2024-02-06, 10:00
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikman
Många av låtarna är så tråkiga nu för tiden. Förut när Lasse Holm och Stikkan hjälpte till var det bättre. Jag vet att Stikkan aldrig skrev några låtar men han hittade flera artister som fungerade bra i melodifestivalen. Det gjorde Bert Karlsson också.

Torgny Söderberg skrev många bra melodier som Diggilo Diggiley och flera andra. Peter Himmelstrand skrev också många bra låtar.

Jag är född 1973 och såg min första melodifestival 1979 och jag gillade främst de tre sista låtarna; Var det här bara början?, Satellit och Johnny the Rocker. Jag tyckte det var synd att Magnus Uggla hmanade sist.
Ja, verkar som det fanns några få väldigt produktiva och skickliga låtskrivare , som gjorde skillnaden. Nu är väl motsvarande Gson som är produktiv.Hör ofta att melodifestivalen skulle ansetts töntigt förr, men coolt nu. Att döma av vilka som ställer upp i "mellon" känns det som en självpåtagen myt, men de kanske syftar mer på att folk inte är så hatiska mot melodifestivalen nu, finns inga sillstrypare längre..
Senast redigerad av Flundran90 2024-02-06 kl. 10:35.
Citera
2024-02-06, 15:48
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Klarar tyvärr inte av det generiska soundet, vad kallas genren? Dansbands-schlagerrock? Sättet han sjunger på, monotonin i verserna..Känns som landsbygd och epa på det sämsta sättet, Eddie Meduza är det bra.

Nu kommer vi in på sido spår men Eddie har bra låtar som han gjorde på engelska samt den där låten om en viss diktator
Citera
2024-02-06, 16:06
Medlem
Har melodifestivalen någonsin varit bra? Jag älskade programmet när jag var liten under 00-talet, men ställer mig tveksam till om jag skulle ha uppskattat dessa årgångar av programmet idag. Melodifestivalen lyckas ypperligt med konceptet familjeunderhållning. Poppig musik, glitter, extravaganta outfits och barnsliga skämt för dom små. Ett ändå helt okej tidsfördriv för vuxna, kanske inte favoritprogrammet men absolut något man kan tänka sig se. Musiken är inte bra, men det har den heller aldrig varit.
Citera
2024-02-06, 16:16
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikman
Många av låtarna är så tråkiga nu för tiden. Förut när Lasse Holm och Stikkan hjälpte till var det bättre. Jag vet att Stikkan aldrig skrev några låtar men han hittade flera artister som fungerade bra i melodifestivalen. Det gjorde Bert Karlsson också.

Torgny Söderberg skrev många bra melodier som Diggilo Diggiley och flera andra. Peter Himmelstrand skrev också många bra låtar.

Jag är född 1973 och såg min första melodifestival 1979 och jag gillade främst de tre sista låtarna; Var det här bara början?, Satellit och Johnny the Rocker. Jag tyckte det var synd att Magnus Uggla hmanade sist.
Jo, Stikkan Andersson har haft med några låtar som textförfattare.
Säg det med en sång (1972)
Ring Ring ('73)
Waterloo ('74) och
Bang en boomerang ('75).
Björn och Benny skrev musiken till alla fyra låtarna och Stikkan texterna, med viss hjälp av B&B.

Vad gäller "Melodifestivalen var bättre förr" så ballade det ur 2002, då det blev urvattnat tack vare deltävlingarna. Då började jag tappa det lilla intresset jag trots allt hade, då det mer eller mindre blev ett barnprogram och de senaste 15 åren har det varit riktigt uselt.

Vad mig anbelangar kan de lägga ner hela skiten eller möjligtvis sända eländet i radio.

Finns bara en sak som är bra med den här mellohysterin. Och det är att det brukar vara extrapris på chips i butikerna.
Senast redigerad av DoktorNo 2024-02-06 kl. 16:23.
Citera
2024-02-06, 19:31
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Har melodifestivalen någonsin varit bra? Jag älskade programmet när jag var liten under 00-talet, men ställer mig tveksam till om jag skulle ha uppskattat dessa årgångar av programmet idag. Melodifestivalen lyckas ypperligt med konceptet familjeunderhållning. Poppig musik, glitter, extravaganta outfits och barnsliga skämt för dom små. Ett ändå helt okej tidsfördriv för vuxna, kanske inte favoritprogrammet men absolut något man kan tänka sig se. Musiken är inte bra, men det har den heller aldrig varit.
Vet inte om programmet i sig var bra, men det producerades ju klassiker iallafall, men det var mest innan 2000.
Citera
2024-02-06, 19:34
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Nu kommer vi in på sido spår men Eddie har bra låtar som han gjorde på engelska samt den där låten om en viss diktator
Instämmer att han hade några godingar! Funderade han på att ställa upp i melodifestivalen nån gång föresten(nästan Ontopic)?
Citera
2024-02-06, 19:37
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Jo, Stikkan Andersson har haft med några låtar som textförfattare.
Säg det med en sång (1972)
Ring Ring ('73)
Waterloo ('74) och
Bang en boomerang ('75).
Björn och Benny skrev musiken till alla fyra låtarna och Stikkan texterna, med viss hjälp av B&B.

Vad gäller "Melodifestivalen var bättre förr" så ballade det ur 2002, då det blev urvattnat tack vare deltävlingarna. Då började jag tappa det lilla intresset jag trots allt hade, då det mer eller mindre blev ett barnprogram och de senaste 15 åren har det varit riktigt uselt.

Vad mig anbelangar kan de lägga ner hela skiten eller möjligtvis sända eländet i radio.

Finns bara en sak som är bra med den här mellohysterin. Och det är att det brukar vara extrapris på chips i butikerna.
Håller med, dock är det ju väldigt populärt.Som min mamma brukar säga "Det är ju så mycket sport på Tv, varför ska inte vi få ha lite melodifestivaldeltävlingar" ,med vi tror jag hon syftar på kvinnor och barn
Senast redigerad av Flundran90 2024-02-06 kl. 19:43.
Citera
2024-02-07, 17:52
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Instämmer att han hade några godingar! Funderade han på att ställa upp i melodifestivalen nån gång föresten(nästan Ontopic)?

Ja det vore något
Citera
2024-02-10, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Lennart Svan var inte programledare 1980 det var en annan kille, kommer inte ihåg vem, men 1986 var Lennart programledare och lycka till att hitta någon mer oseriös människa som programledare än den gången säger jag bara......

Jo, klassiskt är det ju när han (Swahn) snudd på springer in i studion..
Hur han t ex intervjuar Nanne & co i Sound Of Music inför deras "MTV-bidrag", men har fullständigt noll koll!

(Tommy Engstrand tar efterhand över rodret, efter att Lennart svamlat en gång för mycket.. )

Denna svenska melodifestival 1986 skulle man faktiskt vilja se om; färskt Palme-mord hängde över Sverige, och tävlingen bakades in i en av de Razzel-kvällar som hypnotiserade TV-tittarna på lördagarna i mitten av 80-talet.
Citera
2024-02-11, 11:20
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mastercheif97
Hur han t ex intervjuar Nanne & co i Sound Of Music inför deras "MTV-bidrag", men har fullständigt noll koll!

(Tommy Engstrand tar efterhand över rodret, efter att Lennart svamlat en gång för mycket.. )

Denna svenska melodifestival 1986 skulle man faktiskt vilja se om; färskt Palme-mord hängde över Sverige, och tävlingen bakades in i en av de Razzel-kvällar som hypnotiserade TV-tittarna på lördagarna i mitten av 80-talet.

Enda året man visade videor till låtarna istället för att ha uppträdanden. lite kul med Sound of music var att de tidigare kallade sig för MTV har jag hört innan de slog igenom och sökte folk att spela med
Citera
2024-02-14, 17:27
Medlem
psaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mastercheif97

https://www.youtube.com/watch?v=Avqw-I99z-M&t=1s&ab_channel=BlueWhite88
https://www.youtube.com/watch?v=9yr_1Symn0I&t=1s&pp=ygUKc3dhaG4gMTk4Ng%3D% 3D

Märkligt att veteranen Swahn dabbade melodifestivalen sådär. Var direktsändningar hans akilleshäl eller?
Citera
2024-02-27, 16:22
Medlem
Readyfreddies avatar
Alla svenska melodifestivaler ligger ute på Svt-play.

Jag tänker beta av dom en efter en och har hittills sett 1974 (ABBA förstås, före Lasse Berghagen), 1981, 1982 och 1983 (Carola sopade verkligen banan med sitt svaga motstånd, inte konstigt att hon fick full pott).

Nu blir det 1984 och bröderna Herrey.
https://www.svtplay.se/video/ey9aG9e/melodifestivalen-oppet-arkiv/melodifestivalen-1984?id=jvRaEyj

Det var bättre förr med storband och riktiga låtskrivare.

Jimmy "Joker" Thörnfeldt och övriga fabriksarbetare kan dra åt helvete.
Senast redigerad av Readyfreddie 2024-02-27 kl. 16:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in