2011-02-11, 23:41
Medlem
Hej!

Jag hade tänkt göra denna i morgon http://southernfood.about.com/od/pea...ch-Cobbler.htm

Där står det att man ska ha mandelessens, men det fanns ej att finna på mitt lokala ICA. Så jag köpte bittermandelessens istället. När jag kom hem och luktade samt smakade blev jag lite tveksam till att använda den. Den smakar ju bittermandel och är nog mer koncentrerad än vad receptets dito är.

Så frågan lyder: Ska jag skita i bittermandeln eller ta i lite och smaka av?
Citera
2011-02-12, 00:01
Medlem
Kör på riktig mandel istället för massa essenser med konstiga tillsatser. Bittermandelessens skall du vara mycket försiktig med(ha väldigt lite utav) då den lätt tar över... Men som sagt skit i essenser och kör på riktiga ingredienser.
Citera
2011-02-12, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merq
Kör på riktig mandel istället för massa essenser med konstiga tillsatser. Bittermandelessens skall du vara mycket försiktig med(ha väldigt lite utav) då den lätt tar över... Men som sagt skit i essenser och kör på riktiga ingredienser.

Jo så klart, har köpt riktigt vanilj osv. Men vet inte hur jag ska ersätta essensen med något som blandar sig lika bra. Att krossa vanlig sötmandel ger inte lika mycket smak över "hela" smeten.
Citera
2011-02-12, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenozalle
Jo så klart, har köpt riktigt vanilj osv. Men vet inte hur jag ska ersätta essensen med något som blandar sig lika bra. Att krossa vanlig sötmandel ger inte lika mycket smak över "hela" smeten.

mal ner lite mandel i smeten och smaka av några gånger tills det smakar gott, då blir det nog bra.
Citera
2011-02-12, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merq
mal ner lite mandel i smeten och smaka av några gånger tills det smakar gott, då blir det nog bra.

Ja, var dum jag är. Tänkte inte på att man kan riva den. Får köra på det! tack!
Citera
2011-02-12, 00:41
Medlem
midnighttrains avatar
bittermandelessens och mandelessens är två helt olika saker.. så använd inte det istället för mandelessens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in