Citat:
Ursprungligen postat av Traash
Om uppvärmningssystemet inte hinner smälta isen som sätter sig på växlarna, varför byts uppvärmningssystemet inte ut mot något effektivare som smälter isen snabbt nog? Jag förstår inte problemet.
Ska det vara effektivt enbart mot isen eller ska det vara prisvärt också? Ett smart sätt skulle ju vara att gräva ner alla spår under jorden. Då är problemen borta.
Problemet är att det inte är ett problem, utan många små olika problem som vart och ett måste tacklas på olika sätt.
Just växlar forskas det i hur man kan förbättra dem. Men man ska ju också tänka på att det har inte varit vinter i det här landet på många många år. Jag minns själv hur de flesta vintrar var såna att man undrade om man skulle vinterförvara cykeln eller inte. eller om man skulle kunna ta fram skidorna, eller åka i pulkabacken.
I norr klarar sig banorna bättre än i fuktiga mellansverige. De har färre spår och mer raka linjer. Här är det spår, signaler, växlar både kors och tvärs, högt och lågt. Blir en lampa svart så stannar alltså trafiken, vilket ger följdeffekter likt dominobrickor.
Därför har vi sett enorma problem här, eller så enorma är de inte, problemet är att under perioden av år som varit relativt snöfri har folk flyttat längre och längre från sina arbeten i takt med att det går fortare och fortare att resa när det går som det är tänkt. Så det är bara fler som blir försenade mot när folk åkte tåg för affärer eller nöjes skull.
Klart att ingen brytt sig om detta problem då. Varför fixa något som man inte vet är trasigt? Enstaka händelser är sällan fog för att släppa till miljarder kronor.
Kommer våra vintrar att hålla i sig så här framöver så är jag övertygad om att andra lösningar kommer att ske, men jag tror knappast att det sker på ett-två eller tre år. Gör man saker för snabbt så blir det dåligt av den orsaken. Man ska göra det ordentligt från början. Det brukar vara problem för både statliga och kommunala inrättningar att göra.