Citat:
Ursprungligen postat av
RomeoochJulia
Personalvetare?
Citat:
Ursprungligen postat av
FromAnotherPlace
Tjejer, nästan uteslutande. Ordentliga, ganska prydligt men ordinärt klädda, försiktiga som personer, inga lössläppta tjejer eller sådana som festar runt, m.m. Stämmer det in på dig?
Håller med om att det finns många tjejer. Dock är mina fördomar i princip raka motsatsen till dina, dvs halvordentliga tjejer som gillar att festa. Klär sig förvisso ordinärt.
Citat:
Ursprungligen postat av
pcfreak
Jag vill veta vad som finns för fördomar om:
Tjejer som pluggar något inom IT exempelvis systemutveckling/programmering.
Killar som pluggar något inom IT - jag vet ju typ fördomarna här. men stämmer dom med verkligheten?
tjejer och killar som pluggar civ.ing. specifikt på KTH.
Tjejer/killar på sjuksköterskeprogrammet.
IT-tjejer är antingen inbitna datornördar (minoritet) eller mer normala tjejer med visst intresse för IT (majoritet). Av någon anleding gillar de oftast anime, manga och japansk kultur också.
IT-killar stämmer oftast in på fördomarna. Finns givetvis en minoritet som inte gör det och även om denna minoritet har ökat i storlek på senare år finns fördomarna oftast kvar av en anledning.
Ssk - tjejerna är såna som gick omvårdnad på gymnasiet. Oftast finns en ssk inom familjen eller släkten. En del kom inte in på läkarprogrammet och tar denna väg i stället. Stort intresse för att hjälpa människor, de gillar och delar givetvis statusar från SIDA, Röda Korset, UNHCR och liknande på Facebook. Ett genomsnitt av befolkningen med viss övervikt åt mellanklass och nedåt. Överrepresentation av tjejer från mindre städer och landsort.
Killarna är få. De är sällan maskulina. I övrigt gäller samma som för tjejerna. Någon enstaka kille valde pga överrepresentationen av tjejer på programmet.