Citat:
Ursprungligen postat av Jacksatan
Skulle tro att den som bott innan mig kopplat det här som en idiot. Lampan slutade fungera och jag öppnade upp strömbrytaren för att kolla. Nu har jag kopplat om de svarta och den bruna för att se om jag kunde få igång lampan, men det funkar inge bra.
Nu får ni som kan hjälpa mig; hur kopplar jag det här rätt? Mig egen kunskap ligger ungefär på nivån att jag fattar att jag ska dra ut proppen innan jag börjar pilla med elen...
Det kommer ut 4 sladdar "uppifrån", en gröngul som är avklippt, en blå som var ihoptvinnad med den blå som kommer "underifrån" (jävligt svårt att tänka mig att det är korrekt sätt att göra det på), en brun och en svart. Sladdarna "underifrån" är en svart och en blå.
Hur kopplar jag ihop detta på vettigt sätt?
http://tinypic.com/view.php?pic=11h8ldv&s=7
Sladdar uppifrån och underifrån som är svart är fas, blå är noll. Dom har han "skarvat" i kontakten troligtvis, i bilden syns ingen sockerbite, det ska man ha i alla fall, annars kan det blir en kortslutning, alla skarvar ska ha en sockerbite,eller tejp åtminstonde att dom inte rör varann. (svart tråd får inte röra med blå tråd till ex.) Gröngul ska vara jordning, så den kopplar du inte till kontakten. Till kontakt ska gå två trådar, fas och tändtråd, fas är troligtvis svart och tändtråd brun, öppna lampan och kolla vilka tråder går från lampan, är det brun, då vet du att det är tändtråd. Då kopplar du bara svart till L och tändtråd från (pil) märke, om det är mer än en tråd, då styr du två+ lamper med samma kontakt (till ex. två bruna kablar) Lycka till!
P.S. Det kan hända att det finns två fas som går förbi, svart och brun, då har han använt gröngul som tändtråd, får man inte göra, men många gör det, därför är det viktigt att du öppnar lampkontakten och kollar vilket tråd kommer från lampan.
P.S.S. Bra tips är, köp ett spänningmätare, claes olson (kostar 99,-) eller var som helst som mäter 230v, ställ +/- mellan fas och noll, så får du spänning, ställ dom mellan tändtråd och noll, då får du ingen spänning, då vet du vilket tråd är tändtråd.
Ursäkta om det blev rörigt..