Tittar man på hur banorna ser ut så är det ju inte ett eller två spår som hela tiden löper för sig själva, utan det ligger en hel del växlar både här och där. Nu vet jag inte riktigt hur många växlar det finns i det här landet, men en rejält stor mängd är det. Och det räcker med att en växel inte har full funktion för att det ska bli stopp på linjen. Tåg kan till skillnad från fordonstrafik inte byta fil utan är helt beroende av att banan är fri.
Det som skulle kunna hjälpa är att man har banor utan några växlar, då skulle det så att säga vara fri från A till B.
Man kan se att vissa sträckor sällan har några förseningar och det beror på att de spåren har bättre sikt. Medan andra sträckor med dålig sikt har betydligt fler förseningar. Ju mer trafik på banan, desto mer växlingar måste göras för att få flyt på banan.
Det man också måste tänka på är att varje växel som är hindrad måste rengöras manuellt av personal med skyfflar och kvastar. Det finns inga mirakelmedel som man kan montera på loken för detta ändamål.
En grej som togs upp tidigare var att is lossnar från tågen och det kan man se på sin egen bil. Kolla i hjulhusen, redan efter en kort körning i snö har hjulhusen fått en rejäl snökaka eller isklump. Precis så är det för tågen också Det finns enorma ytor för is att samlas på i ramkonstruktioner, kring tankar, ledningar osv. Till slut blir dessa klumpar så stora att de släpper. Detta kan också jämföras med bilvägar. Kolla hur det ser ut vid farthinder och ojämnheter. Där ligger det massor med klumpar som släppt från fordonen.
Jag påstår att järnvägarna inte blivit sämre, däremot har resandet ökat och folk har gjort sig beroende av järnvägarna genom att flytta relativt långt från jobbet och pendla. Det som gjort det möjligt är att under normal trafik så kan man åka tåg ganska långa sträckor och ändå vara snabbare än en bilresa i Stockholms rusningstrafik. Det folk inte tänker på är att ta med i beräkningarna att det faktiskt kan uppstå problem. Hade det varit deras eget fel att de inte kom i tid så hade gnället inte förekommit. Men nu kräver folk att tågen ska gå i tid trots att (enligt mig) varken Regeringen, Trafikverket, SJ eller privata bolag kan göra något åt saken på ett realistiskt sätt.
Sen ska det inte förglömmas att det är andra krav och villkor som gäller nu mot förr. Ta vagnsfel tex. Nu kan ett tåg tvingas ställas in bara för att en toalett inte fungerar eller för att dörren inte går att låsa. Förr i tiden brydde man sig inte så mycket om att lokförarna fick cancer av det kraftfält som fanns i förarhytten på loken. Nu ställs tågen in om de inte kan gå på toaletten.
Vidare så är det hårdare säkerhetskrav nu än förr på olika delar och system. Förmodligen för att tågen färdas bra mycket snabbare än på snälltågens tid.
Sen är det säkert så att många av dagens tåg inte är lika pålitliga som gamla Rapidlok, men samma sak ser vi ju även på moderna bilar när vi jämför gamla trotjänare.
På sista tiden har det även varit fordonsbrist då en massa vagnshjul måste bytas ut pga sprickbildning eller misstänkt sådan. Det sätter också sina spår, tex att tåg inte går med hela vagnset, eller att turer måste ställas in för att det helt enkelt inte finns vagnar att använda sig av.
-mollen- postade en länk med ett plogtåg som dundrade genom snölandskapet, men det är inte den typen av snö som är problemet här. Vi har snöröjningslok i Sverige också om det behövs
http://lindman.dk/PV/dll3105C.jpg
men det är som sagt inte lössnö som är problemet, utan växlar blir obrukbara, träd som faller över
kontaktledningar osv...
Frågar någon mig så säger jag som jag skrev innan att det är folk själva som försatt sig i situationen genom att bli beroende av snabba transporter istället för att bo nära arbetet, eller arbeta nära bostaden. Själv flyttade jag närmre mitt arbete just för att slippa pendla.