Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Jag vill nog skilja på dessa begrepp - vishet, kunskap, erfarenhet, intelligens, smarthet och klokhet.
Man kan, om man vill eller ser det nödvändigt, dissekera begreppet intelligens nedåt, i underkategorier, som du gjort. Jag håller med om det flesta av dina kategorier, dock ej erfarenhet. En tänkbar synonym till erfarenhet är som bekant rutin, och därmed tycker jag den faller bort, eller åtminstone uppgår i kategorin kunskap.
Men även till kunskap är jag tveksam. Illa använd kunskap torde vara ett tecken på dumhet. Jag anser alltså att erfarenhet och kunskap bör vara föremål för ett bedömande i samklang med intelligensen; med gott resultat framtonar den visa, kloka eller smarta människan.
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Vis är någon som funderat mycket, lärt känna sig själv och kan lära ut de insikter han/hon fått. En vis man är ofta harmonisk och trygg i sig själv och behöver inte briljera eller imponera.
Intelligens är för mig förmågan att dra slutsatser, inse samband och kombinera de kunskaper och erfarenheter man har för att sedan komma med nya lösningar och infallsvinklar. Man pratar ju också om flera intelligenser - eller talanger - kroppslig, musikalisk, matematisk, språklig etc - och det kanske visar i vilket område som man använder sin intelligens.
Smart är någon som kan dra nytta av situationer, ofta är denna erfaren och/eller intelligent, men har i alla fall förmågan att se möjligheter och öppningar där andra går bet. Streetsmart är ju ett begrepp på någon som klarar sig i tuffa situationer och behöver inte innebära att man har någon boklig kunskap. Man har lärt sig av erfarenheten.
Klok är någon som kan bedöma om något är rätt och värd mödan att spilla tid på. Har ofta massor av erfarenhet och visdom, är troligen ofta intelligent också.
Givetvis är gränserna suddiga och intelligenta människor har också ofta humor och självdistans enligt min erfarenhet.
Väl talat. Ett par saker som man kan addera eller snarare understryka är skillnaden mellan det analytiska respektive kalkylerande sinnelaget. Det senare tangerar smartness, det förra klokhet och vishet.
Intelligens är en sorts huvudrubrik tycker jag, med underrubriker såsom smart, klok, konstnärlig osv osv (fyll på med underrubriker).