2011-02-13, 14:06
Medlem
Jag vet om att finska Hackapeliter red i första ledet och mjukade upp fienden. Men hur var det med det finska infanteriet? Hade de alltid fler som stupade procentuellt än vad som var fallet inom svenska infanteriet? Finns det minsta lilla sanning i att Sverige stred till sista finnen?

Bonusfråga: I stridens tumult och då finskspråkiga officerare inte fanns inom räckhåll, kunde finska meniga förstå kommandon från svenska befäl?
Citera
2011-02-13, 16:10
Medlem
Marathons avatar
Jag skulle gissa på att de allra flesta finnar talade svenska under perioden då landet tillhörde Sverige, det var först på 1800-talet när landet skiljdes från Sverige och nationalism blev populärt i Europa som finska blev det språk som majoriteten av människor talade.

"Hakkapeliterna" var helt vanligt kavalleri utan någon särställning.
Senast redigerad av Marathon 2011-02-13 kl. 16:17.
Citera
2011-02-13, 16:44
Medlem
Jeckes avatar
Det är väl ganska troligt att finska förband hade högre förluster under stora delar av den svenska historien, då vår främste fiende var ryssen, som låg närmre Finland än Sverige, med resultatet att finska förband oftare hamnade i strid.

Däremot tror jag inte det var någon skillnad under 30-åriga kriget eller övriga krigståg i Tyskland, Polen osv, då de svenska officerarna troligen inte gjorde någon större skillnad på svenska bönder och finska bönder, skillnaden i klass var större än skillnaden i geografi.
Citera
2011-02-13, 17:38
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marathon
Jag skulle gissa på att de allra flesta finnar talade svenska under perioden då landet tillhörde Sverige, det var först på 1800-talet när landet skiljdes från Sverige och nationalism blev populärt i Europa som finska blev det språk som majoriteten av människor talade.

Svenska var administrativt språk och vanligt folk hade väl inte så stora kunskaper andelen svenskspråkiga låg kanske på ca 20 %. Men att kunna ett antal kommandon på svenska efter en tid i fält eller träning borde väl de flesta klara av.

Jag tror inte det var så stor skillnad på vilka förband som fick ta förluster, däremot hade väl kronan proprtionellt sett mera land i finland vilket innebar en högre grad av utskrivet folk i den landsdelen.
Senast redigerad av Ostrobothnia 2011-02-13 kl. 17:48.
Citera
2011-02-13, 20:20
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Svenska var administrativt språk och vanligt folk hade väl inte så stora kunskaper andelen svenskspråkiga låg kanske på ca 20 %. Men att kunna ett antal kommandon på svenska efter en tid i fält eller träning borde väl de flesta klara av.

Jag tror inte det var så stor skillnad på vilka förband som fick ta förluster, däremot hade väl kronan proprtionellt sett mera land i finland vilket innebar en högre grad av utskrivet folk i den landsdelen.
Det är väl bara att jämföra med österbotten, som ditt namn antyder att du har lite kunskap om.
Det är i dagsläget svensktalande i ett annars finsktalande Finland.

Nylands brigad består av finlandssvenskar och man talar svenska, men kommandona är på finska.
Citera
2011-02-13, 21:17
Medlem
vallontomtens avatar
Jag är rätt säker på att jag läst att de Finska förlusterna under det stora nordiska kriget var procentuellt lägre än de Svenska. Kan dessvärre inte ge källa på det.
Citera
2011-02-13, 21:32
Medlem
Kan upphovsmannen till den här eventuella myten möjligen vara pseudohistorikern Herman Lindkvist?
Citera
2011-02-13, 21:44
Medlem
vallontomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ernalant
Kan upphovsmannen till den här eventuella myten möjligen vara pseudohistorikern Herman Lindkvist?

Det tvivlar jag på, har aldrig läst att han sagt så i hans böcker eller sett han säga så i filmerna han gjort.
Citera
2011-02-13, 22:50
Medlem
Kukz0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marathon

Dock endast under officiella sammanhang och med svenskar. Ingen finne utanför Helsingfors sa ett ord mer än de behövde på svenska, det kan jag lova dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in