2011-02-11, 18:11
Medlem
Har varit duktig pensionsparat drygt ett år men så idag så går jag in på kontot och kollar lite noggrannare och ser det är jäkligt hög Administrationskostnad. Man behöver ju inte vara speciellt klok och inse att det är en förlustaffär för mig.

Förra året sparade jag 4800 kr, deras kostnad var 312 kr. För att jag ska plus minus noll måste mina fonder alltså gå upp 6%.

I år har jag redan betalat 55 kr i kostnader.

Ska det verkligen vara så jäkla dyrt, eller finns det en maxgräns på Administrationskostnader och just nu när jag har så lite pengar sparade så blir det %uellt dyrt för mig?
Citera
2011-02-11, 18:24
Medlem
HetaRavarors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av people
Har varit duktig pensionsparat drygt ett år men så idag så går jag in på kontot och kollar lite noggrannare och ser det är jäkligt hög Administrationskostnad. Man behöver ju inte vara speciellt klok och inse att det är en förlustaffär för mig.

Förra året sparade jag 4800 kr, deras kostnad var 312 kr. För att jag ska plus minus noll måste mina fonder alltså gå upp 6%.

I år har jag redan betalat 55 kr i kostnader.

Ska det verkligen vara så jäkla dyrt, eller finns det en maxgräns på Administrationskostnader och just nu när jag har så lite pengar sparade så blir det %uellt dyrt för mig?

Du är ju medveten utav kostnaderna iallfall, dom flesta låter det bara vara. Starta ett konto på dom nya bankerna

Avanza eller nordnet

Finns ett nytt pensionskonto som kallas IPS vilket gör att du kan handla aktier. Köp avanza zero (fond med 0 avgifter) som följer svenska index

eller duktiga förvaltare på investmentbolag,
Citera
2011-02-11, 18:31
Medlem
Jo, jag har tänkt på den där fonden Avanza har, verkar väldigt vettig.

Man borde väl kunna hoppa av sparandet när man vill?
Om jag inte minns fel så har jag för mig att man fick ta ut pengarna inom några år. Inte så roligt att se att dom sitter och tar ut avgifter under dessa år men är väl inget att göra åt när man är dum och skriver på utan att kolla det finstilta.
Citera
2011-02-11, 19:40
Medlem
Blocket.ses avatar
Jag tycker IPS är vettigt. Ta ut dom vet jag inte riktigt om man kan göra hur man vill..
Men du borde kunna flytta över fonderna till ett IPS i Avanza, om det nu är dom du väljer..

Man bör inte lägga allt för mycket pengar i IPS tycker jag. Själv sättar jag in 500kr i månaden.
Den största delan av ditt sparande om det nu är långsiktigt bör du investera i aktier eller fonder.
Som du kan sälja, och få ut kontanter. Om man skulle behöva..
Citera
2011-02-11, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se
Jag tycker IPS är vettigt. Ta ut dom vet jag inte riktigt om man kan göra hur man vill..
Men du borde kunna flytta över fonderna till ett IPS i Avanza, om det nu är dom du väljer..

Man bör inte lägga allt för mycket pengar i IPS tycker jag. Själv sättar jag in 500kr i månaden.
Den största delan av ditt sparande om det nu är långsiktigt bör du investera i aktier eller fonder.
Som du kan sälja, och få ut kontanter. Om man skulle behöva..

12 000 kr per år är avdragsgillt (dvs 1000 kr/mån), så det tycker jag man gott kan spara.
Citera
2011-02-14, 15:55
Medlem
Ringde till Folksam idag och pratade med deras rådgivare.

Berättade som det var, att dom har för höga adminstrationskostnader, så att det inte kändes särskilt lönande för min del att ha sparande hos dom. Då säger hon, ska du inte testa att byta till fonder som går bättre då?

Vad ska man säga, administrationskostnaden är forfarande lika hög, den äter upp MIN "vinst".

Fick betala 4% för att ta ut pengarna, det var det verkligen värt.
Citera
2011-02-14, 16:27
Medlem
Som sagt det är bara avanza och Nordnet som har vettiga kapitalförsäkringar. Resten är scamprodukter, i synnerhet de från storbankerna.
Citera
2013-03-26, 16:44
Medlem
Nackis avatar
Tack för råden, nu ska ja slänga papprena som Folksam skickade hem till mig och gräva lite djupare på Avanzas hemsida.
Citera
2013-03-26, 18:18
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av people
Ringde till Folksam idag och pratade med deras rådgivare.

Berättade som det var, att dom har för höga adminstrationskostnader, så att det inte kändes särskilt lönande för min del att ha sparande hos dom. Då säger hon, ska du inte testa att byta till fonder som går bättre då?

Vad ska man säga, administrationskostnaden är forfarande lika hög, den äter upp MIN "vinst".

Fick betala 4% för att ta ut pengarna, det var det verkligen värt.

Fyfan, vilka grisar. Stackars svennar som väljer Folksam och Swedbank och andra skojare för att det känns tryggare än nätmäklarna.

Läs villkoren som sagt.
Citera
2013-03-27, 16:46
Medlem

Nätbank

Tänkte öppna i en sparkonto i en nischbank, ex resursbank, sbab, någon som har någon bra erfarenhet, ska vara lätt att komma åt pengarna, fria uttag om man vill ta ut dem, helst utan bank-id
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in