2011-02-09, 12:59
Bannlyst
När man drar citatet "Gräset är alltid grönare på andra sidan", vad menar man då egentligen?

Jag lästen nyss den här meningen i en tråd, här på Flashback givetvis; "Gräset är alltid grönare andra sidan om ån". Är det på andra sidan om till exempel en å som man relaterar till? Jag har nämligen alltid trott att man menade andra sidan av grässtrået, det som sitter fast i marken vill säga. Därav så har jag aldrig heller förstått ordspråket förrens nu, tror jag..
Citera
2011-02-09, 13:02
Medlem
secryxs avatar
Saker som man inte själv är med i verkar alltid bättre än de man själv är med i.
Det är det som menas med de ordspråken generellt sett.
Citera
2011-02-09, 13:05
Medlem
mixxxers avatar
Alltså, de menas ju att gräset är grönare på andra sidan (t.ex staketet, ån, vägen).
De menas att man alltid tycker de man inte har är bättre än de man har. Tyypp.
Citera
2011-02-09, 13:10
Medlem
mungs avatar
Står man på sin gräsmatta och tittar över staketet på grannens gräsmatta så brukar grannens gräs se grönare ut av någon anledning. Jag tvivlar på att grässtråna skulle vara grönare på någon sida och att det skulle vara därför ordspråket har uppkommit.
Citera
2011-02-09, 13:10
Medlem
secryxs avatar
Jag vet inte säkert men jag tror det ursprungligen kommer av denna historien (med ironi då(inte från min sida men ja ja) för historien har ju en annan sensmoral) eller så är det tvärt om. Eller så har jag helt fel.

Citat:
Det var en gång tre bockar, som skulle gå till ängen och äta sig feta. Alla tre hette Bocken Bruse. På vägen var det en bro över en fors, som de måste över, och under den bron bodde ett otäckt troll med ögon som tenntallrikar och näsa lång som ett räfseskaft.

Först kom den yngsta Bocken Bruse och skulle över bron. Tripp, tripp, trapp, lät det i bron. "Vem är det som trippar på min bro ?" skrek trollet. ”Det är den minsta bocken Bruse. Jag ska till ängen och bli fet", sa bocken med sin ljusa röst. "Nu kommer jag och tar dig!" sa trollet. "Åh, nej, ta inte mej, för jag är så liten. Vänta lite, så kommer den mellersta Bocken Bruse. Han är mycket större!" "Kör till, då" sa trollet.

Efter en liten stund kom den mellersta Bocken Bruse. Tripp, trapp, tripp, trapp, lät det i bron. "Vem är det som trampar på min bro?" skrek trollet. "Det är bara den mellersta Bocken Bruse, som ska till ängen och bli fet", sa bocken med sin ganska kraftiga röst. "Då kommer jag och tar dig!" skrek trollet. "Åh nej, ta inte mej! Vänta lite, så kommer den stora Bocken Bruse, han är mycket, mycket större!". "Låt gå ", sa trollet otåligt.

Rätt som det var kom den stora Bocken Bruse. Tripp, trapp, tripp, trapp, tripp, trapp, lät det i bron. Den bocken var så tung att det knakade och brakade i bron. "Vem är det som klampar på min bro ?" skrek trollet. "Det är den stora Bocken Bruse", sa bocken med sin dånande röst. "Då är det dig jag väntat på och nu kommer jag och tar dig!" skrek trollet. "Ja, kom du bara!", sa bocken. Och så rusade han på trollet och stångade det så hårt att det for iväg långt bort och ner i ån. Och tack vare det kunde alla tre gå till ängen. Där blev bockarna så feta, så feta, att de knappast orkade gå hem igen. Och har inte fettet ramlat av dem, så är de väl feta än
Senast redigerad av secryx 2011-02-09 kl. 13:15.
Citera
2011-02-09, 13:19
Bannlyst
Tack för svaren, då var det alltså som jag misstänkte. Dock ganska pinsamt att jag inte har, fram tills i dag, förstått att detta var meningen med ordspråket och att det inte hade någonting som helst att göra med att grässtråna skulle vara grönare på andra sidan, alltså sidan som sitter i marken..
Citera
2011-02-09, 16:25
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mung
Står man på sin gräsmatta och tittar över staketet på grannens gräsmatta så brukar grannens gräs se grönare ut av någon anledning. Jag tvivlar på att grässtråna skulle vara grönare på någon sida och att det skulle vara därför ordspråket har uppkommit.
Det finns ett rent geometriskt skäl. Den egna gräsmattan ser man uppifrån och då ser man glipor och man ser bladrosetter av maskrosor och groblad. Tidigt på våren kan snömögel och annat ha härjat båda gräsmattorna. Men så fort grässtråna är ett par centimeter höga så ser man på snedden en skenbart sammanhängande finfin gräsmatta hos hos grannen.

Trösten är att allt annat lika så är också maskrosorna gulare på andra sidan, när den tiden kommer. Då skall man välja att titta på grannens tomt så/när man har solen i ryggen.
Citera
2011-02-09, 22:12
Medlem
Vackert!

Trots matematisk ådra erkännes att Egon3:s geometriska synvinkel undgått mig!

Ska ihågkommas med leende när det blir dax att rensa maskrosor ur gräsmattan.

Å andra sidan, då bör man bättre kunna uppskatta den egna lotten genom att betrakta den från grannens tomt...!
Senast redigerad av GaussBonnet 2011-02-09 kl. 22:41.
Citera
2011-02-10, 00:15
Medlem
Egon3s avatar
Uttrycket grönare gräs används förstås oftast metaforiskt. Konfirmanderna får problematiken mera handgripligt uttryckt. Metalliclack och AWD går väl in under »något annat«:
Bibeln: Tionde budet

Du skall inte ha begärelse till din nästas hustru, inte heller till hans tjänare eller tjänarinna, inte heller till hans boskap, inte heller till något annat som tillhör din nästa.

Luther: Vad betyder det?

Vi skall frukta och älska Gud, så att vi inte lockar ifrån vår nästa hans hustru eller någon [annan RUT] som arbetar hos honom, utan påminner alla om att vara trogna och göra sin plikt.
Citera
2014-03-17, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mixxxer
Alltså, de menas ju att gräset är grönare på andra sidan (t.ex staketet, ån, vägen).

trodde att folk kunde skillnad på de och det...

Men men, precis som mixxxer säger så är man alltid missnöjd med det man åstadkommit. Själv ordspråket syfta mer specifikt på att grannen till höger/vänster med exakt samma gräsmatta har den vackrare fast den egentligen inte är det..
Citera
2014-03-17, 18:15
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mixxxer

di gamle sa alltid "...grönare på andra sidan gärsgårn". så det är säkert nåt gammalt bondeordspråk från när bonnlurkarna fick span på grannens hustru/kor/piga/ägor och kände brunsten och avunden stiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in