2011-02-11, 16:08
Medlem
Tja FB! Nu är det såhär att jag har beställt en ny hårddisk från Netonet o vill gärna koppla in den i min dator, men jag funderar på att ha den hårddisken jag har nu som min sekundära hårddisk och fortfarande ha kvar den i datorn.

Så jag undrar om jag måste rensa hårddisken innan jag gör den till min sekundära hårddisk eller om jag fortfarande kan ha kvar allt installerat ( Med installerat menar jag inte att jag har ca 200 GB p-filmer på den utan faktiskt skolarbete, olika program, bra serier och sådant).

ÄR det någon fara om jag installerar samma operativsystem på min nya hårddisk, men har det också REDAN installerat på min gamla och sekundära?
Går datorn segare på något sett eller kan det hända något mystiskt skit. ( Jag är faktiskt ingen idiot ska ni bara veta. Jag är bara ganska kass på datorer, dock sjuk på samhällsekonomi)

Tack på förhand =)
Citera
2011-02-11, 16:13
Medlem
gruffsnuffs avatar
Vad jag förstått det som så tänkte du ha operativsystem på båda?

Jag är inte helt säker för har aldrig haft operativsystem på 2 hårddiskar men det bör väl nästan bli 2 partitioner? Är dock inte helt säker.

EDIT: http://forums.cnet.com/7723-6122_102-299281.html

http://www.techrepublic.com/forum/questions/101-208934

Vad det står där så bör det nog inte vara några problem.
Senast redigerad av gruffsnuff 2011-02-11 kl. 16:18.
Citera
2011-02-11, 16:28
Medlem
Vad jag skulle rekommendera vore att sätt i den nya hårddisken, installera OS'et på det (om det nu är det du ska ha på den) utan den befintliga hårddisken inkopplad.

Vissa program fungerar det bra utan att installera om, speciellt spel brukar fungera. Så där är det bara att pröva sig fram, dock alla "nytto" program rekommenderar jag dig att installera om på den nya HDD'n, såsom office, webbläsare och dylikt.

När OSet är installerat och klart på den nya hårddisken sätt i den gamla i datorn igen, för över alla filer som du vill ha kvar när det är klart, formatera den

angående samma operativsystem så ska det inte vara någon fara, se bara till att du använder den nyckeln som windows är aktiverat med, brukar finnas en klisterlapp med nyckeln på kruxet här är att om det är en dator ifrån tex, hp eller liknande så kanske det inte är samma nyckel som är aktiverad i datorn, så ladda hem valfri programvara som fungerar till den windowsversion du har att plocka fram den med. Bara för att vara säker så du har rätt nyckel innan du formaterar den gamla hårddisken, annars blir det jobbigt :S

Är det en oem version du har så kanske det behövs ett samtal till microsoft om du har aktiverat ditt windows för många gånger men det brukar inte vara några problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in