2011-02-11, 23:59
Medlem
RedCrabs avatar
Jag funderar på att skaffa mig en fax, men jag vet inte riktigt om det skulle vara nödvändigt. Tänkte mest på att skicka saker som man kan bifoga eller kopiera direkt och skicka.

Fax lär väl ha varit dåtidens mail. Är det någon här som använde faxen under 80 och 90-talet? Vad använde ni den till isåfall?
Citera
2011-02-12, 00:01
Medlem
kqrs avatar
Som en fjärrkopiator. Sjukt coolt, men jag tvekar till att du skulle ha så stor användning för det i dag. Tänk på att mottagaren också måste ha en fax.
Citera
2011-02-12, 00:02
Medlem
Bergsmyntans avatar
Fax är enligt min åsikt fortfarande en bra makapär även fast vi har mail och liknande. Brådskande papper kan vara jättebra att faxa, sen kan myndigheter och företag ibland glömma bort eller skita i att svara på mail.
Citera
2011-02-12, 00:03
Medlem
Kokken87s avatar
Ser ingen anledning att skaffa en fax idag som privatperson. Så länge du inte har mycket kontakt med papper/dokument mot företag och/eller myndigheter. Skaffa hellre en scanner och bifoga på det viset. Däremot vet jag att flera företag fortfarande använder fax.

Farsan hade fax i slutet på -90 början på 2000talet. Han använde den på något vis mot stuterier och annat som hade med trav att göra.
Citera
2011-02-12, 00:04
Medlem
Vattenspanns avatar
När jag jobbade på kontor faxades en hel del som helt enkelt inte fanns i elektroniskt format. Jävla smidigt är det. Dessutom trevligare att läsa på papper än på skärmen. Men att idag köpa det som privatperson känns lite onödigt kan jag tycka.

Faxen vi hade hemma under 90-talet användes främst för att skicka in papper till myndigheter och lite såna där saker. Den gick inte direkt varm.
Citera
2011-02-12, 00:11
Medlem
Charlie.Chaplins avatar
skaffa en Fax är tufft att ha en egen Fax strunta vad dem andra säger,kör ditt eget race..
Citera
2011-02-12, 00:18
Medlem
RedCrabs avatar
Scanner ja, det borde jag ju snarare ha

Tror ni att jag kan få en begagnad fax för under 500 kr?
Citera
2011-02-12, 00:43
Bannlyst
i mitt jobb använder vi ofta fax.. om en kund nekas kredit exempelivis, så kan kunden komma in med kompleterings papper från csn/arbetsgivare. så faxar vi det till kreditutgivarn åt kunden.. där är faxen 100gånger smidigare än något annat.
Citera
2011-02-12, 00:44
Medlem
Kokken87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedCrab
Scanner ja, det borde jag ju snarare ha

Tror ni att jag kan få en begagnad fax för under 500 kr?

Låter inte orimligt med tanke på vad många av oss sagt. Så länge dom inte redan kört sin gamla fax på skroten då.
Citera
2011-02-15, 12:12
Medlem
Grishnacs avatar
Fax används i stor utsträckning även i dagsläget eftersom det är det enda dokument som internationellt erkänts som juridiskt bindande.
Du kan alltså skriva på ett kontrakt, skicka det via fax till motparten som kan arkivera detta för att sedan använda det som ett helt korrekt juridiskt dokument.
Det kan man INTE med scannade dokument som man mailar.

Än så länge så godkänns alltså inte mail som juridiska dokument och därför kan man t.ex inte maila in sitt telefonabbonemang utan måste skriva på och skicka med post eller faxa in detta.

I sverige används nog FAX mest för diplomatiska förbindelser och företag som kommunicerar utanför gränserna, inrikes är det mindre utbrett.
Citera
2011-08-23, 08:34
Medlem
drfreudsteins avatar
Hur länge till kan man faxa?

Hör rätt ofta nu från olika personer att man bara kan faxa till nästa år eller 2014, sen ska alla "faxabonnemang" upphöra eller nåt sånt.
Sant eller bullshit?
Senast redigerad av drfreudstein 2011-08-23 kl. 09:12.
Citera
2011-08-23, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drfreudstein
Hur länge till kan man faxa?

Hör rätt ofta nu från olika personer att man bara kan faxa till nästa år eller 2014, sen ska alla "faxabonnemang" upphöra eller nåt sånt.
Sant eller bullshit?

bullshit, det finns inga speciella faxabonnamang utan är ett vanligt analogt abonnemang (men i regel fungerar det också med digital anslutning + analogadapter)

Det störigaste med fax är väl all faxspam vi får till faxen på jobbet...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in