2011-02-13, 15:27
Medlem
Visst är det fantastiskt att vi kan se på oss själva med ett objektivt och subjektivt perspektiv, att vi kan analysera och observera oss själva och andra för att försöka få svar på frågor som vi bär, eller eller våra funderingar kring allt omkring oss. Nu har vi mycket vetenskap att falla tillbaka på, som gör att vi kan förstå oss själva och varandra bättre än någonsin tidigare!

Å ju mer kunskap vi får ju mer vill vi veta!

Vad är människan kapabel till ? ..En fråga som leder till många många svar och ännu fler frågor.. Ja vad är vi på väg kan man undra!

Så istället vill jag egentligen fråga: Skulle vi kunna förverkliga science fiction som vi ser den på tv? Visst är det lite häftigt att svaret blir ja på den frågan, eller?, den ända begränsningen våran fantasi/tankefårmåga och våran kunskap om vetenskap/matematik. Kan vi bli ännu mer unika i framförallt våran tankeförmåga? Kan vi knäcka nya matimatiska problem, å vilka matimatiska problem skulle vi kunna stöta på?

Vill säga att jag inte tror på ufon, gud å annat övernaturligt, känns lite som om man måste poängtera det när man skriver i dessa forumen..

Visst jag tror på liv i rymden, för vi finns ju! Vi söker och hoppas finna andra kanske likasinnade (inteligenta) varelser. Där föds ju ännu en fråga hur en sådan varelse fungerar, kanske har den en högra tankeförmåga! (Det där med att vi tror på att andra rymdvarelser skulle kunna ha högre tankeförmåga är ju får våra filmer å berättelser om ufon osv, det skulle mycket väl kunna vara så, men tänk om vi är ensamma om det unika medvetande som vi besitter.. Hmm andra varelser här på jorden är ju medvetna på sitt vis.. det är viktig att komma ihåg! Så ett annat sätt att se på sin omgivning helt enkelt hos andra varelser i rymden.. kanske..
Citera
2011-02-13, 15:45
Medlem
Nietzsche sa att vi ligger någonstans mellan djuren och "gudarna". "Övermänniskan" är ett försök att se hur pass mycket vi kan testa våra gränser när vi siktar mot att bli "gudar". Vi är skaparna av vår egen männsklighet =)

Edit: Set tycker jag inte sci-fi är ett mål för människan snarare än en projektion av människan utifrån det vi hittills har förverkligat. sci-fi är alltså resultatet av vetenskap + fantasi snarare än tvärtom. Men visst, man kan iof också se det som att vi med hjälp av vetenskapen kan förverkliga våra fantasier.
Sen, angående kunskap tar jag en mer neo-pragmatisk ställning.
Senast redigerad av Ikigai 2011-02-13 kl. 15:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in