Citat:
Ursprungligen postat av deerbeer
Jag läser juridisk översiktskurs och på kursplanen står det att man kan ha antingen den röda, gröna eller den blå lagboken.
Den blå lagboken är ju avsevärt mycket tjockare (och dyrare!!), alla jag sett med en lagbok i kursen har haft den blåa. Min fråga blir alltså:
Vad är det för skillnad mellan den Gröna (Svensk Lag), Röda (Sveriges Lagar) & Sveriges Rikes Lag (Blå). Klarar jag mig med den röda eller gröna, eller gör jag bäst i att köpa den blå?
Behöver du årets lagbok då? Varje år kring februari säljer de olika domstolarna ut föregående års böcker till cirka halva priset.
Minns jag inte helt fel så är den största skillnaden mellan röd och blå att de är uppbyggda på olika sätt. Den blå innehåller något fler sidor/lagar än den röda, men ska man inte läsa till jurist borde röda klara sig bra. Som sagt är den stora skillnaden i upplägg på böckerna.
Den gröna är något mindre, mer slimm och funkar väl i vissa fall.
Rätta mig gärna om jag minns fel, jag valde den röda för ett antal år sedan, sen har jag fastnat för det upplägget och bara köpt den varannat år.
EDIT:
Å andra sidan på våra översiktskurser hade vi hemtentamen, så där hade det funkat och inte köpa lagbok, då allt finns via internet.