2011-02-13, 16:54
Medlem
LucNNs avatar
Ja, så är min åsikt. Min trådstart kommer vara ganska spartansk. Här är frågan ni får diskutera:

Givet det som står i bibeln, har inte homosexuella, som menar att de är bra kristna, rätt att vara medlem i en kristen församling, och har de inte rätt att få prästens välsignelse?

Jag vet att en del säger: En bra kristen lever inte kvar i synd. Men om nu den homosexuella känner sig splittrad, och uppriktigt vill vara en bra kristen, men inte förmår att släppa sin natur, är det då prästens plikt att döma honom/henne genom att neka att välsigna honom/henne? Jag tänker: en präst har ju inte någon magisk kraft att rent faktiskt välsigna. Borde man inte anse att välsignelsen är hypotetisk - som muslimerna ofta säger: "Om gud vill, må du få ett bra liv", så att välsignelsen endast är hypotetisk, om gud vill det. Att den homosexuellas synd, enligt kristen optik, är synlig för en var, gör inte att den homosexuella är mer syndig än prästen, som i smyg åtrår sin broders fru, eller som i smyg hatar sin nästa eller liknande. Det kanske är den kristnas plikt att uppmana till ett fromt liv, men är det inte också i den kristna tron att låta sina medmänniskor stå till ansvar inför herren? Jag menar, Jesus avsade själv sina mördares synd, för att de inte var "medvetna" om den - inte att de inte visste om att det var syndigt, enligt vad Jesus prädikade, men därför att de inte kände det i hjärtat. De kunde ganska enkelt inte skilja det goda från det onda, men om de hade kunnat, då skulle de ju nog dömas (så tolkar jag det i alla fall).

Dessutom tycker jag att Jesus lära verkar inkonsistent. Han säger ett ställe, att den goda kännas på sina handlingar, och den onda kännas på sina handlingar (han använder ett fruktträd som sin analogi), vilket har citerats av en del kompatibilister mht. viljans frihet - att den goda handlingen utspringar från den goda karaktären och omvänd. Men ett annat ställe påstår Jesus att den goda handlingen bestäms av ens sinnelag. Detta är inget försvar för homosexualitet som något osyndigt, då det ju tydligen är det, enligt bibeln, det är bara för att sätta en ensidig tolkning av texten i ett visst ljus. Frågan jag lägger upp till: Är det verkligen kyrkans plikt att bestämma om en bög får gifta sig etc., eller är det nog att prästen vill "visa den rätta vägen", och sedan låta Gud vara domaren?

NB.: Jag är inte kristen själv, så har mest bara försökt sätta mig in i problemet, men kanske någon skriftlärd kan argumentera för den mera kontanta åsikten, att homosexuella inte hör hemma i kyrkan. Mitt påstående är då att detta inte är en konsistent åsikt, då man skiljer lika från varandra, då alla, på något sätt, är syndiga, kanske bara inte så "óppet", men lika uppriktigt. Varför denna särbehandling?

Mvh Krister Oberga
Senast redigerad av LucNN 2011-02-13 kl. 17:00.
Citera
2011-02-13, 17:26
Medlem
GreenProphets avatar
Simpelt, kärlek har inget kön.
Citera
2011-02-13, 17:33
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenProphet
Simpelt, kärlek har inget kön.

Nej, men man kan ha kärlek till ett objekt med ett kön. Och här uppstår kontroversen. ()

Mvh. Krister Oberg
Citera
2011-02-13, 17:59
Medlem
Varför ska en präst välsigna homosexuella ifall det är något dem är emot? Om bibeln/kristendomen säger att det är fel så varför ska man då ge det sin välsignelse? Det är ju ologiskt att gå emot vad man tror på.

Om inkonsekvensen menas väll sinneslaget som vad man har för orsak till det. Exempelvis ifall du gör en en gärning som visar sig vara god men med ont uppsåt så är det inte gott. Din avsikt var inte god men handlingen blev det (därav klassas det inte som gott).
Senast redigerad av Elross 2011-02-13 kl. 18:01.
Citera
2011-02-13, 18:06
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Varför ska en präst välsigna homosexuella ifall det är något dem är emot? Om bibeln/kristendomen säger att det är fel så varför ska man då ge det sin välsignelse? Det är ju ologiskt att gå emot vad man tror på.

Jag menar inte att en präst ska välsigna handlingen eller läggningen, men personen. Frågan är: Vad ligger det i en välsignelse? Kan en präst verkligen tvätta en människa? Är välsignelsen inte hypotetisk? Hur kan en präst häva sig upp till domare? Jag menar bara att den homosexuella självklart synder, enligt dogmerna, men att alla andra också synder, vilket det också står i bibeln. Och frågan är då om det ska ligga som en betingelse, att prästen endast välsignar helt "rena" kristna, eller om prästen bara ska välsigna kristna, symboliskt. För hur ska prästen dokumentera att man är from? Är det inte arrogant att som kristen erklära sig from, för att motta sin välsignelse? Jag menar att det är ett primitivt syn på frälsning, och kaxigt att anse att man på egen hand kan lösriva sig från ärvsynden. Jag tror att frälsningen, enligt en kristen, kräver Jesus Kristus. Att man i anden frågar efter förlåtelse, och att man av herren mottar den. Och således behövs inte en prästelig välsignelse. Men frågan var: Vad är prästens roll? Ska han verkligen döma vilka som förtjänar guds förlåtelse, och har han krafterna att ge den, eller ska man endast tolka välsignelsen hypotetiskt, som ett uttryck för kristi kärlek till alla, och sedan låta den rent faktiska frälsning vara mellan gud och hans barn?

Mvh Krister Oberga
Senast redigerad av LucNN 2011-02-13 kl. 18:14.
Citera
2011-02-13, 18:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Jag menar inte att en präst ska välsigna handlingen eller läggningen, men personen. Frågan är: Vad ligger det i en välsignelse? Kan en präst verkligen tvätta en människa? Är välsignelsen inte hypotetisk? Hur kan en präst häva sig upp till domare? Jag menar bara att den homosexuella självklart synder, enligt dogmerna, men att alla andra också synder, vilket det också står i bibeln. Och frågan är då om det ska ligga som en betingelse, att prästen endast välsignar helt "rena" kristna, eller om prästen bara ska välsigna kristna, symboliskt. För hur ska prästen dokumentera att man är from? Är det inte arrogant att som kristen erklära sig from, för att motta sin välsignelse? Jag menar att det är ett primitivt syn på frälsning, och kaxigt att anse att man på egen hand kan lösriva sig från ärvsynden. Jag tror att frälsningen, enligt en kristen, kräver Jesus Kristus. Att man i anden frågar efter förlåtelse, och att man av herren mottar den. Och således behövs inte en prästelig välsignelse. Men frågan var: Vad är prästens roll? Ska han verkligen döma vilka som förtjänar guds förlåtelse, och har han krafterna att ge den, eller ska man endast tolka välsignelsen hypotetiskt, som ett uttryck för kristi kärlek till alla, och sedan låta den rent faktiska frälsning vara mellan gud och hans barn?

Ja, det gör man väl? Har aldrig hört talas om någon kristen som inte vill välsigna en homosexuell.

Sådana präster vet inte vad de håller på med.
Citera
2011-02-13, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN

Mvh Krister Oberga

Nu var det jag som tänkte fel, associerade direkt till vigsel när jag såg välsignelse. Finns det ställen där homosexuella inte får välsignelse? (icke giftesmål välsignelse).

Om det är så du menar så håller jag med, bara för att man har en viss synd eller inte följer religionen på en punkt så ska man ändå kunna få välsignelse. I så fall är det många människor som inte borde få det p.g.a återupprepade synder inom samma området.
Citera
2011-02-13, 18:27
Medlem
kaiross avatar
Homosexuella par får vigas, så självklart är en välsignelse inte något problem. Dessutom välsignar prästen de besökande vid t.ex en mässa. Då frågar han/hon såklart inte efter folks sexuella läggning.
Citera
2011-02-13, 18:35
Medlem
LucNNs avatar
Jag vet att man i Sverige är ganska liberala, så min fråga handler inte om varvitt de har den juridiska rätten till att bli vigda. Det finns ju, inom kristna kretsar, utbredd motvillighet mot homosexuella. Och jag har flera gånger hört att folk hånar det faktum att de vill välsignas och gifta sig, då de ju är syndiga. Jag känner till en blogg, där vi kan läsa såna åsikter, läs själva:

http://www.apg29.se/index.php?artid=4140
http://www.apg29.se/index.php?artid=4166
http://www.apg29.se/index.php?artid=1382&page=5
http://www.apg29.se/index.php?artid=4114
http://www.apg29.se/index.php?artid=4097

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7932571.ab

Så jag är egentlig intresserat av såna som är emot att släppa in homosexuella i en kristen församling. Ett exempel på såna åsikter kom till uttryck när pingstkyrkan vägrade en homosexuell man inträde. Han fick en ersättning:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7932571.ab

Artikeln finns också omtalad någonstans på Christers blogg, och den kom från aftonbladet. Så det finns alltså en problemställning, också ute i verkliga livet, och det är grunderna för och mot såna synpunkter vi ska diskutera i denna tråd. Så det handlar om teori och teologi, inte juridik. Men ni får såklart svara utifrån ett juridisk synpunkt med. Tror bara att en kristen som är motvillig mot homogiftemål skulle anse ett sånt resonemang ogiltigt, då juridiska tolkningar inte nödvändigvis är teologiskt hållbara.

Mvh
Citera
2011-02-13, 20:59
Medlem
kaiross avatar
Jesus nämnde (vad vi vet) aldrig homosexualitet. Däremot talade han, som du poängterade, om onda/goda gärningar. Det som problematiserar saken är att Jesus vid ett flertal tillfällen upphävde Mose lagar. T ex så dömde han inte den otrogne kvinnan (även om han ansåg att hon syndat), han jobbade på sabbaten och han umgicks med orena. Det här gör att det blir svårt som kristen att hänvisa till GT i många frågor. Just homosexualitet talar förvisso även Paulus om i negativa ordalag, men personligen så tror jag inte att Jesus hade höjt ett ögonbryn i mötet med en bög.
Citera
2011-02-13, 21:20
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Jesus nämnde (vad vi vet) aldrig homosexualitet. Däremot talade han, som du poängterade, om onda/goda gärningar. Det som problematiserar saken är att Jesus vid ett flertal tillfällen upphävde Mose lagar. T ex så dömde han inte den otrogne kvinnan (även om han ansåg att hon syndat), han jobbade på sabbaten och han umgicks med orena. Det här gör att det blir svårt som kristen att hänvisa till GT i många frågor. Just homosexualitet talar förvisso även Paulus om i negativa ordalag, men personligen så tror jag inte att Jesus hade höjt ett ögonbryn i mötet med en bög.

Jag tror att Jesus sätt att hantera de gamla lagar på är mycket sägande om den kristna läran. Vad jag förstått, så förespråkade Jesus att man inte skulle följa lagarna bara för att, men att man skulle göra det utav kärlek till gud. En fattig, som inte kan leva upp till de judiska renlighetsritualen, ska ju inte dömas som syndare, då det faktiskt inte står i hans makt att agera annorlunda. Men om man däremot trotsar gud, eller agerar utav motvillighet/stolthet etc., då tror jag att Jesus skulle fördöma det. Och jag har en känsla av att Jesus nog skulle se ner på homosexualitet, men att det kanske inte förekom honom som ett egentligt relevant problem. Men om han då var insatt i modern forskning, och insåg, t.ex., att sexuell läggning är svårt att kontrollera, då skulle han nog accepterat det, beroende på om man utifrån kristna premisser kan argumentera för att ens "nature compells one to sin". Men det kanske strider mot tesen om den fria viljan? Jag vet dock inte hur utvecklade dessa tankarna är inom kristen teologi. Men en sån som Kirkegaard, ansåg ju att ärvsynden fortfarande är med oss, och att den är en förutsättning för att hitta gud. Att det först är när vi inser vår autonomi, och genom konfrontationen med det ugudelige val, upplever ångesten att vara individer, som kan gå bort från guds "sti".
Det strider ju mot mycket av det jag hör från t.ex. SvenskaKyrkan, där präster ofta talar om att Jesus dog, så vi kan synda och vara människor. Kirkegaard skulle ju mena att Jesus är en "biljett till paradis" endast om man väljer att gå guds väg, men att ärvsynden, vår inneboende felbarlighet, är en förutsättning för ens att inse den rätta vägen (att vi närmast inte kan förstå vad "rätt" är, om vi inte upplevd vad som är "orätt"). Kanske jag babblar.
Citera
2011-02-13, 21:27
Medlem
TheRestrainers avatar
Du är inte kristen så varför säger du åt kristna vad de ska göra och inte göra?

Var är alla judar och muslimer som välsignar homosexuella?

Jag vill se homoäktenskap i synagogan!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in