2011-02-09, 22:16
Medlem
Greengrasss avatar
Hej !

Min kompis har en "stalker" eller vad fan man ska kalla det , någon som har hållit på i 4 år och haft bilddagbok, lunarstorm och nu bloggar med bilder på henne och påstår sig att vara henne och hon är så himla trött på det så tänkte höra hur man kan få tag i IP eller någon liknande .

Jag föreslog henne att gå till polisen men det ville hon inte .

Tacksam för svar och hjälp.
Citera
2011-02-09, 22:18
Medlem
OggeOJs avatar
Varför vill hon inte det? Gillar hon uppmärksamhet eller är det ett låtsasproblem?
Citera
Medlem
DeckardCains avatar
Och vad tror du att du kan åstadkomma med hjälp av en IP-adress utan anmälan?
Citera
Medlem
Gresks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greengrass
Hej !

Min kompis har en "stalker" eller vad fan man ska kalla det , någon som har hållit på i 4 år och haft bilddagbok, lunarstorm och nu bloggar med bilder på henne och påstår sig att vara henne och hon är så himla trött på det så tänkte höra hur man kan få tag i IP eller någon liknande .

Jag föreslog henne att gå till polisen men det ville hon inte .

Tacksam för svar och hjälp.

Kontakta de som driver sidan och se om ni kan få info. Annars så är nog det lättaste sättet att gå till polisen och anmäla.
Citera
2011-02-09, 22:20
Medlem
Greengrasss avatar
Alltså http://mammatillebbaa.blogg.se/.

Det är min kompis på bilderna men det är någon random som tar bilderna från min kompis facebook och använder dom.
Citera
2011-02-09, 22:20
Medlem
Greengrasss avatar
Hon kan gå till polisen om hon får tag i IP-nummret men annars vill hon inte.
Citera
2011-02-09, 22:24
Medlem
DeckardCains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greengrass
Hon kan gå till polisen om hon får tag i IP-nummret men annars vill hon inte.
Kontakta då Blogg.se och gör en anmälan hos polisen, vet inte vad just dom har för policy för sådant, men tillsammans med en anmälan är dom antagligen mer villiga att ge ut den.
Citera
2011-02-09, 22:24
Medlem
Vem fan använder Lunarstorm nu för tiden?
Citera
2011-02-09, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Byby
Vem fan använder Lunarstorm nu för tiden?
Hade för mig att Lunarstorm var nerlagt, läst det någonstans o:
Citera
2011-02-09, 22:34
Medlem
Greengrasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av walkingonair
Hade för mig att Lunarstorm var nerlagt, läst det någonstans o:

Det är nerlagt.
Citera
2011-02-09, 23:56
Medlem
Troians avatar
Spridda tankar...
  • Se till att integritetsinställningarna på Facebook är restriktiva. Länken "bilder" på hennes profil, profilbilderna och albumen ska enbart vara tillgänglig för hennes vänner (och alltså inte "vänners vänner").
  • Säg åt henne att ta någon bild på sig själv där hon typ håller upp en papperslapp med dagens datum och sitt fullständiga namn. Denna mejlar hon till Blogg.se som bevis på att det är hon på bilderna som hör av sig (och inte någon som vill stänga ned en legitim blogg). Försök få henne att varje gång agera snabbt - kanske stalkern tröttnar.
  • IP-nummer kan hon förslagsvis få tag i genom att locka personen ifråga ett mejla. Finns det en blogg med hennes bilder på kan hon från en skapad e-postadress mejla typ "Vad snygg du var! Var i det långa landet hittar man dig då? ", och så exponeras förhoppningsvis personens IP-adress i svaret.
  • Jag vet inte om det egentligen är ett brott att utge sig för att vara någon annan, jag tror inte att det i sig är det. Hon kan också försöka peka på upphovsrättsbrott, då förhoppningsvis hon äger rätten till bilderna.
  • Vet hon vem stalkern är kan hon prova höra av sig till denna och säga att om h*n inte slutar så överväger hon att gå till polisen. Slutar h*n nu så kommer polisen inte att blandas in, utan då låts allt vara glömt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in