2011-02-10, 20:17
Bannlyst
Jag satt och läste i den här tråden: https://www.flashback.org/t1452559 och blev lite irriterad på hur dåligt utformad regel 1.06 är. Den tråden låstes snabbt då moderatorerna tolkade tråden som att TS bara ville klaga på ett enskilt fall och moderatorernas agerande. Därför startar jag nu den här tråden där vi kan ha en ordentlig debatt om ämnet och förhoppningsvis få igenom ett tillägg på regel 1.06. Det här ser jag som mycket viktigt då anonymitet är flashbacks nyckelpunkt och detta är ett stort kryphål som måste täppas igen.

Det vi ska diskutera i den här tråden är att jag/vi vill få en regeländring som förhindrar användare från att kunna outa ens familjemedlemmar. Om någon säger att användaren XXX är brorsa, pappa eller gift med Lena Svantesson så borde det räknas som outning. Idag är det helt ok att göra detta. Källa: http://oi56.tinypic.com/eqtun9.jpg (taget ifrån den tidigare tråden).

Jag vill bara förtydliga att vi i denna tråden INTE ska diskutera moderatorernas agerande som diskuterades i den förra tråden. Moderatorerna röstade i Outlaw och det var ett korrekt beslut efter rådande regelverk, punkt slut. I den här tråden ska vi diskutera om det verkligen är bra att det är tillåtet att säga att en användare är brorsa med Per Svensson.
Senast redigerad av MrCoffey 2011-02-10 kl. 20:29.
Citera
2011-02-10, 20:23
Medlem
Bra att du tar upp detta. Lätt att man hittar personen som man inte får outa om man får skriva h*ns föräldrar typ "Per persson på svensson gatan 1 är pappa till h*n" Brukar inte vara så svårt att hitta personen i fråga då.
Citera
2011-02-10, 20:26
Medlem
turk.i.burks avatar
Det här är verkligen en intressant diskussion. Kopierat från reglerna 1.06
"med uppsåt att avslöja en annan användares identitet"
Där är beviset för att man inte borde få outa medlemmars familjemedlemmar
Citera
2011-02-10, 20:29
Medlem
tantvrists avatar
Njae. Det är som att säga att man inte outar någon om man utesluter alla förutom en person i en grupp.

"Alla förutom han där är oskyldiga"
"Men jag sa aldrig att han var skyldig"
Citera
2011-02-10, 20:31
Medlem
turk.i.burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantvrist
Njae. Det är som att säga att man inte outar någon om man utesluter alla förutom en person i en grupp.

"Alla förutom han där är oskyldiga"
"Men jag sa aldrig att han var skyldig"
Men då har man ju "uppsåt att avslöja en annan användares identitet" vilket är mot reglerna
Citera
2011-02-10, 20:39
Medlem
Jag rapporterade ett inlägg i en tråd där det var en som citerade en annan där han skrev: "Så du är brorsa till Svensson?". Och det resulterade i att han åkte på ban för 1.06. Eller visst, nu vet jag ju inte om det var för min rapportering. Men en mod skrev att det kunde utan tvekan vara 1.06 och att de skulle ta det i Outlaw.

Självklart hade han ett väldigt ovanligt efternamn, men väljer att skriva Svensson.
Citera
2011-02-10, 21:10
Medlem
FrasseFloyds avatar
Jag tycker att TS drar för höga växlar på det här fallet. Om jag kopplar ihop en användare med dennes familj bör jag räkna med åtminstone varning. Undantag finns givetvis alltid, men dessa är få och ofta omgärdade av svårigheter. Nu kan vi spekulera hur mycket vi vill, men det kommer inte ta oss någonstans.

Du har däremot fel i att den här luckan finns i 1.06. Det gör den inte. 1.06 är tillräckligt smart skriven för att inkludera såna här småhinder.
Citera
2011-02-10, 21:40
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Måste säga att det är allvarligt om folk skall kunna säga ex.

Pelle Blablablablabla är AbrahamLincolns farsa. Det är i exakt samma sak som att outa användaren ifråga.
Citera
2011-02-10, 21:44
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Måste säga att det är allvarligt om folk skall kunna säga ex.

Pelle Blablablablabla är AbrahamLincolns farsa. Det är i exakt samma sak som att outa användaren ifråga.
Men det kan man inte, så problemet existerar inte.

I det här fallet måste det finnas information som inte når oss som läser tråden eftersom TS inte berättat vilket inlägg det rör sig om, eller vilka omständigheter i övrigt som råder. Eftersom frågan dock har dykt upp, och eftersom ingen dömts, vore det trevligt om en moderator kommenterade frågan.
Citera
2011-02-10, 22:09
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd

I det här fallet måste det finnas information som inte når oss som läser tråden eftersom TS inte berättat vilket inlägg det rör sig om, eller vilka omständigheter i övrigt som råder. Eftersom frågan dock har dykt upp, och eftersom ingen dömts, vore det trevligt om en moderator kommenterade frågan.

Aha, då missförstod jag det hela...
Citera
2011-02-11, 14:15
Medlem
Väldigt rörigt här, är det tillåtet eller inte att "outa genom att avslöja familjemedlemmar"?

Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd

Vilken TS syftade du på här?
TS i denna tråden vi skriver i?
TS i tråden "Brorsans son skrev på för storklubb"?
TS i den fiktiva tråden från AbrahamLincolns exempel?
TS i tråden "Tips till de som känner för att outa en annan medlem"?
Jag får det inte att stämma vilken tråd det än gäller...
Säger inte emot dig, undrar bara hur du menade.
Citera
2011-02-11, 17:39
Medlem
Combots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buranshe
Väldigt rörigt här, är det tillåtet eller inte att "outa genom att avslöja familjemedlemmar"?

...

Vi väntar fortfarande på att berörda moderatorer eller admin ska kommentera fallet
här i tråden. Många frågetecken återstår!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in