2011-02-13, 12:50
Medlem
Tja Flashback!

Jo nu är det såhär att jag har varit utomlands, och det första jag ska göra på tisdag är matteprov.
Och det handlar om Procent, Bråk och Algebra, det är ett repetitionsprov. Grejen är att jag har inga svårigheter för matte, men det är en grej jag inte fattar och det är "Bråk med Algebra".

Exempel på uppgifter är:
Förenkla bråken

A . 2/A
B . A/B
A2 ( Inte 2A ) . B/A

4ab / 2b

Och helt ärligt kan jag inte någonting om det här, sista upp giften är 15b2 . ab / 6a 20

Snälla hjälp! Det hade varit jätte najs! Tack på förhand // Sludgeii
Citera
2011-02-13, 13:18
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Fattar inte riktigt hur du menar att uppgifterna är men...

4ab / 2b = 2a, eftersom 4/2=2 och b/b=1

ab/6a20 = b/120.

Fattar inte riktigt vad du menar med de första frågorna, A . 2/A t.ex.? vad menas?

ta gärna för vana att skriva in vilka operationer som utförs, *, ^ osv så man inte kan missförstå.
Citera
2011-02-13, 13:52
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sludgeii
Tja Flashback!

Jo nu är det såhär att jag har varit utomlands, och det första jag ska göra på tisdag är matteprov.
Och det handlar om Procent, Bråk och Algebra, det är ett repetitionsprov. Grejen är att jag har inga svårigheter för matte, men det är en grej jag inte fattar och det är "Bråk med Algebra".

Exempel på uppgifter är:
Förenkla bråken

A . 2/A
B . A/B
A2 ( Inte 2A ) . B/A

4ab / 2b

Och helt ärligt kan jag inte någonting om det här, sista upp giften är 15b2 . ab / 6a 20

Snälla hjälp! Det hade varit jätte najs! Tack på förhand // Sludgeii
Gånger brukar skrivas * och upphöjt brukar skrivas ^

Så A*2/A = 2 eftersom du kan ta bort A både där uppe och där nere.
B*A/B = A på samma sätt.
A^2*B/A = A*A*B/A = A*B (A^n innebär en produkt av n st A på raken sas, A^4 = A*A*A*A = AAAA osv)
4ab/2b = 4*a/2 = 2*a

Sista uppgiften får du nog skriva om, tänk på att när man skriver ut ett bråktal så är det underförstått att det under bråksträcket hör ihop och därför ska skrivas inom parentes när det skrivs på en linje såsom du gör.

Det viktigaste du kan lära dig är reglerna för hur man för "göra om" matematiska uttryck, dessa regler gäller oavsett om det är siffror eller bokstäver. Ta det sen bara ett steg i taget.
Senast redigerad av Prometeus 2011-02-13 kl. 13:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in