Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-02-13, 11:56
Medlem
G11.s avatar
För några månader sedan slutade jag att snusa efter att min tandläkare sagt att jag måste byta sida eller sluta helt, på grund av att mitt tandkött försvunnit ganska mycket. Jag tänker inte köra upp mobilkameran i käften, men ni kan tänka er hur det ser ut när tandhalsen syns väldigt mycket (har väl förlorat en halv centimeter tandkött, ungefär).

Jag har inte kollat till tanden på länge, förens idag. Jag tror att tandköttet har "flyttats" upp 0,1-0,2cm under tiden då jag inte har snusat alls. Jag undrar då, finns det en risk att tandköttet försvinner mer och mer, så att jag till slut tappar tanden?

Jag har noll koll på tänder, men om jag känner med fingrarna så känns det som att tanden sitter längre upp än vad jag kan känna med fingret när jag pillar runt i munnen. Stämmer det?

Vad gör jag om det nu skulle vara så att tandhalsen exponeras mer och mer? Går det att fixa till, så att jag slipper tappa tanden? Nu tänker jag på en operation eller vad som helst.

Tack på förhand.
Citera
2011-02-13, 12:01
Medlem
menslutanus avatar
Har liknande problem som du, kan inte sluta snusa och har alltid haft snusen på en och samma sida.

Som jag har förstått det (av min tandläkare som sagt samma sak till mig), är att när man väl slutar snusa så är det lugnt. Du kan ju alltid åka förbi och se vad de säger om du är orolig, tror dock att det inte ska vara nån fara.
Citera
2011-02-13, 12:06
Medlem
Neontomtes avatar
Det är inte möjligt. Ett bra exempel är min far som har snusat i 40år utan att tanden har trillat ut.
Tänk på rötterna är någon centimeter också
Citera
2011-02-13, 12:06
Medlem
Tanden sitter inte fast i tandköttet utan i benet under/ovanför tanden. Så att bara få ett tillbakadraget tandkött orsakar inte tandlossning i sig. Skulle dock kunna tänka mig att det lättare uppstår en infektion som tränger ner i tandroten vilket kan orsaka tandlossning.
Citera
2011-02-13, 12:08
Medlem
Brossys avatar
Det ska ju finnas tandkrämer som motverkar att tandköttet åker tillbaka också. Testa använd en sån?
Citera
2011-02-13, 12:08
Medlem
Vet inte om ni har snusat i 40 eller 4 år men jag snusade ett par år, minns icke riktigt men min tandhals syntes en bra bit så jag slutade och tandköttet växte tillbaka(?!) lite iallafall.
Så du kan ju prova att skita i snusen ett tag och röka istället och se om tandköttet växer tillbaka.

Kram
Citera
2011-02-13, 12:11
Medlem
G11.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Splieeefersh

Så du kan ju prova att skita i snusen ett tag och röka istället och se om tandköttet växer tillbaka

Har inte snusat på cirka 3-4 månader, och det var därför jag oroade mig för att det KAN vara så att tandköttet flyttats uppåt (för inte har det försvunnit iallafall).

Citat:
Ursprungligen postat av Brossy
Det ska ju finnas tandkrämer som motverkar att tandköttet åker tillbaka också. Testa använd en sån?
Aldrig hört talas om det, men får väl ta och kolla upp det!

Tack för alla svar, ska försöka att inte oroa mig så mycket över det då!
Senast redigerad av G11. 2011-02-13 kl. 12:15.
Citera
2011-02-13, 17:15
Moderator
ofays avatar
Jag gillar resonemanget; "jag har snusat i X antal år och det har inte hänt mig så det är lugnt för dig"
Tänderna sitter ju INTE i benet utan i kollagentrådar som fäster i tandens rotcement. När roten blottas pga snusning är det en form av mekanisk tandlossning, man har förlorat tandkött, rotcement och ben. Risken med blottlagda tandhalsar till följd av snusning är att många är dåliga på att borsta där så man istället går och skaffar sig en gingivit. Gingiviten irriterar tandköttet och vips så har man en fortsatt retraktion.
Håll rent med en X-mjuk tandborte och en tandkräm med låg slipeffekt.

Vill du ha en bedömning av skadan så fota den och pm.a mig så kanske jag kan hjälpa.
Citera
2011-02-13, 19:20
Medlem
Citat:

Du eller någon annan råkar inte veta vad den heter? Låter ju dock helt otroligt men kan ju vara värt ett försök i alla fall. (:
Citera
2011-02-13, 22:53
Medlem
Brossys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kr0owe
Du eller någon annan råkar inte veta vad den heter? Låter ju dock helt otroligt men kan ju vara värt ett försök i alla fall. (:

Det gick en reklam på TV förut om just denna tandkräm.

Verkar vara Pepsodent efter lite googlande: http://www.pepsodent.se/tandkram/pepsodent_anti-age

Däremot är jag väldigt tveksam om det hjälper när man snusar.
Citera
2011-02-14, 00:24
Medlem
Citat:
Det gick en reklam på TV förut om just denna tandkräm.

Verkar vara Pepsodent efter lite googlande: http://www.pepsodent.se/tandkram/pepsodent_anti-age

Däremot är jag väldigt tveksam om det hjälper när man snusar.

Tack, vem vet den kanske hjälper. (:
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in