2011-02-09, 18:55
Medlem
Combots avatar
Här är ett stycke från jobbannonsen som registrator:
"Fastighetskontoret söker Ärendesamordnare/registrator
Vi söker dig som har erfarenhet av diarieföring och arkivering samt goda kunskaper om det regelverk och de processer som finns inom offentlig förvaltning"

Ibland så spaltar de upp en massa krav för ett jobb, men vad innebär egentligen
det i fetstil?

Är det något som kräver lång utbildning, eller är det i själva verket något som
man kan lära sig under arbetets gång?
Citera
2011-02-10, 14:45
Medlem
arkivarieutbildning kanske? Ingen aning egentligen men har själv sökt jobb som registrator i dagarna. Stod att man skulle öppna post och scanna handlingar. Hur svårt kan det vara?
Citera
2011-02-10, 20:24
Medlem
Combots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invasion
arkivarieutbildning kanske? Ingen aning egentligen men har själv sökt jobb som registrator i dagarna. Stod att man skulle öppna post och scanna handlingar. Hur svårt kan det vara?

He, he, jag tänkte lite som du

Men hur tacklar du "goda kunskaper om det regelverk och de processer som finns inom offentlig förvaltning"? Det lär de fråga dig om på ev. intervju.
Citera
2011-02-10, 22:03
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Combot
He, he, jag tänkte lite som du

Men hur tacklar du "goda kunskaper om det regelverk och de processer som finns inom offentlig förvaltning"? Det lär de fråga dig om på ev. intervju.

Du kommer att få lämna ut offentliga handlingar och då sekretesspröva, ha koll på hur länge vissa dokument ska sparas och vilka som får gallras (slängas) och vilka som ska vidare till riksarkiv osv. Läs på lite om förvaltningslagen, offentlighet- och sekretesslagen och arkivlagen så har du iaf grundläggande koll när ni pratar om det.
Citera
2011-02-10, 22:36
Medlem
Combots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
Du kommer att få lämna ut offentliga handlingar och då sekretesspröva, ha koll på hur länge vissa dokument ska sparas och vilka som får gallras (slängas) och vilka som ska vidare till riksarkiv osv. Läs på lite om förvaltningslagen, offentlighet- och sekretesslagen och arkivlagen så har du iaf grundläggande koll när ni pratar om det.

Tack för tipset

Det finns faktiskt gott om jobbannonser som denna. Frågan är om det räcker att
ägna två eftermiddagar åt att läsa på om de olika lagarna... Jag är tveksam.
Citera
2011-02-10, 22:45
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Tack för tipset

Ja det är nog tveksamt. Att åtminstone läsa en kurs i förvaltningsrätt hade nog inte skadat.
Citera
2011-02-12, 22:48
Avslutad
Citat:
Tack för tipset

Tippar på att de flesta jobben kräver arkivareutbildning, i stort vill säga tt du kommer lägga ner mer tid på studier och juridikurser än vad själva tjänsten egentligen kräver. När man är färdigt är det med andra ord bortkastad tid att jobba som registrator. Dåliga utvecklingsmöjligheter och dålig lön. Med andra ord ett till arbete där man går från kompetens i form av gymnasieutbildning till att behöva utbilda sig på högskola, utan några som helst belägg. Finns gamla kärringar med samma tjänst som inte har mer än grundskola.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in