2011-02-12, 01:44
Medlem
cyberdizzys avatar
Har titta runt efter en liten bärbar data då jag känner att min macbook pro 13", känns för stor att ha med sig. Annars är jag jätte nöjd med den.

Jag söker en resedata/skoldata alltså. Det viktigaste är att den har en batteri tid som håller länge så man kan ha den på föreläsningar och sen kunna plocka fram den på tåget för att googla och skriva lite i word. Några avancerade program är den inte tänkt till. Oj glömde det näst viktigaste det är att jag oxå spelar poker ganska mycket på fulltilt så det måste den klara oxå.

Viktigast till mindre viktigt i nr. ordning.

1. Batteritid. Jag skulle vara väldigt nöjd med en batteri tid på 7-8h+ surf.
2. liten och lätt
3. helst 3 usb-portar, WiFi, BT, (inbyggt 3g inte så viktigt)

Jag söker lite feedback från er som har netbooks/notebooks. För jag är osäker på vilken typ jag vill ha. 10" vs. 11.6". Fördelar och nackdelar är 11.6" för stort? Man får ju en skärm som är mycket mer behaglig plus ett tangentbord i normalstorlek. Men kommer de att göra att jag kommer känna att den känns förstor...??

Hur är den här http://www.netonnet.se/art/dator/lap...0/141180.5055/ den e VÄLDIGT billig iaf men hur många timmar får man i verkligheten??

Ni som har en 11.6" hur känns det att ha den med sig?? Känns den stor? Och ni ofta lämnar den hemma för det. Isåfall hade ni valt hellre en mindre 10"?

Och ni som har 10" tex. asus 10xx serie hur funkar den för er? Och hur är det med batteritiden på den hur länge håller den egentligen? Finns tre olika batteri typer som jag ser till Asus men kan inte se enända affär som har det stora. Många säljer dom två understa. FINNS ENS 63W i SWE????
6-cellers Li-ion-batteripack (6cells, 63W/h) / 13hrs << DEN HÄR MODELEN VERKAR INTE FINNAS
6-cellers Li-ion-batteripack (6cells,56W/h)/11hrs
6-cellers Li-ion-batteripack (6cells,48W/h)/10hrs

Snälla skicka lite feedback o tips

Mvh/ D
Citera
2011-02-12, 01:48
Medlem
Har en Aziz eee pc 1005p, får ut runt 6 timmar vid full skärmstyrka och skolarbete. Den har rock inte bt men är ju bara o köpa en bt plugg de mindre syns ju inte ens
Citera
2011-02-12, 09:53
Medlem
cdxz11s avatar
Jag har en asus eee 1000he, en lite äldre modell men som funkar utmärkt till det jag använder den för, dvs surfa och skriva. Har 6-cells battertiet på 8700 mAh samt 62 Wh, datorn köptes här i sverige, batteriet klarar sig väl ca 6-7h i power save mode mode när man inte kör så krävande program, typ om man surfar/skriver/chattar. Sitter en 10,1" skärm på min och den funkar mkt bra, väldigt nöjd med datorn!
Citera
2011-02-14, 05:46
Medlem
cyberdizzys avatar
Ja har varit o kollat lite på några ute i affärerna. Var på expert o mediamarket bla tyvärr var utbudet ganska dåligt där speciellt på mediamarket. Asus hade dom INTE det dom ivrigt ville sälja var Sony´s nya notebook. En dyr affär tror den ligger på över 7000kr+ =( en 11.6" kan man dock tillägga. Fanns en 10" version men även den dyr o sämre batteri tid än övriga. Sen ville dom rekommendera Macbook air 11.6" ja visst den e snygg, bra prestanda, ssd o slimmare dator finns inte. O tänk den nu reas ut nu för endast 8990:- Hmmmm Näää har en macbook pro så det räcker med äpplen just nu. O några 9000.- tänker jag inte ge för en NETBOOK!!
Men väl inne på expert fann man Asus ojojoj fan va fina dom e sida vid sida stod 1005px o 1015 pem. Svårt val båda hade BT, WIFi, vga mm den skillnad man kunde se var att 1015 modellen var av glossy-typen o det går bort, vet hur jobbigt det är på min MBP allt speglar sig när man är utomhus =( men den går att få i matt version så de e inget problem. Sen var 1015 modellens tangentbord lite sämre enligt mig kändes så iaf, shift-knappen var jätte liten men men... den gick för 3500.- finns för ca 3000 på nätet o 1005px ca 2500.- Ja skulle precis beställ hem min nya rese-kompis då jag oväntat råkar halka in på en sida där Samsung NF 310 var med i ett test. Jag fastnade direkt för den, snygg, DC 1.5ghz, ddr3 1gb, 250gig, BT, 3x usb, Wifi, och det avgörande 1366x768 plus en batteritid på 14 timmar fast de blir väl ca 7timmar går loss för ca 3500.- Den här måste jag in o kolla på i någon affär innan jag slår till men det känns som att den har allt man vill ha =) hoppas Samsung är en bra netbook har aldrig hållen en, eller haft någon vän med en Samsung. Vet ni nåt om den här Samsung:en, är det ett bra köp eller ska jag hålla mig till original planen och ta en Asus 1015 pem..? svårt val

Hur som helst så tackar jag för era svar det är skönt o få lite feedback inann man ska köpa nått =)
Citera
2011-02-14, 05:52
Bannlyst
Har en MBA 11". Känns overkligt liten, men det är bara p.g.a. tjockleken tror jag. PC-netbooks ser jättefläskiga ut i jämförelse. Den är hur som helst extremt lätt att ta med sig och tack vare fullstort tangentbord går det utmärkt att använda den i timmar i streck.
Citera
2011-02-15, 22:27
Medlem
Jag har en asus eee pc 1005px, helt otroligt underbar att ta med sig överallt pga vikten på 1.1 kg..
Med den får du bra med lagringsplats också då det sitter 2 hårddiskar i en med 100gb och en med 150gb..
Den har dessutom en batteritid på 9 timmar vid låga prestandainställningar, vilket också är väldigt bra.

Rekommenderar verkligen den!

// Joel
Citera
2011-02-15, 23:34
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jollllis
det sitter 2 hårddiskar i en med 100gb och en med 150gb.
Nu yrar du allt i nattmössan.

Det finns plats för en enda hårddisk i Asus 1005 PX, den är som standard på 250 GB. Hur man sedan partitionerar den är ju upp till en själv.
Citera
2011-02-16, 23:07
Medlem
cyberdizzys avatar
Ang Macbook air 11" jaa var o kände på den idag, summan av upplevelsen: HELT SJUKT!!! hur har dom fått ihop det kan man undra?!?!? Så tunn o lätt, o som du sa den är ju egentligen 11.6" men det känns mer portabel än resten av 10" gänget. FAN tror ja vill ha en MB-AIR nu. Hur är det med prestanda?? Netbook´s har ju vissa begränsningar pga storlek och långbatteritid, och kan kännas sega med många fönster o flikar. Hur funkar mac:en, är det samma os som i MBP?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in