2011-02-11, 01:33
Bannlyst
Hejsan, undrar om detta är möjligt? Har blivit lite sugen på detta på senare tid. Tackade nej till värnplikten, men har börjat ändrat mig och vill kanske bli på Hemvärnet, men är det möjligt med färgblindhet? Är rött och grönt. Men är inte mycket, men på tavlorna man får se på så märks det. Har hört olika hur det är, några säger att det är lättare hos militären (Om man nu inte ska bli något inom flyg) och visa säger att det inte går. Men fan, jag blir mer och mer sugen på att göra detta för varje dag som går.

Undrar även om jag nu går utbildning för hemvärn på gotland, efter det, kan jag söka till andra militärtjänster?
Citera
2011-02-11, 01:37
Medlem
Enligt Försvarsmaktens hemsida står det såhär:

http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/Bli-officer/Operator-i-specialforbanden/Vanliga-fragor/
Citat:
Jag är delvis färgblind. Är det någon idé att jag söker?
Nej, kravet är fullgott färgseende. Inga undantag medges.
Citera
2011-02-11, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smackdown
Enligt Försvarsmaktens hemsida står det såhär:

http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/Bli-officer/Operator-i-specialforbanden/Vanliga-fragor/
Vilket då gäller, som det står, om man ska bli operatör i specialförbanden. Kanske inte riktigt vad TS frågade efter.
Citera
2011-02-11, 02:00
Bannlyst
Jag är färgblind och är med i hemvärnet insats.. Det ska nog gå.

Sök till GMU.. Då kan du antingen gå med i Hemvärnet efteråt eller söka jobb inom FM.
Citera
2011-02-11, 02:09
Bannlyst
Tänker på hemvärnet, eller som vanlig marktrupp eller så. Typ Skyttesoldat/Amfibiesoldat/Spaningsoldat.

Vad nu skillnaden är på skyttesoldat och Amfibiesoldat?

edit* Larsbofink, tack för informationen. Verkar ändå som man har en chans att kunna bli soldat då även fast man har färgblindhet. Fick dock inte bli polis fick jag reda på efter jag började utbildning som det

Tänkte göra denna "Är du mellan 18 och 30år kan du på vissa orter genomgå militär utbildning direkt till hemvärnet" Och eftersom jag bor på Gotland tänkte jag göra på Gotlandsgruppen (Logiskt) http://glg.hemvarnet.se/

Men det gäller lika där att jag kan efter jag gjort det fortsätta vidare på något annat som det jag nämnde ovan om jag vill?
Senast redigerad av FortuN 2011-02-11 kl. 02:14.
Citera
2011-02-11, 03:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FortuN

Vad nu skillnaden är på skyttesoldat och Amfibiesoldat?

Vet inte så där direkt vad skillnaden är förutom att amfibie håller till i amfibiska miljöer, dvs vatten, kusten osv..

Till exempel som vi tränar på i hemvärnet insats utspelar sig både i skog och urban terräng. Bland annat strid i bebyggelse, ta och rensa rum etc. Ta terräng i skog, bevakning och skydda skyddsobjekt mot sabotage, terrorism, spionage etc.

Om du gillar att strida så är det inget det snålas med..
Citera
2011-02-11, 03:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av larsbofink
Vet inte så där direkt vad skillnaden är förutom att amfibie håller till i amfibiska miljöer, dvs vatten, kusten osv..

Till exempel som vi tränar på i hemvärnet insats utspelar sig både i skog och urban terräng. Bland annat strid i bebyggelse, ta och rensa rum etc. Ta terräng i skog, bevakning och skydda skyddsobjekt mot sabotage, terrorism, spionage etc.

Om du gillar att strida så är det inget det snålas med..

Låter riktigt kul. Sen att man faktiskt hjälper folk är stort plus det med.
Sen kamratskapen alla pratar om är något som låter riktigt bra det med. Blir nog ganska säkert något som kommer göras
Citera
2011-02-11, 04:51
Medlem
Eyelashs avatar
Du kan inte bli pilot iallafall!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in