2013-02-10, 21:37
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av douchetard
Psykologer kom inte in på läkare. Jurister kom inte in på psykolog. Ekonomer kom inte in på Juridik. Statsvetare kom inte in på ekonomi. Socionomer kom inte in på stats. Lärare är helt enkelt riktiga sopor. Men alla dessa kan ju förklara sitt val med att de faktiskt har ett intresse just för sitt fält.

Tycker den här tråden tappar mening lite om man alltid hänvisar till prestigenivån ovanför, det är liksom underförstått! Det feta undantaget är just tandläkare. Där är det ju pinsamt uppenbart: vem har ett primärt, genuint intresse för kroppens absolut tråkigaste del liksom? De läser medicin, men de läser verkligen b-medicin.
Enligt Flashback kan man inte det. Möjligtvis att man kan ha ett intresse för olika civilingenjörsutbildningar, men enligt uppfattningen här är det omöjligt att vara genuint intresserad av t.ex. juridik eller ekonomi. Det verkar dessutom finnas någon slags tro om att ekonomi är en pseudovetenskap och att ekonomer inte fyller någon funktion i samhället. "Pengar är bara påhittade!" brukar det heta. För övrigt finns det ingen inbördes statusranking av alla utbildningar. Jag tror inte att det är många som läser juridik som hellre hade velat läsa psykologi.

storyteller, vill lägga till en utbildning till den listan. De som inte kom in på ekonomi valde pol.kand istället. Det är i alla fall den uppfattningen jag har fått på mitt lärosäte.
Senast redigerad av hoboken 2013-02-10 kl. 21:40.
Citera
2013-02-10, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Men att det skulle finnas en inbördes statusordning?
Den kanske inte ser ut exakt som jag beskrev den, men nog finns det en statusordning alltid. Eller är den här tråden ett big wtf för dig? https://www.flashback.org/t2047792
Citera
2013-02-11, 08:25
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Den kanske inte ser ut exakt som jag beskrev den, men nog finns det en statusordning alltid. Eller är den här tråden ett big wtf för dig? https://www.flashback.org/t2047792
Vad som är svårast och vad som är mest prestige är helt olika saker...
Citera
2013-02-11, 10:55
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Precis, teknisk fysik på KTH är säkerligen "svårare" än valfri master på Harvard Business School, men är knappast lika prestigefyllt.
Citera
2013-02-11, 11:16
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av hoboken
Precis, teknisk fysik på KTH är säkerligen "svårare" än valfri master på Harvard Business School, men är knappast lika prestigefyllt.
Finns undantag, men i stort är status ofta intimt förknippat med svårighetsgrad. Med svårighetsgrad menar jag både att ta sig in på samt att genomföra programmet. De flesta civ.ing. är pissvåra att ta sig igenom, men pga överintag är det inte särskilt svårt att komma in på programmet.

Att en master från harvard har större status än valfri civing (om det nu är så) beror på att det är superdupernegersvårt att ta sig in på harvard. Exklusivitet ger status helt enkelt.
Senast redigerad av douchetard 2013-02-11 kl. 11:18.
Citera
2013-02-11, 11:43
Medlem
Tycker all diskussion kring generaliseringar, och dess implicita statusfrågan, är tämligen döfödd. Kan vi inte bara uppskatta den komiska aspekten? Det är ju trots allt jäkligt roligt.
Senast redigerad av aelgaegg 2013-02-11 kl. 11:47.
Citera
2013-02-11, 22:37
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Finns undantag, men i stort är status ofta intimt förknippat med svårighetsgrad. Med svårighetsgrad menar jag både att ta sig in på samt att genomföra programmet. De flesta civ.ing. är pissvåra att ta sig igenom, men pga överintag är det inte särskilt svårt att komma in på programmet.
Ekonom är verkligen inte svårt. Läkare verkar inte heller vara speciellt jobbigt om man gillar biologi och kemi. Jag pluggar till psykolog och sitter mest och bråkar på Flashback om dagarna.

Åter till tråden; vad tror ni om folk som pluggar kandidatprogram i mänskliga rättigheter?
Senast redigerad av storyteller 2013-02-11 kl. 22:39.
Citera
2013-02-12, 12:07
Medlem
Citat:
Åter till tråden; vad tror ni om folk som pluggar kandidatprogram i mänskliga rättigheter?
Kom inte in på juridik.

Edit: En fördom mot de som söker ekonomi idag: De är uppenbart olämpliga för sitt yrke. Det finns ett enormt överskott av ekonomer, vilket framgår av alla SAKOs arbetsmarknadsmätningar och är helt klart "allmänt känt". Alltså är utbudet betydligt större än efterfrågan. Ändå söker de. Ironiskt va?
Senast redigerad av douchetard 2013-02-12 kl. 12:26.
Citera
2013-02-13, 19:18
Medlem
Gurkan100s avatar
Citat:
Edit: En fördom mot de som söker ekonomi idag: De är uppenbart olämpliga för sitt yrke. Det finns ett enormt överskott av ekonomer, vilket framgår av alla SAKOs arbetsmarknadsmätningar och är helt klart "allmänt känt". Alltså är utbudet betydligt större än efterfrågan. Ändå söker de. Ironiskt va?

Du påstår alltså att alla ekonomstudenter är olämpliga för sitt yrke bara för att SAKOs undersökning visar ett överskott på ekonomer. Du förstår förhoppningsvis själv hur ologisk den slutsatsen är.

Överskottet beror delvis på att vi har för många pajashögskolor som utbildar ekonomer. Kollar du enbart på HHS/Lund/Uppsala/SU/Lanthandels så ser du helt andra uppgifter om utbud/efterfrågan. Dessutom är min personliga åsikt att man inte kan klassa "ekonom" som ett yrke, exempelvis finns det mer jobb inom redovisning jämfört med marknadsföring. Dessutom söker sig en hel del ekonomer även utomlands efter examen så att enbart stirra sig blind på den svenska arbetsmarknaden och därefter dra kopplingen att personen är en idiot som utbildar sig funkar inte.

Citat:

Röstar vänster, naiva, bor på smålands nation i lund, feminister. Förmodligen en sådan jag precis citerat och svarat ovan.
Citera
2013-03-14, 00:42
Medlem
lndridColds avatar
Fördomar om människor som studerar enbart språk? Franska, tyska, ryska, arabiska, isländska..
Citera
2013-03-14, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lndridCold
Fördomar om människor som studerar enbart språk? Franska, tyska, ryska, arabiska, isländska..
bär väska/ryggsäck av modelltyp "kånken".
Citera
2013-03-14, 01:06
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lndridCold

Vet inte vad man ska göra av livet och tänker "språk är ju alltid bra att kunna...".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in