2012-10-20, 15:45
Medlem
Witkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalasetistan
Hela jorden är till för alla människor. Tycker du det ska vara förbjudet för svenskar att exempelvis bosätta sig i Japan?

Det spelar ingen roll vad han eller för den delen du eller jag tycker, det är japanerna och främst då den japanska regeringen som bestämmer vilka som ska få bosätta sig i japan.
2012-10-20, 15:51
Medlem
Heladageniskogens avatar
Citat:
Anledningen till att Japan är väldigt konservativt och har få utlänningar bosatta, är för att landet fram till mitten av 1800-talet var väldigt isolerat (tack vare fitterier från västerlandet)
Öh, det var ju västerlandet som öppnade upp Japan till en stor del (med hot om våld faktiskt, för de ville inte öppa upp sig. Även om processen redan hade börjat så smått tidigare).
http://en.wikipedia.org/wiki/Perry_Expedition
Senast redigerad av Heladageniskogen 2012-10-20 kl. 15:56.
2012-10-22, 04:40
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Anledningen till att Japan är väldigt konservativt och har få utlänningar bosatta, är för att landet fram till mitten av 1800-talet var väldigt isolerat (tack vare fitterier från västerlandet) och dels att det skett stora förändringar på väldigt kort tid.
Jaha, poäng?
2012-10-22, 04:44
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Hela jorden är till för alla människor. Tycker du det ska vara förbjudet för svenskar att exempelvis bosätta sig i Japan?
Japan har lika stor invandring på ett år som Sverige har varje dag och då är det främst från närområderna, dessutom krävs arbete och att kunna flytande japanska.
Visst, jag tycker gärna Sverige kopierar Japans invandringspolitik, om det är det du menar?
2012-10-23, 13:25
Bannlyst
Bara en myt om att Svenskar blir minoritet i sitt eget land

Hur kan svenskar bli minoritet när invandrare tillslut blir svenskar?

Det kommer inte hända på länge om ens det. Gör det det så förstår jag ändå inte problemet.

På vilket sätt är det så viktig fråga?
För att bevara sverige svenskt?

Sverige har inte varit svenskt på länge.

Tycker att ni främlingsfientliga ska börja tänka på andra saker än integration/invandring då det alltid kommer finnas invandrare.
Senast redigerad av UltimateGohan 2012-10-23 kl. 13:30.
2012-10-23, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltimateGohan

Det kommer inte hända på länge om ens det. Gör det det så förstår jag ändå inte problemet.

På vilket sätt är det så viktig fråga?
För att bevara sverige svenskt?

Sverige har inte varit svenskt på länge.

Tycker att ni främlingsfientliga ska börja tänka på andra saker än integration/invandring då det alltid kommer finnas invandrare.

En helt korrekt analys, instämmer till fullo, svensk är endast att man är medborgare i Sverige
2012-10-23, 13:35
Bannlyst
Citat:

De blir inte svenskar bara för att de blir "svenska medborgare"

Med tanke på hur du resonerar så gissar jag på att du är lutad åt vänster.
2012-10-23, 13:36
Medlem
Bixxemads avatar
Människor som bor i Sverige kommer att kalla sig svenskar. Det som kommer ändras är den svenska kulturen. Och frågan är om denna förändring är något vi vill ha? Vill du ha den?
2012-10-23, 13:38
Medlem
-Mystics avatar
Det är bara en myt att isbjörnar är utrotningshotade eftersom vi alla kan bli en om vi bara vill...
2012-10-23, 13:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GIILAB
En helt korrekt analys, instämmer till fullo, svensk är endast att man är medborgare i Sverige

Tröttnar du aldrig på att trolla? Tyckte du var rolig till en början men det börjar bli ganska tjatigt nu.

Även om det är uppenbart att du trollar så ska jag ändå svara: NEJ! Svensk medborgare betyder inte att man är svensk.
2012-10-23, 13:42
Medlem
ManJuices avatar
Instämmer! Så snabbt en person har trampat sin fot i Sverige så blir han svensk, alla kan bli svenskar. Alltså är "etniska svenskar" lika svenska som alla andra.

"Ursvenskt är bara barbariet. Resten av utvecklingen har kommit utifrån"

Jag är svensk, du är svensk, alla är vi svenskar. Yes we can - be svensk.
2012-10-23, 13:45
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Mona Sahlin-argumentet. Nu igen. Finns det verkligen folk utanför politiker- och mediasfären som tänker i dessa banor?

Svenskar kan definieras genetiskt:

http://www.gnxp.com/blog/2008/08/european-population-substructurefinns.php
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/svenskar-genetiskt-narmast-nordtyskar

Och när man insett det, då inser man att svenskar faktiskt kan bli i minoritet.

Vi kan även definiera svenskar kulturellt. Och det säger sig själv att om de främlingar som utövar utländsk kultur blir fler än de svenskar som utövar svensk kultur, så är svenskar i minoritet även ur den aspekten.

(Och nej, allt blir inte svensk kultur bara för att det utövas inom Sveriges gränser. Om en kannibal kommer hit från Afrika och utövar kannibalkultur så är det inte svensk kultur. Utan det är afrikansk kannibalkultur. Och inget annat.)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in