2011-02-11, 23:30
Medlem
Beräkna derivatan till funktionen e^sin^2(2x), då x=pi/2
Ange exakta svaret.

Har fått derivatan till 2e^(sin^2(2x))*sin(4x)

Sätter in pi/2 ist för x,testade att slå in det på miniräknaren,men får error då sin^2 kan inte vara större än 1...
Antar att man ska sätta in x=pi/2 dirrekt i den urspungliga uttrycket o beräkna derivatan?
eller hur gör jag?

Tack på förhand.
Citera
2011-02-12, 00:05
Medlem
metaknights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazuka
Ange exakta svaret.

Sätter in pi/2 ist för x,testade att slå in det på miniräknaren,men får error då sin^2 kan inte vara större än 1...
Antar att man ska sätta in x=pi/2 dirrekt i den urspungliga uttrycket o beräkna derivatan?
eller hur gör jag?

Tack på förhand.
Det du vill beräkna är lutningen(derivatan) då x=pi/2.

Derivatan blir: 4e^(sin2(2x) )*sin2x*cos2x(använd kedjeregeln av d/dx(sin2x*sin2x) ) Insättning av x=pi/2 ger värdet 0, då sin(pi)=0.

Lutningen i punkten pi/2 är alltså noll.
Citera
2011-02-12, 00:09
Medlem
Citat:
Ange exakta svaret.

f(x) = e^(sin^2(2x))
f'(x) = e^(sin^2(2x)) * 2 sin(2x) * cos(2x) * 2 = 2 e^(sin^2(2x)) sin(4x)
Jag får samma derivatauttryck som du.

Citat:
Förstår inte hur du menar att du får error...

Citat:
Korrekt.
f'(pi/2) = 2 e^(sin^2(2*pi/2)) sin(4*pi/2) = 2 e^(sin^2(pi)) sin(2pi) = 2 e^((-1)^2) * 0 = 0
Citera
2011-02-12, 00:23
Medlem
Citat:

Korrekt.
f'(pi/2) = 2 e^(sin^2(2*pi/2)) sin(4*pi/2) = 2 e^(sin^2(pi)) sin(2pi) = 2 e^((-1)^2) * 0 = 0

hur får du sin^2(pi) till -1? och sin 2pi till 0?
är det några kända trigonometriska värden jag inte känner till?:O
fattar inte riktigt vart (-1)^2 termen kmr ifrån heller..
Citera
2011-02-12, 01:09
Medlem
matteyass avatar
Citat:
är det några kända trigonometriska värden jag inte känner till?:O
fattar inte riktigt vart (-1)^2 termen kmr ifrån heller..

Det blev nog lite galet. sin(pi)=0, sin^2(pi)=0. I vilket fall som helst så är sin(2pi) också 0 och derivatan i punkten är därmed 0, som tidigare nämnts.
Citera
2011-02-12, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Det blev nog lite galet. sin(pi)=0, sin^2(pi)=0. I vilket fall som helst så är sin(2pi) också 0 och derivatan i punkten är därmed 0, som tidigare nämnts.

dvs det räcker med o att sätta in x=pi/2 i derivatan som jag fick fram,för att visa att lutnigen är noll, o inte räkna om med värdet x=pi/2 insatt i den urspungliga funktionen...

Tack för alla svar
Citera
2011-02-12, 01:24
Medlem
matteyass avatar
Citat:
dvs det räcker med o att sätta in x=pi/2 i derivatan som jag fick fram,för att visa att lutnigen är noll, o inte räkna om med värdet x=pi/2 insatt i den urspungliga funktionen...

Tack för alla svar

Precis, du behöver inte räkna om ursprungsfunktionen. f(x) beskriver ett värde i punkten x. f'(x) beskriver en lutning hos f i punkten x.
Citera
2011-02-12, 16:01
Medlem
sp3tts avatar
Ful-lösning: vi har f(x) = e^sin^2(2x), den är deriverbar eftersom den är en sammansättning av elementära funktioner. Vi vet också att exponentialfunktionen är växande och att sin^2(2x)>=0, och att sin^2(2x) = 0 för x = pi/2. Alltså har funktionen ett minsta värde i pi/2, alltså är derivatan 0.
Citera
2011-02-12, 16:43
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Ful-lösning: vi har f(x) = e^sin^2(2x), den är deriverbar eftersom den är en sammansättning av elementära funktioner. Vi vet också att exponentialfunktionen är växande och att sin^2(2x)>=0, och att sin^2(2x) = 0 för x = pi/2. Alltså har funktionen ett minsta värde i pi/2, alltså är derivatan 0.
Tycker det är en riktigt bra lösning faktiskt, i alla fall om man på något sätt skall försöka mäta förståelse.
Citera
2011-02-12, 18:23
Medlem
Citat:
Jag fick inte sin^2(pi) till -1. Jag fick (felaktigt) sin(pi) till -1, varför sin^2(pi) = (sin(pi))^2 = (-1)^2 = 1.

sin(2pi) = 0 är däremot korrekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in