2011-02-12, 02:05
Medlem
Paradocss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Condottieri
Den här tråden ligger även i papperskorgen då jag tydligen felpostade den igår. Vi testar igen.

http://www.aftonbladet.se/nojesblade...icle8544655.ab http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter...se_5932453.svd
Stig Cederholm, Åsa-Nisses upphovsman, var alltså SS-frivillig på den tiden då det begav sig.

Frågan blir således: kan inte Åsa-Nisse dras inför krigsrätt? Kanske i Haag, eller varför inte rentav i Nürnberg? Bok-VHS-DVD-bål?

Rättvisan måste väl ha sin gång??

Frågor? Synpunkter? Reflexioner?

Lägg in texten, jag vill inte gå in på den adressen om det går att undvika. Varje besök ger tidningen några ytterliga ören och de förtjänar inte ett skit.
Citera
2011-02-12, 06:06
Bannlyst
Hur kommer man över Aftonbladet den 22 juni 1941? Tänk er ett nytryck.
Citera
2011-02-12, 06:19
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafir
Hur kommer man över Aftonbladet den 22 juni 1941? Tänk er ett nytryck.

Borde finnas mikrofilmad på Kungliga Biblioteket. Går kanske att beställa. Moderna grafiska datorprogram kan lätt snygga till eventuella luckor och defekter.
Citera
2011-02-12, 06:33
Bannlyst
Jo AB ligger i
http://vgnt.se/%e2%80%9dgreve-skot-neger%e2%80%9d/
På den gamla goda tiden
Citera
2011-02-12, 07:10
Bannlyst
Detta kanske lugnar ner honom lite. Frivilliga muslimer anslöt sig till Waffen SS. Över 20 000
totalt, två hela divisioner. http://www.liveleak.com/view?i=3cc_1271303760

- Allah über alles -
Citera
2011-02-12, 08:00
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Jag tror problemet ligger i att filmen i mångt om mycket saknar ett mångkulturellt perspektiv då den handlar om vad man närmst kan kalla en svensk serietidningsikon. Tacksamt nog var skaparen en judeslaktande dödsknarkarnazist som förmodligen hängde på FB när det begav sig (humhum) så angreppspunkten är given på förhand, men hade filmen handlat om Akbar-Nassim och hans polaren Khaled-ib-Abwrn som lurade korkade kälkborgare i SD-gestalt hade etablissemanget hållit tyst.

Men så är inte fallet och eftersom allt det ursvenska är barbari måste det bekämpas varhelst det dyker upp så en gammal tungviktare inom svensk film skickas fram för att påminna oss om att bakom varje genuint svensk ikon lurar nazismens avgrund.
Citera
2011-02-12, 10:10
Medlem
Rusens avatar
Skitlöjligt att tjafsa om Cederholm, han var SS-schutze (division Wiking), vilket är en lägre grad än menig.
Tror inte vi har någon motsvarighet i Sverige, möjligen att malaj är jämförbart, men det vet jag inte.
Citera
2011-02-12, 10:14
Medlem
Dubyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Roligt att KD-politikern Sacredeus gillar Åsa-Nisse. Åsa-Nisse är en hillbilly som tjuvjagar och skiter fullständigt i allt vad moral heter. Det känns inte så kristdemokratiskt.

Kristdemokraterna har väl de senaste åren gått i en alltmer nyliberal riktning där man betonar vikten av folkets frihet från staten (landsfiskalen).

Att hylla Åsa-Nisse inom Kristdemokraterna hade säkerligen varit mer kontroversiellt för 40 år sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Pastejköket
Vilka äckliga pissluder det är som skriven sådana här artiklar, fy fan.

Även om han var aktiv nazist (vilken jag knappast bryr mig om) så kan man för helvete inte kritisera en FILM som gjordes 70 år senare av någon annan. Filmen har INGENTING att göra med nazismen, INGENTING. Varken karaktären Åsa-Nisse, serierna eller filmen har ett skit med att göra. Jag blir så in i helvete förbannad.

Ta på dig PK-glasögonen så ser du klart och tydligt att Åsa-Nisse är en hyllning till den ariska judefria tillvaron på den svenska landsbygden.

Citat:
Ursprungligen postat av Voodooprasten
Var inte Walt Disney antisemit?

Var han?
Jag vet att TV-serien Family Guy vid flera tillfällen har skämtat om att Disney ska ha ogillat judar.
Men jag hittar ingenting som stödjer en sådan uppfattning.

Tvärtom producerade Disney propagandafilmer åt USA under andra världskriget, bland annat filmer där det fokuserades på den hemska behandlingen av judar och romer i Tyskland.
Senast redigerad av Dubya 2011-02-12 kl. 10:21.
Citera
2011-02-12, 10:25
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dubya
Kristdemokraterna har väl de senaste åren gått i en alltmer nyliberal riktning där man betonar vikten av folkets frihet från staten (landsfiskalen).

Att hylla Åsa-Nisse inom Kristdemokraterna hade säkerligen varit mer kontroversiellt för 40 år sedan.

Det var mer den historiska kopplingen jag var inne på. Frikyrkan hatade film, bio och annat folkligt nöje när Åsa-Nisse härjade som värst. Det är roligt hur det svänger.
Citera
2011-02-12, 11:15
Medlem
Egentligen skrämmande att vi har en sådan indoktrinering och uselt debattklimat att guilt by association och nazistargument fortfarande funkar såhär 65 år efter andra världskriget. Inte ens om man var med i NSDAP var man nödvändigtvis hardcore-nazist och definitivt inte för att man tjänstgjorde för Tysklands armé i ett världskrig.

Bara i Sverige är dessutom tyskvänlig synonymt med nazist.
Citera
2011-02-12, 11:58
Medlem
Golonkas avatar
jag har alltid betraktat Roy Andersson som en jävligt intressant filmskapare och konstnär. Jag står väääääldigt långt från honom ideologiskt, men kan inte låta bli att facineras av hans bildspråk, hans jobb med kamera, ljus och scenografin. Han är konstnär, helt enkelt.

Men i alla andra avseenden är han en jävla dilletant och nu "dundrar" han loss på produktionen av vad som förmodligen blir en riktig skitfilm och luftpastej, men av helt fel anledning...

Åsa-Nisse är bonnkomik i kubik. Som StefanåKrister upphöjt till tio. Thor Modéens pilsnerfilmer är rena Tarkovskij i jämförelse och Göta Kanal-skiten blir ett veritablet filmiskt epos, sett vid sidan av den här lättsamma geggan. Men skitsamma; Roy Andersson flippar ut på att Åsa-Nisses skapare var SS-frivillig under kriget, vilket Cederholm för övrigt gick väldigt stilla i dörrarna med, och det är verkligen en jävla dålig infallsvinkel om man nu vill kritisera produktionen!

I så fall skall vi stänga ner Aftonbladet och Helsingborgs Dagblad (nazi-sympatier under kriget) och vi skall omedelbart tvinga Falcon-bryggeriet att ändra logga, för den blev minsann designad av en av dessa dödsnazister och SS-frivilliga!!

Stick å brinn, Roy!
Citera
2011-02-12, 13:21
Medlem
Antisemiten Cederholm har ingenting med filmen att göra.Och inte fanns det någon Nazi propaganda i dom gamla john Elfström filmerna heller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in