2011-02-13, 10:28
Medlem
Xombies avatar
har en uppgift i ellära B där jag ska addera 2 vektorer för att få fram den sammanlagda kraften, men jag förstår inte riktigt hur jag ska tänka när jag gör det..

Jag vet att jag ska flytta den ena vektorn till där den andra slutar och sen mäta sträckan emellan dem, men hur vet jag vilken vinkel jag ska rita upp vektor 1 efter att jag flyttat den? för om den inte har rätt vinkel så blir ju svaret ändå fel.

Jag hittar det inte någonstans i boken och skulle verkligen uppskatta om någon orkade ta sig tiden att förklara hur jag ska tänka när jag löser liknande uppgifter.
Citera
2011-02-13, 10:36
Medlem
kqrs avatar
Jag är ganska säker på att du kan omvandla dem till kartesisk form och sen addera dem som man adderar komplexa tal. Fast det kanske är en omväg, jag vet inte säkert.
Citera
2011-02-13, 10:43
Medlem
qetuRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xombie
har en uppgift i ellära B där jag ska addera 2 vektorer för att få fram den sammanlagda kraften, men jag förstår inte riktigt hur jag ska tänka när jag gör det..

Jag vet att jag ska flytta den ena vektorn till där den andra slutar och sen mäta sträckan emellan dem, men hur vet jag vilken vinkel jag ska rita upp vektor 1 efter att jag flyttat den? för om den inte har rätt vinkel så blir ju svaret ändå fel.

Jag hittar det inte någonstans i boken och skulle verkligen uppskatta om någon orkade ta sig tiden att förklara hur jag ska tänka när jag löser liknande uppgifter.

Nu vet jag inte om du befinner dej i ett R²- eller R³-rum, men tycker den här wikipediaarikeln förklarar det fint. http://sv.wikipedia.org/wiki/Vektoraddition

Ta gjärna med uppgiften så man kan visa lite hur man kan räkna på det.
Citera
2011-02-13, 10:51
Medlem
Xombies avatar
Här är en bild på uppgiften

http://img827.imageshack.us/i/20110213746.jpg/

Hur ska jag göra för att komma fram till vinkeln som blir om jag flyttar F1 till där F2 slutar?
Citera
2011-02-13, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xombie
hur vet jag vilken vinkel jag ska rita upp vektor 1 efter att jag flyttat den?
Den skall ha samma vinkel som efter att du flyttade den. Du skall alltså parallelltransportera vektorn.
Citera
2011-02-13, 11:20
Medlem
Xombies avatar
Jag hade tydligen totalt hjärnsläpp idag.. Vet hur jag ska göra nu, tack så jättemycket för hjälpen alla som svarade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in