2012-10-08, 20:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Beror nog på vilken invandrare du vill jämföra med. Exempelvis en somalisk analfabet i 40-års åldern blir förmodligen aldrig närande utan han/hon kommer att förbli tärande på det svenska samhället hela återstoden av sitt liv.

Och nej, det är inget udda exemplar. Inte bland somalierna i alla fall:

Så ser stora delar av vår invandring ut, nuförtiden.

Dessutom så hatar somalierna Sveriges klimat. De är tvungna att smörja in sig med en massa skit för att det ska funka vilket är varför dom stinker så förjävligt.

Sedan så gillar dom inte detta typ av samhälle överhuvudtaget. Kan ju bero på att dom är muslimer också.

Förstår bara inte varför vi ska lägga ner så mycket pengar på något som aldrig kommer att fungera.

Vi slösar bort ENORMA summor som vi istället hade kunna använt för att hjälpa betydligt fler människor.
2012-10-08, 20:06
Bannlyst
Citat:
Beror nog på vilken invandrare du vill jämföra med. Exempelvis en somalisk analfabet i 40-års åldern blir förmodligen aldrig närande utan han/hon kommer att förbli tärande på det svenska samhället hela återstoden av sitt liv.

Och nej, det är inget udda exemplar. Inte bland somalierna i alla fall:

Så ser stora delar av vår invandring ut, nuförtiden.
Jaha Finland ser jag. När ska du ha en relevant källa? Verkar som du är lite desperat då du inte har relevanta källor. http://www.migrationsinfo.se/ekonomi/offentliga-finanser/
Senast redigerad av containerinfo 2012-10-08 kl. 20:09.
2012-10-08, 20:07
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av containerinfo
Jaha Finland ser jag. När ska du ha en relevant källa? Verkar som du är lite desperat då du inte har relevanta källor.
Tror du det är skillnader mellan den somaliska invandringen till Finland och den till Sverige? Förutom då att Sverige tar emot flerdubbelt så många, som ska hitta en plats på arbetsmarknaden.
2012-10-08, 20:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Tror du det är skillnader mellan den somaliska invandringen till Finland och den till Sverige? Förutom då att Sverige tar emot flerdubbelt så många, som ska hitta en plats på arbetsmarknaden.
Har du källa på att det inte är skillnad? Eller är det bara något du påstår utan källa?
2012-10-08, 20:15
Bannlyst
Citat:
Jaha Finland ser jag. När ska du ha en relevant källa? Verkar som du är lite desperat då du inte har relevanta källor. http://www.migrationsinfo.se/ekonomi/offentliga-finanser/

Haha du klagar på andras källor när du själv har en riktig pajaskälla. Dessutom så är vissa av siffrorna i din mästerliga källa från tex 2009, när majoriteten av somalierna inte hade kommit.

Majoriteten av alla somalier kom 2010-2012 i enorma mängder.
2012-10-08, 20:16
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Jaha Finland ser jag. När ska du ha en relevant källa? Verkar som du är lite desperat då du inte har relevanta källor.

Källan är 100 procent relevant.

Problemet med Sverige är att information och statistik som är kraftigt till invandrarnas nackdel inte publiceras så gärna i svensk media. Då måste man titta på våra nordiska grannländer istället som är mer öppen med sådant, samtidigt som de ofta har invandring av likartade grupper.

Om andelen analfabeter är så hög till Finland så är den givetvis ungefär lika hög till Sverige.

Det finns dock lite siffror även i Sverige, om man går ned till kommunnivå. Så här ser exempelvis situationen ut i Borlänge:

Citat:
Allt fler nyanlända som kommer till Sverige är analfabeter. Ett exempel är Borlänge kommun där fyra av tio personer, som avslutade sin introduktion på SFI 2010, inte hade någon utbildning alls vid starten.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=5292315
2012-10-08, 20:21
Bannlyst
Citat:
Källan är 100 procent relevant.

Problemet med Sverige är att information och statistik som är kraftigt till invandrarnas nackdel inte publiceras så gärna i svensk media. Då måste man titta på våra nordiska grannländer istället som är mer öppen med sådant, samtidigt som de ofta har invandring av likartade grupper.

Om andelen analfabeter är så hög till Finland så är den givetvis ungefär lika hög till Sverige.

Det finns dock lite siffror även i Sverige, om man går ned till kommunnivå. Så här ser exempelvis situationen ut i Borlänge:
Om den var 100 procent relevant skulle det stå Sverige. Sluta skoja. Jaha nu var det problem med statistiken i Sverige. Du skämmer ut dig. Har inte du argumentera för att Finland har bästa skolan. Jaja finns ingen skillnad.
2012-10-08, 20:21
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Har du källa på att det inte är skillnad? Eller är det bara något du påstår utan källa?

Det är detta jag tycker som är så djävulskt med er politiskt korrekta och invandringskramare.

Ena handen döljer nästan all negativ statistik och den andra handen utnyttjar det genom att ständigt skrika efter källa. Riktigt djävulskt.

Dessutom underkänner ni statistik från våra grannländer fastän de är så lika i de flesta avseenden. Också lömskt.
2012-10-08, 20:27
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Om den var 100 procent relevant skulle det stå Sverige. Sluta skoja.

Jo. Den är 100 procent relevant eftersom sammansättningen av de somalier som kommer till Sverige och Finland är väldigt lika. Och rapporter från enstaka kommuner, som Borlänge, förstärker den bilden.

Citat:
Jaha nu var det problem med statistiken i Sverige.

Ja, att statistik döljs är givetvis ett problem. Men hittar man 100 procent relevant statistik från ett grannland så duger den med.

Citat:
Har inte du argumentera för att Finland har bästa skolan. Jaja finns ingen skillnad.

Hade det inte vart för alla blattar och negrer i den svenska skolan så hade Sverige också haft en bra skola. Det var inte så länge sen som även Sverige låg i toppen, men sedan slussarna öppnades upp mot MENA, Afrika mm har resultatet sjunkit nedåt kraftigt.
2012-10-08, 20:28
Bannlyst
Citat:
Det är detta jag tycker som är så djävulskt med er politiskt korrekta och invandringskramare.

Ena handen döljer nästan all negativ statistik och den andra handen utnyttjar det genom att ständigt skrika efter källa. Riktigt djävulskt.

Dessutom underkänner ni statistik från våra grannländer fastän de är så lika i de flesta avseenden. Också lömskt.
Jaha du. Jo jag tar statistik från mitt kära hemland och tror säkert på statistisk från mina grannländer men applicerar inte den statistiken på mitt hemland.
2012-10-08, 20:33
Moderator
-Info-s avatar
Men lite har det dock börjat uppmärksammas även i Sverige:

Citat:
Allt fler av landets nyanlända invandrare analfabeter och kan varken läsa eller skriva när de kommer till Sverige.

– Eleverna har inte ens traditionen att läsa skyltar. Tittar inte på symboler, bildtolkning är jättesvårt, siffror och att lära sig klockan är jättekomplicerat, säger Johanna Karlman, SFI-lärare i Borlänge.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5293678

Citat:
Allt fler invandrare som kommer till Sverige är analfabeter

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=493&artikel=5293680

Det finns inga siffror på enskilda etniciteter i de svenska artiklar, men jag tror inte att det rör sig om polacker eller chilenare. Men här en siffra att fundera på:

"Drygt 19 000 av kursdeltagarna var det förra året som hade max tre års tidigare utbildning."
2012-10-08, 20:37
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Jaha du. Jo jag tar statistik från mitt kära hemland och tror säkert på statistisk från mina grannländer men applicerar inte den statistiken på mitt hemland.

Nej, du gör det inte eftersom det inte gynnar din argumentation här just nu. Men innerst inne så vet du att det vore konstigt om siffrorna till Sverige vore annorlunda, för vad är det som skiljer Sverige från Finland till sådan grad att det skulle innebära en radikal skillnad i sammansättningen av somalier?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in