2011-02-10, 04:40
Medlem
user_21s avatar
Jag ska hålla mig kort och eventuellt utvecka i efterhand. Som sagt så studerar jag till civilingenjör. Jag har nu lagt ned så många år på det att jag är nästan 90% klar med min master och har tagit en skuld på över 200 000. Jag vade utbildningen för att jag var mycket intresserad av fysik men med åren har jag börjat inse at jag inte riktigt är intresserad av arbetslivet som erbjuds eftråt. Det har aldrig handlat om att tjäna mycket pengar för mig utan att studera det jag gillar. Jag Vill inte heller doktorera efter studierna. Det finns många aspekter av KTH-plugget som medför ångest och omgivningen som forskare skulle nog inte passa mig. Det är ett dilemma för mig. Jag ska definitivt studera klart så att jag får mitt examen. Men frågan är vad jag bör göra efteråt.
Så jag undrar om några av er (som kankse har upplevt samma situation) har några tips och om inte ett civilingenjörsexamen är onödig för ett arbete som inte har med det att göra?
Citera
2011-02-10, 04:51
Medlem
Ny har jag iofs inte pluggat till civ. ingenjör men planerar att göra det till hösten just för att det är en så pass bred utbildning och att man i princip kan jobba med vad som helst(inte vad som helst men du fattar) efteråt.
Citera
2011-02-10, 05:31
Medlem
gusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av user_21
Jag ska hålla mig kort och eventuellt utvecka i efterhand. Som sagt så studerar jag till civilingenjör. Jag har nu lagt ned så många år på det att jag är nästan 90% klar med min master och har tagit en skuld på över 200 000. Jag vade utbildningen för att jag var mycket intresserad av fysik men med åren har jag börjat inse at jag inte riktigt är intresserad av arbetslivet som erbjuds eftråt. Det har aldrig handlat om att tjäna mycket pengar för mig utan att studera det jag gillar. Jag Vill inte heller doktorera efter studierna. Det finns många aspekter av KTH-plugget som medför ångest och omgivningen som forskare skulle nog inte passa mig. Det är ett dilemma för mig. Jag ska definitivt studera klart så att jag får mitt examen. Men frågan är vad jag bör göra efteråt.
Så jag undrar om några av er (som kankse har upplevt samma situation) har några tips och om inte ett civilingenjörsexamen är onödig för ett arbete som inte har med det att göra?

Civilingenjör är en utbildning som bereder dig, i detta fallet, till en väldigt gedigen kompetens bas som kan användas inom en mängd olika arbetsområden.

Hade jag varit du skulle jag fortsätta med det du företagit dig. Det kan kanske kännas motigt och att du just nu känner dig väldigt "mättad" av allt vad den utbildningen har att erbjuda. Ta ett sabbatsår när du är klar och få lite distans till det hela, res skaffa dig nya intryck.

Vad du än gör tycker inte jag att du skall se det som bortkastad tid. Det du lärt dig är stommen till framtida utveckling och det är något du skall vara stolt över - det är något som ingen förövrigt kan ta ifrån dig.

Häls - beteendevetare
Citera
2011-02-10, 08:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av guster
Civilingenjör är en utbildning som bereder dig, i detta fallet, till en väldigt gedigen kompetens bas som kan användas inom en mängd olika arbetsområden.

Hade jag varit du skulle jag fortsätta med det du företagit dig. Det kan kanske kännas motigt och att du just nu känner dig väldigt "mättad" av allt vad den utbildningen har att erbjuda. Ta ett sabbatsår när du är klar och få lite distans till det hela, res skaffa dig nya intryck.

Vad du än gör tycker inte jag att du skall se det som bortkastad tid. Det du lärt dig är stommen till framtida utveckling och det är något du skall vara stolt över - det är något som ingen förövrigt kan ta ifrån dig.

Häls - beteendevetare

Om man pluggat i fem år och tänker ta ett slapp år efter att studierna är avklarade, hur ska man ha råd med att t.ex. resa utan att ha jobbat något efter examen? Alla har inte rika föräldrar...
Citera
2011-02-10, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av user_21
[...]

Vilket masterprogram läser du (eller om du inte vill säga, i alla fall vilken generellt område)?

Har du något hum om vad du vill arbeta med? Vilken sektor t.ex.? Vill du har en mer teknisk eller mer "oteknisk" (i brist på bättre namn, samlingsnamn för allt som inte är det som man traditionellt ser som ingenjörsaktigt) befattning?
Citera
2011-02-10, 10:46
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dbshw
Vilket masterprogram läser du (eller om du inte vill säga, i alla fall vilken generellt område)?

Har du något hum om vad du vill arbeta med? Vilken sektor t.ex.? Vill du har en mer teknisk eller mer "oteknisk" (i brist på bättre namn, samlingsnamn för allt som inte är det som man traditionellt ser som ingenjörsaktigt) befattning?

Läser ett program som är väldigt lik teknisk fysik. Jag är inte säker på vad jag vill jobba med just nu. Ibland tänker jag att skulle inte vara så förfärligt att jobba inom ett tekniskt område men egentligen vill jag jobba inom något som är mer direkt relaterat till att hjälpa människor, samhället, min kommun...något mer filantropiskt så att säga. Men hela iden om att jobba med syfte att utveckla en teknologisk produkt som sedan styrs av den ekonomiska processen och allt det där som får en att känna sig själv som en "cog in the machine" är inte något jag vill ägna mitt liv åt. Jag vill helt enkelt göra något som främjar människors värderingar snarare än trivial bekvämlighet.
Citera
2011-02-10, 10:54
Medlem
Vill bara säga att jag känner precis som dig. Jag vill inte sitta och rita i CAD hela dagarna. För mig är civilingenjörsutbildningen bara en verktygslåda

Jag har dock bara gått i ett halvår.

Är inte en civ-ing rätt bred? Hur känner du för projektledare tillexempel?
Citera
2011-02-10, 11:12
Medlem
Kanske söka dig till företag som satsar på att utveckla miljövänlig teknologi? Visst drivs även detta av vinstintressen, men går det bra ger det även stor nytta till världen.
Citera
2011-02-10, 11:14
Medlem
Känner samma sak som du. Märkligt att jag läser till Civ. Ing egentligen då jag är fullständigt ointresserad av teknik i de flesta sammanhang. I vissa fall skulle jag t o m säga att jag är negativt inställd till det.

För egen del försöker jag göra det bästa av det och kombinera mina kunskaper i matte- och modellering med ekologiska/ekonomiska teorier. Har först på sistone insett att jag verkligen måste hitta någon nisch jag är intresserad av så något exakt yrke är fortfarande oklart men det växer väl fram mer och mer i alla fall. Nu har ju du läst över 90% visserligen men försök hitta ett exjobb som inte är direkt relaterat till industri/teknik och gå därifrån.

Viktigast tror jag är att veta hur man ska presentera och profilera sig själv. Har man väl gjort det blir allt annat mycket lättare.
Citera
2011-02-10, 11:19
Medlem
mungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverAudi
... det är en så pass bred utbildning och att man i princip kan jobba med vad som helst(inte vad som helst men du fattar) efteråt.
Det där stämmer bra. Som någon annan skrev bygger du upp en verktygslåda, du får en helt annan syn på saker och ting och det gör att du klarar nästan vilket jobb som helst bättre. Klart att du kan söka jobb på kommunen eller jobba med folk, det behöver inte alls vara inom fysikområdet du slår dig ned. Ingenjörer är alltid eftertraktade inom de flesta områden.
Citera
2011-02-10, 11:23
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kabelbounse
Vill bara säga att jag känner precis som dig. Jag vill inte sitta och rita i CAD hela dagarna. För mig är civilingenjörsutbildningen bara en verktygslåda

Jag har dock bara gått i ett halvår.

Är inte en civ-ing rätt bred? Hur känner du för projektledare tillexempel?

Det beror nog på projektet. Jag ser inte mig själv direkt som en ledare även om jag nog har potentialen för det. Men det handlar inte så mycket om rollen utan mer om syftet med jobbet. Jag skulle till exempel finna det nästan acceptabelt att rita i CAD hela dagarna om det hjälpte döende eller svältande människor. Men nån gång i livet, förhoppningsvis snarare än senare, måste man fråga sig vad det medför vår mänsklighet att man imorgon kan köpa en dator som tillåter en att spela grymmare spel på eller en mobil som klarar av fler megapixlar. Visst har det sina fördelar men är värt att lägga sitt liv på? Jag tror inte många som jobbar med sånt har valt det för att hjälpa mänskligheten. Utan det ligger bra pengar i det och vissa är helt enkelt bra på det och tycker att det är kul i sin triviala mening. Det känns inte som att det skulle uppfylla mitt liv helt enkelt.
Citera
2011-02-10, 11:26
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lkp89
Kanske söka dig till företag som satsar på att utveckla miljövänlig teknologi? Visst drivs även detta av vinstintressen, men går det bra ger det även stor nytta till världen.
Något att tänka på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in