2011-02-09, 16:50
Medlem
deerbeers avatar
Jag läser juridisk översiktskurs och på kursplanen står det att man kan ha antingen den röda, gröna eller den blå lagboken.
Den blå lagboken är ju avsevärt mycket tjockare (och dyrare!!), alla jag sett med en lagbok i kursen har haft den blåa. Min fråga blir alltså:

Vad är det för skillnad mellan den Gröna (Svensk Lag), Röda (Sveriges Lagar) & Sveriges Rikes Lag (Blå). Klarar jag mig med den röda eller gröna, eller gör jag bäst i att köpa den blå?
Citera
2011-02-09, 17:43
Medlem
Anonymflashbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deerbeer
Jag läser juridisk översiktskurs och på kursplanen står det att man kan ha antingen den röda, gröna eller den blå lagboken.
Den blå lagboken är ju avsevärt mycket tjockare (och dyrare!!), alla jag sett med en lagbok i kursen har haft den blåa. Min fråga blir alltså:

Vad är det för skillnad mellan den Gröna (Svensk Lag), Röda (Sveriges Lagar) & Sveriges Rikes Lag (Blå). Klarar jag mig med den röda eller gröna, eller gör jag bäst i att köpa den blå?
Det beror på vilka kurser du behöver den för.

Lagböcker ges inte ut av någon myndighet utan är en sammanställning och urval (!) av Riksdagen stiftade lagar. Vissa böcker innehåller mer av en sak och mindre av en annan, går därför inte att säga vilken som är bäst. De blå lagboken är dock vanligast på juristprogrammet.
Citera
2011-02-09, 18:33
Medlem
Citat:

Behöver du årets lagbok då? Varje år kring februari säljer de olika domstolarna ut föregående års böcker till cirka halva priset.

Minns jag inte helt fel så är den största skillnaden mellan röd och blå att de är uppbyggda på olika sätt. Den blå innehåller något fler sidor/lagar än den röda, men ska man inte läsa till jurist borde röda klara sig bra. Som sagt är den stora skillnaden i upplägg på böckerna.

Den gröna är något mindre, mer slimm och funkar väl i vissa fall.

Rätta mig gärna om jag minns fel, jag valde den röda för ett antal år sedan, sen har jag fastnat för det upplägget och bara köpt den varannat år.

EDIT:
Å andra sidan på våra översiktskurser hade vi hemtentamen, så där hade det funkat och inte köpa lagbok, då allt finns via internet.
Citera
2011-02-09, 21:06
Medlem
Citat:

Den gröna borde räcka för dig. Man klarar sig igenom hela juristutbildningen i Uppsala med den. Jag använder dock blåa pga. att jag gillar upplägget bättre, men många av mina vänner använder den gröna.

EDIT: Skillnaden är huvudsakligen upplägget. Den blåa lagboken är uppbyggd efter balkarna och ett bihang med diverse andra lagar samt innehåller rättsfallshänvisningar. Gröna är uppbyggd på rättsområden. Den röda använder nästan ingen i Uppsala den har jag ingen vidare koll på heller.
Senast redigerad av edumla 2011-02-09 kl. 21:19.
Citera
2011-02-09, 21:10
Medlem
Gröna räcker bra.

Enda anledningen jag ser att köpa den blåa (när man studerar) är att vänja sig vid den inför ett framtida yrkesliv där den dock är vanligast förekommande.
Citera
2011-02-09, 21:13
Avslutad
den röda är billig och bäst strukturen och indelningen gör att det är lättare att hitta i den röda
Citera
2011-02-09, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edumla
Den gröna borde räcka för dig. Man klarar sig igenom hela juristutbildningen i Uppsala med den. Jag använder dock blåa pga. att jag gillar upplägget bättre, men många av mina vänner använder den gröna.

För o klara samtliga tentor och praktik på juristutbildningen ser jag det ganska svårt som att klara sig med den gröna, eller så borde någon kolla närmare på utbildningen.

Den gröna saknar ju helt bihang eller tilllägg, så det känns svårt o sitta på en salstenta o sakna dessa...

F.Ö Så kan TS läsa sig till på wiki, en hyfsad beskrivning över de tre böckernas skillnader. Börja här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_Rikes_Lag
Citera
2011-02-09, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dacker
den röda är billig och bäst strukturen och indelningen gör att det är lättare att hitta i den röda

Visst är den, uppdeleningen efter ämnesområde och sedan kronologi är mer min smak.
Citera
2011-02-09, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
För o klara samtliga tentor och praktik på juristutbildningen ser jag det ganska svårt som att klara sig med den gröna, eller så borde någon kolla närmare på utbildningen.

Den gröna saknar ju helt bihang eller tilllägg, så det känns svårt o sitta på en salstenta o sakna dessa...

F.Ö Så kan TS läsa sig till på wiki, en hyfsad beskrivning över de tre böckernas skillnader. Börja här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_Rikes_Lag

Den gröna är tryckt av juridiska instutitionens (Uppsala) förlag, den är gjord för att man ska klara sig igenom utbildningen. Vidare finns det allt för många lagar i den blåa man aldrig har användning av. Det viktiga av det som finns i bihanget i den blåa finns efter i de relevanta ämnesområdena i den gröna.
Citera
2011-02-09, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edumla
Den gröna är tryckt av juridiska instutitionens (Uppsala) förlag, den är gjord för att man ska klara sig igenom utbildningen. Vidare finns det allt för många lagar i den blåa man aldrig har användning av. Det viktiga av det som finns i bihanget i den blåa finns efter i de relevanta ämnesområdena i den gröna.

Senast jag kollade ägdes Lustus till 2/3 av studentlitteratur AB i Lund. och juridiska föreningen i Uppsala (Vilken inte är samma som instutionen).

Det troliga på juristprogrammet i uppsala är ändå att du behöver en hel del av lagarna, eftersom du läser i stora drag just alla områden i våran kära lagsamling. Om du sedan vet om du har nytta av lagarna eller inte? Tja, du ska kunna använda dessa efter avslutad juristutbildning.
Citera
2011-02-09, 21:45
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Senast jag kollade ägdes Lustus till 2/3 av studentlitteratur AB i Lund. och juridiska föreningen i Uppsala (Vilken inte är samma som instutionen).

Det troliga på juristprogrammet i uppsala är ändå att du behöver en hel del av lagarna, eftersom du läser i stora drag just alla områden i våran kära lagsamling. Om du sedan vet om du har nytta av lagarna eller inte? Tja, du ska kunna använda dessa efter avslutad juristutbildning.

Jag antar att det är "Iustus" som avses? Jag skulle absolut sikta på det billigare alternativet - om det finns några, och inte bekymra mig så mycket om vad man ska göra efter utbildningen. Behöver man en lagbok då beror det gissningsvis på att man fått jobb, och arbetsgivare brukar hålla med lagböcker åt jurister.

Dessutom använder man aldrig - inte jag i alla fall - gamla lagböcker. Undantagsfall förstås då man ska måste tillämpa bestämmelser i lydelsen vid en viss tidigare tidpunkt, t.ex. om det rör en skattefråga för ett tidigare beskattningsår osv.

Dessutom - men det här skiljer ju från person till person - så använder man ju hellre rättsdatabaser i jobbet, än lagböcker.
Citera
2011-02-09, 21:58
Medlem
pazzions avatar
Köp gröna! Jag körde blå de första 3 terminerna på juristprogrammet, och har nu (äntligen) bytt till gröna. Funkar precis lika bra och är mycket smidigare. Jag har vänner som kört gröna hela tiden och har alltid haft alla lagar som behövts. Den är dessutom mycket billigare
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in