2011-02-11, 14:40
Medlem
Jag har alltid sett dessa begrepp som ett och samma, men det som får mig att misstänka att det ö ht ens finns någon skillnad är just att dessa inte är ett och samma begrepp, utan två olika som används i olika sammanhang(?)

Så vad är egentligen skillnaden mellan dessa två begrepp?
Citera
2011-02-11, 14:46
Medlem
Negerkludds avatar
Empati innebär att man kan sätta sig in i en situation och förstå varför en person lider och känner som h*n gör, men inte nödvändigtvis att man lider tillsammans med personen utan endast att man förstår läget. Till skillnad från medlidande som är just vad ordet säger, det är hur jag skilljer på det iaf.
Citera
2011-02-11, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negerkludd
Empati innebär att man kan sätta sig in i en situation och förstå varför en person lider och känner som h*n gör, men inte nödvändigtvis att man lider tillsammans med personen utan endast att man förstår läget. Till skillnad från medlidande som är just vad ordet säger, det är hur jag skilljer på det iaf.

Hm, vet inte riktigt om jag kan köpa det. Din beskrivning är väl snarare skillnaden mellan medlidande och medkänsla? Om inte, förklara gärna hur empati och medkänsla skiljer sig isåfall.

Tack för svar hursomhelst!
Citera
2011-02-11, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fraum
Jag har alltid sett dessa begrepp som ett och samma, men det som får mig att misstänka att det ö ht ens finns någon skillnad är just att dessa inte är ett och samma begrepp, utan två olika som används i olika sammanhang(?)

Så vad är egentligen skillnaden mellan dessa två begrepp?

Egentligen empati och sympati.

Empati är förmågan att förstå den emotionella världen hos andra människor och djur, medan sympati är att faktiskt dela känslorna med den drabbade.

Lite slarvigt uttryckt.
Citera
2011-02-11, 16:37
Medlem
Cregers avatar
Empati handlar att känna det andra känner och medlidande handlar om att bry sig om det den andra känner.

Jag tycker det verkar va att folk med medlidande (idioter som ska hjälpa de stackars barnen i afrika eller stackars illrar osv) har väldigt lite empati, och vice versa att folk med empati har desto mindre medlidande.

Tror det handlar om att folk är 100% egoister, och för att de ska ha medlidande måste de ha ett vekt "själv" som inte har någon avgränsning mellan deras egna och andra personer, så de ser andra människor som en förlängning av sig själv och har medlidande.

Folk med ett starkt "själv" har en desto starkare personlighet och därmed bättre uppfattning hur de själva fungerar och därmed ser det i andra hur de känner, men har desto mindre medlidande eftersom det skulle innebära att de tappar bort gränsen mellan sin egen och den andras person.

Alltid alltid om det är någon som är väldigt sympatisk projicerar de konstant sitt eget tillstånd på andra och tror de måste hjälpa den personen med problem de själva har.
Citera
2011-02-11, 16:41
Medlem
Simaõs avatar
De är ju synonymer, men vissa skillnader finns ju. Du kan t.ex. vara en empatisk människa, vilket innebär att du alltid har lätt för att sätta dig in i andra människors situationer, samt förstå och sympatisera med dem. En "medlidsam" person har jag aldrig hört talas om, och jag förmodar att det beror på att medlidande infinner sig i specifika moment snarare än att vara en så omfattande värdegrund som empati.

När det gäller skillnaden mellan att känna empati för någon och att känna medlidande med någon har jag känslan av att medlidandet är mer flyktigt och mindre baserat på personligt tänk. Även en oempatisk person kan väl då och då känna medlidande om t.ex. någon som står honom väldigt nära är sjuk, samtidigt som han inte bryr sig nämnvärt om "barnen i Afrika".
Citera
2011-02-11, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Renberg_Ölkorv
Egentligen empati och sympati.

Empati är förmågan att förstå den emotionella världen hos andra människor och djur, medan sympati är att faktiskt dela känslorna med den drabbade.

Lite slarvigt uttryckt.

Din förklaring var helt klart den mest okomplicerade. Hoppas verkligen att den är den sanna också!
Citera
2011-02-11, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simaõ
De är ju synonymer, men vissa skillnader finns ju. Du kan t.ex. vara en empatisk människa, vilket innebär att du alltid har lätt för att sätta dig in i andra människors situationer, samt förstå och sympatisera med dem. En "medlidsam" person har jag aldrig hört talas om, och jag förmodar att det beror på att medlidande infinner sig i specifika moment snarare än att vara en så omfattande värdegrund som empati.

När det gäller skillnaden mellan att känna empati för någon och att känna medlidande med någon har jag känslan av att medlidandet är mer flyktigt och mindre baserat på personligt tänk. Även en oempatisk person kan väl då och då känna medlidande om t.ex. någon som står honom väldigt nära är sjuk, samtidigt som han inte bryr sig nämnvärt om "barnen i Afrika".

Ok, men håller du med "Ölkorvens" beskrivning?
"Empati är förmågan att förstå den emotionella världen hos andra människor och djur, medan sympati är att faktiskt dela känslorna med den drabbade."

Känns som att du varken hållt med eller tagit avstånd från hans beskrivning, snarare gått in på annat.
Citera
2011-02-11, 17:32
Medlem
Simaõs avatar
Citat:
Ok, men håller du med "Ölkorvens" beskrivning?
"Empati är förmågan att förstå den emotionella världen hos andra människor och djur, medan sympati är att faktiskt dela känslorna med den drabbade."

Känns som att du varken hållt med eller tagit avstånd från hans beskrivning, snarare gått in på annat.

Mja, för mig ligger sympati ingrävt i empatin på så sätt att om man känner empati för någon sympatiserar man alltid med personen också. Du är inte empatisk om du inte sympatiserar.

Skillnaden mellan att känna sympati och att känna empati för någon är så hårfin att man inte gör någon skillnad på det i vanligt tal och skrift, även om det är vanligare att använda sig av "sympatisk". Men om jag ska försöka mig på en distinktion ligger Ölkorvens nära till hands, förutom det att jag anser att empati också alltid innehåller att dela känslor med den drabbade.
Citera
2011-02-11, 17:50
Medlem
Nu har jag förstått skillnaden. Tack för era bidrag!
Citera
2011-02-11, 17:57
Medlem
Paisanos avatar
Citat:
Nu har jag förstått skillnaden. Tack för era bidrag!

Bra då slipper jag dra paralleller till det engelska språket, men gör det ändå. (sympati)Medlidande - pity. Empati - compassion.

Mr T måste haft det svårt.
Citera
2011-02-11, 21:01
Medlem
en-apas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simaõ
Mja, för mig ligger sympati ingrävt i empatin på så sätt att om man känner empati för någon sympatiserar man alltid med personen också. Du är inte empatisk om du inte sympatiserar.

Skillnaden mellan att känna sympati och att känna empati för någon är så hårfin att man inte gör någon skillnad på det i vanligt tal och skrift, även om det är vanligare att använda sig av "sympatisk". Men om jag ska försöka mig på en distinktion ligger Ölkorvens nära till hands, förutom det att jag anser att empati också alltid innehåller att dela känslor med den drabbade.

Nu känner jag mig tvingad till att försöka reda ut begreppet, då det tycks flyga massa liknande termer i luften.

Till att börja med så är sympatisk något helt annat än empatisk . Sympatisk är inte en person som har "mycket sympati förmåga", utan någon man sympatiserar med och någon som man gärna skulle känna med, känna hans känslor kanske man kan säga... någon som verkar trevlig och behaglig, typ.

Distinktionen Ölkorven gjorde är den många lär sig i filosofin tror jag. Empati=att förstå andra. Sympati=att känna med andra (att så att säga rivas med i den andres känslor). Jag tror det var Hume som gjorde distinktionen.

Idag är dock empati uppblandat och sympati är en del av begreppet, allt som oftast och i vardagligt tal. Så sympati, medlidande, är en del av empati begreppet kan man nog säga. Bokstavligt talat också när man talar om EQ, en skala på hur utvecklad empatisk förmåga man har, där ett steg just är förmågan att känna med andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in