2011-02-11, 10:20
Medlem
Da Bears avatar
Behöver ett program för att begränsa datoranvändningen för barnen. Önskvärt är om det går att installera en klient på deras dator som jag sedan administrerar ifrån min egen.

1. Vad jag vill kunna göra är att hålla datorn låst tills dagens läxor är gjorda. Då vill jag i princip kunna trycka på en knapp för att aktivera inloggningen, och sedan ska datorn vara fri att använda till ett visst klockslag på kvällen oavsett om den stängs av eller startas om däri mellan.

2. Jag vill även ha möjligheten att ställa in ett separat tidslås på helgerna, ex mellan kl 9-22 fre-sön ska datorn kunna användas normalt.

Jag hittar bara program som gör antingen 1 eller 2, inte båda. Ex. Parental Control i Windows kan (vad jag vet) bara utföra nr 2. För nr 1 hittar jag bara program för Internet caféer.

Någon som har tips?
Citera
2011-02-11, 10:42
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Har du kollat in: K9

http://www1.k9webprotection.com/

"kostar gratis" som pizzabagarn brukar säga..

Inte riktigt det "diktatoriska" som du önskade, men en sjysst medelväg kanske??
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2011-02-11 kl. 10:45.
Citera
2011-02-11, 10:54
Medlem
Da Bears avatar
Kikat runt lite på deras sida, men kan inte hitta något om att den kan hålla internet avstängt förutom med fasta tidsscheman, precis som Windows Parental Control
Citera
2011-02-11, 11:26
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Kanske detta? -> http://www.kidswatch.com/Time-Limit-Controls.php
Citera
2011-02-11, 11:29
Medlem
christerys avatar
Kanske lite overkill men sätt alla bukar i ett AD och låt ungarna vara vanliga användare, sätt account expires till varje kväll (när du låser upp kontot, efter läxorna är gjorda). Med GPEdit kan su styra vad som får eller inte får göras, Låt en burk agera Firewall och klicka i att den skall spärra olagligheter, porr, droger, torrent (olagligheter) osv. Visserligen kommer vi inte att se dig på FB tills du ändrar lite på reglerna för FB lär vara med på såna listor. Går säkert att lösa tidrestriktioner åxå, vet inte riktigt vad den gör när tiden passerats (har inte provat det, eftersom vi har igång fabriken 24*7).

Lite pyssel, men då kan du administrera från ditt konto. Eller dra ut routern tills dom skall ut - eller kablarna till rummen om du själv vill sitta och kolla Expressen. Eller slå av säkringen till rummen med datorerna (du ville ju ha en knapp ) Pannlampa eller stearinljus fungerar bra.

Hmm, hittat ett till hack som du kan använda om du inte är riktigt nöjd med AD säkerheten: http://www.freedownloadscenter.com/U...y_Tweaker.html
Senast redigerad av christery 2011-02-11 kl. 11:31.
Citera
2011-02-11, 16:18
Medlem
Da Bears avatar
AD funkar ju, men som du själv sa. Overkill
Citera
2011-02-11, 19:09
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Da Bear
AD funkar ju, men som du själv sa. Overkill

Nä, då är disciplin på ungarna enklare. Och billigare, vill dom inte så packa ner datorerna och ge dom till fattiga behövande.
Citera
2011-02-11, 21:38
Medlem
KongKeyDons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Da Bear
Behöver ett program för att begränsa datoranvändningen för barnen. Önskvärt är om det går att installera en klient på deras dator som jag sedan administrerar ifrån min egen.

1. Vad jag vill kunna göra är att hålla datorn låst tills dagens läxor är gjorda. Då vill jag i princip kunna trycka på en knapp för att aktivera inloggningen, och sedan ska datorn vara fri att använda till ett visst klockslag på kvällen oavsett om den stängs av eller startas om däri mellan.

2. Jag vill även ha möjligheten att ställa in ett separat tidslås på helgerna, ex mellan kl 9-22 fre-sön ska datorn kunna användas normalt.

Jag hittar bara program som gör antingen 1 eller 2, inte båda. Ex. Parental Control i Windows kan (vad jag vet) bara utföra nr 2. För nr 1 hittar jag bara program för Internet caféer.

Någon som har tips?

Du sitter själv på annan dator säger du. Du borde kunna köra system administration remote (connect to= så att du kan redigera kontona på barnens dator från din dator.
Citera
2011-02-11, 21:45
Medlem
hasenfrasens avatar
Microsoft Live Essentials 2011 innehåller Family Safety som administreras via ett hotmail/live-konto vilket betyder att du har full kontroll på er hemdator även om du är på jobbet.
Citera
2012-03-05, 15:08
Medlem
Varför helt enkelt inte öppna internetcafé? =)
Gratis program - men oprövat av mig ännu.

http://www.handycafe.com/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in