2011-02-11, 14:44
Medlem
Hej

Jag och min flickvän ska snart flytta ihop, till saken hör att det är tjejens mamma som fått hyreskontraktet. Detta eftersom tjejen frågade om mamman kunde söka lite lägenheter åt oss.

Såhär kommer det se ut: Jag, tjejen och mamman skriver oss på den nya adressen så fort som möjligt.
När finns det möjlighet för mamman att skriva över lägenheten på sin dotter eller oss båda?

Mamman kommer inte bo på adressen utan hyr ut den i andra hand, jag tror inte detta är okej enligt företaget. Finns det risk att vi blir vräkta om företaget upptäcker det hela?

Kan mamman skriva sig som boende och hyra ut lägenheten i andra hand samtidigt så att allt blir rätt?
Citera
2011-02-11, 20:14
Medlem
auto607989s avatar
2år.. måste dottern och mamman vara skriven på samma adress.

mvh
Citera
2011-02-11, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av auto607989
2år.. måste dottern och mamman vara skriven på samma adress.

mvh

Skitsnack. Man borde fan bli bannad från FB när man sitter och hittar på sån skit i de seriösa forusdelarna.

Sett ur ett juridiskt perspektiv så har din flickvän (myndig) ingen som helst rättighet att ta över kontraktet, oavsett om hon bor där 2 eller 20 år.

däremot kan bostadsbolaget själv välja att låta mamman överlåta kontraktet men det är alltså upp till dem.

"Lagligt" att hyra ut, nja, finns ingen lag som reglerar, men värden har säkert regler för andrahandsuthyrning. De har dock rätt att säga upp kontraktet om den boende inte bor i lägenheten och inte flyttar dit vid anmodan.
Citera
2011-02-11, 21:13
Medlem
Onutios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Sett ur ett juridiskt perspektiv så har din flickvän (myndig) ingen som helst rättighet att ta över kontraktet, oavsett om hon bor där 2 eller 20 år.

däremot kan bostadsbolaget själv välja att låta mamman överlåta kontraktet men det är alltså upp till dem.

Citat:
"Lagligt" att hyra ut, nja, finns ingen lag som reglerar, men värden har säkert regler för andrahandsuthyrning. De har dock rätt att säga upp kontraktet om den boende inte bor i lägenheten och inte flyttar dit vid anmodan.

Citat:
Skitsnack. Man borde fan bli bannad från FB när man sitter och hittar på sån skit i de seriösa forusdelarna.
Du kan banna dig själv genom att lämna in en begäran till Admin alternativt följa mods rekommendation nedan.
Förhoppningsvis står du för dina egna åsikter och föregår med gott exempel.

Adios amigos!
Senast redigerad av Onutio 2011-02-11 kl. 21:17.
Citera
2011-02-11, 22:35
Medlem
BonusPaterFamiliass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onutio

Du kan banna dig själv genom att lämna in en begäran till Admin alternativt följa mods rekommendation nedan.
Förhoppningsvis står du för dina egna åsikter och föregår med gott exempel.

Adios amigos!

Tack för det! Satt och plitade ihop ett liknande inlägg själv.. men du hann först
Citera
2011-02-11, 23:00
Medlem
Kära Onutio, om du tillåter:

Citat:

[Citat:
Ursprungligen postat av 12 kap 34 § JB
En hyresgäst, som ej avser att använda sin bostadslägenhet, får överlåta hyresrätten till en närstående som varaktigt sammanbor med honom, om hyresnämnden lämnar tillstånd till överlåtelsen. Sådant tillstånd skall lämnas, om hyresvärden skäligen kan nöja sig med förändringen. Tillståndet kan förenas med villkor.

Första stycket gäller också om hyresgästen avlider under hyrestiden och dödsboet vill överlåta hyresrätten till sådan dödsbodelägare eller annan hyresgästen närstående som varaktigt sammanbodde med honom. Lag (1984:694).

Helt rätt! Det du skrivit motsäger dock inte mitt påstående att dottern inte har en juridisk rättighet att ta över kontraktet. Man får skriva över sitt kontrakt! Men bostadsbolaget behöver inte godta det. Så då kan TS föra sitt fall till hyresnämnden. Och få nobben. Det är nämligen så att hyresnämnden bara skulle ge klartecken på det om dottern och modern bott tillsammans i lägenheten en längre tid. Tolkar du TS uppgifter så? Frågor på det?

Citat:

Ursprungligen postat av 12 kap. 40 §
En hyresgäst får hyra ut eller på annat sätt upplåta lägenheten i andra hand till annan för självständigt brukande, om hyresnämnden lämnar tillstånd till det.
Tillstånd ska lämnas, om
1. hyresgästen på grund av ålder, sjukdom, tillfälligt arbete eller studier på annan ort, längre utlandsvistelse, särskilda familjeförhållanden eller därmed jämförbara förhållanden har beaktansvärda skäl för upplåtelsen, och
2. hyresvärden inte har befogad anledning att vägra samtycke.
Tillstånd enligt första stycket ska begränsas till viss tid och kan förenas med villkor. Lag (2008:1074).

Rätt igen! Vilket inte heller motsäger mitt påstående. Tolkar du TS som att den ömma modern på grund av ålder, sjukdom, tillfälligt arbete eller studier på annan ort, längre utlandsvistelse, särskilda familjeförhållanden eller därmed jämförbara förhållanden har beaktansvärda skäl för upplåtelsen? Ange gärna vilket av skälen du skulle anföra i så fall-

Citat:
Gullet, du är välkommen att battla med mig när som helst. Men du ska nog ha förmågan att kunna tolka det skrivna ordet om du ska komma nån stans med det.
Citera
2011-02-11, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverre08
Hej

Jag och min flickvän ska snart flytta ihop, till saken hör att det är tjejens mamma som fått hyreskontraktet. Detta eftersom tjejen frågade om mamman kunde söka lite lägenheter åt oss.

Såhär kommer det se ut: Jag, tjejen och mamman skriver oss på den nya adressen så fort som möjligt.
När finns det möjlighet för mamman att skriva över lägenheten på sin dotter eller oss båda?

Mamman kommer inte bo på adressen utan hyr ut den i andra hand, jag tror inte detta är okej enligt företaget. Finns det risk att vi blir vräkta om företaget upptäcker det hela?

Kan mamman skriva sig som boende och hyra ut lägenheten i andra hand samtidigt så att allt blir rätt?

Mamman ska stadigvarande bo (Dvs inte enbart folkbokföra sig) i hyresrätten för och ha besittningsrätt där, dvs ha rätt o bo där. Om värden misstänker att personen inte bor där, så kan det vara grund för uppsägning av kontraktet.

Hyra ut i andra hand utan tilllåtelse är också grund för uppsägning av kontrakt.

genom och folkbokföra sig på en annan stans än där hon bor så riskerar hon bryta emot folkbokföringslagen, och om hon bor i hyresrätt sedan innan, också förlora sin bostad.

Till övriga pellar.
Ja, det finns en bestämmelse att en andra hands hyresgäst får besittningsrätt efter två år...

Sen kanske ni ska ta en titt på regel 0.06 innan ni börjar tafsa om modåtgärder? bara ett tips.
Citera
2011-02-11, 23:46
Medlem
Onutios avatar
Citat:
Kära Onutio, om du tillåter:
Käre Nolla, gå inte i polemik med berg när det finns småsten.

Citat:
Helt rätt! Det du skrivit motsäger dock inte mitt påstående att dottern inte har en juridisk rättighet att ta över kontraktet. Man får skriva över sitt kontrakt! Men bostadsbolaget behöver inte godta det. Så då kan TS föra sitt fall till hyresnämnden. Och få nobben. Det är nämligen så att hyresnämnden bara skulle ge klartecken på det om dottern och modern bott tillsammans i lägenheten en längre tid. Tolkar du TS uppgifter så? Frågor på det?

Hyresnämnden ska lämna tillstånd till en överlåtelse av en bostadslägenhet från en hyresgäst till dennes närstående om denne varaktigt sammanbor med hyresgästen, vilket, om du tar ut huvudet ur röven även borde inse, direkt motsäger ditt skitpåstående om att en närstående inte har en juridisk rättighet att överta ett bostadskontrakt om hyresvärden motsäger sig detta.
Citat:
Rätt igen! Vilket inte heller motsäger mitt påstående. Tolkar du TS som att den ömma modern på grund av ålder, sjukdom, tillfälligt arbete eller studier på annan ort, längre utlandsvistelse, särskilda familjeförhållanden eller därmed jämförbara förhållanden har beaktansvärda skäl för upplåtelsen? Ange gärna vilket av skälen du skulle anföra i så fall-

Återigen är du en åsna med dålig läsförmåga. Med lagrummet gjorde jag tydligt att du inte besitter de kunskaper som krävs att besvara frågor i seriösa forumsdelar som denna. Du skrev att upplåtelse i andra hand inte är lagreglerad, vilket jag påvisade vara en idiots godtyckliga gissning. Huruvida lagparagrafen är relevant eller ej i TS frågeställning är inte relevant i mitt svar till ditt skitpåstående.

För övrigt är båda mina laghänvisningar relevanta för TS, till skillnad från Nollans felaktiga gissningar.

Citat:
Gullet, du är välkommen att battla med mig när som helst. Men du ska nog ha förmågan att kunna tolka det skrivna ordet om du ska komma nån stans med det.
Jag har kunskaper i både texttolkning och juridik, till skillnad från apan som vill leka Allan. Du trodde dig kunna något och ville göra dig märkvärdig genom att trycka ned en annan användare. Dessvärre, för din del, är din så kallade kunskap inte vatten värd, och du fortsätter göra bort dig genom att inte inse detta.

Jag är definitivt för att banna idioter som inte tillför någon kunskap, så som du själv, missförstå mig rätt, men jag avskyr blinda idioter som försöker mästra andra.
Senast redigerad av Onutio 2011-02-12 kl. 00:45.
Citera
2011-02-12, 12:38
Medlem
Tack för svaren! Okej. Det ser ju lite illa ut. Om jag förstått det så är det såhär.

Det dåliga:
Om mamman skriver sig som boende i lägenheten men inte bor där så kan hon bli av med den.
Mamman kan inte skriva sig som boende i lgh och samtidigt hyra ut den i andra hand.
Det blir i praktiken då svart andrahandsuthyrning.

Det bra:
Om dottern också skriver sig som boende i lgh så kan dottern ta över kontraktet efter en "varaktig" tid, vad betyder det egentligen? Jag har hört sex månader.

Finns det något hinder för mig att folkbokföra mig på samma adress? Jag bor i en lägenhet som ägs av samma bostadsföretag och den lägenheten tänkte jag själv hyra ut i andra hand som en säkerhet ifall vi blir av med den nya lägenheten. Jag vill inte bli av med mitt boende, min flickvän kan ju bara flytta hem till sina föräldrar om det skiter sig men den lyxen har inte jag.
Citera
2011-02-12, 12:58
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Det bra:
Om dottern också skriver sig som boende i lgh så kan dottern ta över kontraktet efter en "varaktig" tid, vad betyder det egentligen? Jag har hört sex månader.

Först ska man påpeka att det inte handlar om att någon står skriven på en adress; man ska varaktigt sammanbo med personen för att en överlåtelse ska kunna ske. Och hur lång tid som avses med detta varierar, men räkna med runt tre års tid.

Citat:
Finns det något hinder för mig att folkbokföra mig på samma adress? Jag bor i en lägenhet som ägs av samma bostadsföretag och den lägenheten tänkte jag själv hyra ut i andra hand som en säkerhet ifall vi blir av med den nya lägenheten. Jag vill inte bli av med mitt boende, min flickvän kan ju bara flytta hem till sina föräldrar om det skiter sig men den lyxen har inte jag.

Att folkbokföra sig på fel plats är ett brott enligt folkbokföringslagen, men upptäcksrisken är väl så nära 0 man kommer. Är det en stor lägenhet kanske ni kan hävda att ni är inneboende hos modern, det kräver inget tillstånd från värden nämligen.
Citera
2011-02-12, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Först ska man påpeka att det inte handlar om att någon står skriven på en adress; man ska varaktigt sammanbo med personen för att en överlåtelse ska kunna ske. Och hur lång tid som avses med detta varierar, men räkna med runt tre års tid.
Om dottern står skriven på samma adress som modern så räknas det iaf på papper att de är sammanboende, korrekt?
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Att folkbokföra sig på fel plats är ett brott enligt folkbokföringslagen, men upptäcksrisken är väl så nära 0 man kommer. Är det en stor lägenhet kanske ni kan hävda att ni är inneboende hos modern, det kräver inget tillstånd från värden nämligen.
Jag ska ju bo i den nya lägenheten så jag kommer vara folkbokförd på rätt adress. Men kan det bli komplikationer om jag gör det? Det är ju egentligen bara tjejens mamma som står på kontraktet. Kommer inte fastighetsbolaget undra varför jag bor hos henne samtidigt som jag har en hyresrätt redan hos samma bolag?
Citera
2011-02-12, 14:39
Medlem
Citat:
Om dottern står skriven på samma adress som modern så räknas det iaf på papper att de är sammanboende, korrekt?

Jag ska ju bo i den nya lägenheten så jag kommer vara folkbokförd på rätt adress. Men kan det bli komplikationer om jag gör det? Det är ju egentligen bara tjejens mamma som står på kontraktet. Kommer inte fastighetsbolaget undra varför jag bor hos henne samtidigt som jag har en hyresrätt redan hos samma bolag?

Enligt folkbokföringen så är man boende på den adress där man stadigvarande tilllbringar sin dygnsvila. Dvs så kan mamman räknas som sammanboende.

Om du folkbokför dig på en ny lägenhet, så bor du inte längre i din gamla lägenhet, vilket kan medföra att du förlorar ditt kontrakt. Om nu inte företaget är schysst o låter dig hyra ut den i andra hand.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in