2024-02-03, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Bump! Tycker inte det handlar så mycket om att det blivit fler tävlingar, utan att det handlar om att det inte produceras några bra melodier,schlagers, längre och att de inte är på svenska gör de mindre folkliga. Mycket låter som urvattnad idol-pop. Man får väl ändå säga att Loreens Euphoria och möjligen Måns Heroes blivit klassiker, men det är ju ganska tunnt på 15 år. Tycker att Linda Bengtzing var den sista artisten som höll schlagerfanan högt.

Listar några klassiska svenska schlagers (som man kan höra på Olearys i Karlstad fram mot småtimmarna en lördagkväll ) :
Tusen och en natt, Fångad, Främling, Bra vibrationer, Eloise,Stad i Ljus,Vindarna viskar, Waterloo,
Satelit.
Jämför det med nu! Men, men var sak har sin tid. Tror mycket av kvaliteten på tex 80 och 90-talet berodde på att Lasse Holm ändå var ganska genialisk på melodier.

Därför är han (L.H) på grön kvist än idag, och har haft råd att bromsa sin ålder utseende-mässigt!
Citera
2024-02-03, 19:36
Medlem
Mycket sämre nu än förr... Blir så djävla trött på artister med taskig röst å 5 idiotiska dansare i bakgrunden.. Samma varje gång ju. Det är ingen tävling i musik längre utan ett taskigt krogsensinnlägg..
Citera
2024-02-03, 21:48
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mastercheif97
Därför är han (L.H) på grön kvist än idag, och har haft råd att bromsa sin ålder utseende-mässigt!
Ja pengar och mycket driv, bra kombo , Trump fast hälsosam. Vore intressant att se hur många lyssningar hans musik har på spotify, borde va bland de mest spelade svenskmusiken.Hur står han sig mot Kent, Ted o Uggla tex?
Citera
2024-02-03, 23:40
Medlem
PingPongZongs avatar
Jag kom och tänka på Lennart Swahn. Programledare 1980 och 1986. Minnesvärda mycket pga honom Förr söps det så inåthelvete på SVT. Och fullt med horor. Långt in på 80-talet var det så. Dog väl ut med att Palme försvann. En klassiker är när Lennart Swahn frågade Kenta hur han mådde och om han hörde honom. I direktsändning. Du har levt ett hårt liv Kenta. Kenta skrattade och sa att du har väl levt ett hårdare liv? Det vet jag inte sa Lennart. Men vi kan väl prata om det efteråt.

Lennart Swahn var grovt alkoholiserad som dom flesta programledare och kändisar på den tiden. Sägs att han fick betalt i brännvin. Dom trodde dom söp ner honom och lurade honom. På pengar. Mera brännvin.

Den här tillägnas Lennart SVANEN FÖRFAN: https://www.youtube.com/watch?v=nDG3_vrQUvs

Sägs att Lennart är farsa till Gunde Svan...
Senast redigerad av PingPongZong 2024-02-03 kl. 23:47.
Citera
2024-02-04, 11:47
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Jag kom och tänka på Lennart Swahn. Programledare 1980 och 1986. Minnesvärda mycket pga honom Förr söps det så inåthelvete på SVT. Och fullt med horor. Långt in på 80-talet var det så. Dog väl ut med att Palme försvann. En klassiker är när Lennart Swahn frågade Kenta hur han mådde och om han hörde honom. I direktsändning. Du har levt ett hårt liv Kenta. Kenta skrattade och sa att du har väl levt ett hårdare liv? Det vet jag inte sa Lennart. Men vi kan väl prata om det efteråt.

Lennart Swahn var grovt alkoholiserad som dom flesta programledare och kändisar på den tiden. Sägs att han fick betalt i brännvin. Dom trodde dom söp ner honom och lurade honom. På pengar. Mera brännvin.

Den här tillägnas Lennart SVANEN FÖRFAN: https://www.youtube.com/watch?v=nDG3_vrQUvs

Sägs att Lennart är farsa till Gunde Svan...

Lennart Svan var inte programledare 1980 det var en annan kille, kommer inte ihåg vem, men 1986 var Lennart programledare och lycka till att hitta någon mer oseriös människa som programledare än den gången säger jag bara......
Citera
2024-02-04, 14:07
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Lennart Svan var inte programledare 1980 det var en annan kille, kommer inte ihåg vem, men 1986 var Lennart programledare och lycka till att hitta någon mer oseriös människa som programledare än den gången säger jag bara......

Det har du fan rätt i. Bengt Bedrup var det ju. Igår var jag så säker på att den var Lennart... Något jag aldrig vart förut.

Den här var bättre. Både låten och snacket mellan Bedrup och Kenta https://www.youtube.com/watch?v=JGNsIDFkSmQ
Senast redigerad av PingPongZong 2024-02-04 kl. 14:11.
Citera
2024-02-04, 19:06
Medlem
godboys avatar
Jag har inte tittat på över 15 år nu. Jag minns inte när de började med flera deltävlingar, men det behöver inte vara dåligt i sig. Problemet är att man:
- Har gjort hela jävla balunsen till ett jävla barnprogram!
- Att det stoppas in rena tramsbidrag, typ Brandsta City Släckers, och i år skulle väl den där psyksjuka Hollywoodfrun Gunilla Person vara med.
- För PK (så förvånande)
Citera
2024-02-04, 20:30
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag har inte tittat på över 15 år nu. Jag minns inte när de började med flera deltävlingar, men det behöver inte vara dåligt i sig. Problemet är att man:
- Har gjort hela jävla balunsen till ett jävla barnprogram!
- Att det stoppas in rena tramsbidrag, typ Brandsta City Släckers, och i år skulle väl den där psyksjuka Hollywoodfrun Gunilla Person vara med.
- För PK (så förvånande)
Exakt, det var med Brandsta City Släckers resan mot barnprogram började på allvar, tyckte den var löjlig redan när jag var 11 år. Lite cred ska de dock ha för att de sjöng på svenska iaf. .
Citera
2024-02-04, 21:04
Avstängd
kyrkstockens avatar
Sista jag såg var Peo Thyren och kee marcello med. Sedan har jag varit på fest där melodifestivalen varit på. Liten saknad.

Jag noterade dock att Gunilla PERSSON och fröken snusk skall vara med i år. Det verkar handla om något annat än melodifestival i alla fall.
Citera
2024-02-05, 19:17
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flundran90
Exakt, det var med Brandsta City Släckers resan mot barnprogram började på allvar, tyckte den var löjlig redan när jag var 11 år. Lite cred ska de dock ha för att de sjöng på svenska iaf. .

Den här låten med dem var bra ändå och stämmer än idag skulle jag vilja säga https://www.youtube.com/watch?v=mRG45gDyQbA&ab_channel=BrandstaCitySl%C3%A 4ckers-Topic
Citera
2024-02-05, 19:49
Medlem
Många av låtarna är så tråkiga nu för tiden. Förut när Lasse Holm och Stikkan hjälpte till var det bättre. Jag vet att Stikkan aldrig skrev några låtar men han hittade flera artister som fungerade bra i melodifestivalen. Det gjorde Bert Karlsson också.

Torgny Söderberg skrev många bra melodier som Diggilo Diggiley och flera andra. Peter Himmelstrand skrev också många bra låtar.

Jag är född 1973 och såg min första melodifestival 1979 och jag gillade främst de tre sista låtarna; Var det här bara början?, Satellit och Johnny the Rocker. Jag tyckte det var synd att Magnus Uggla hmanade sist.
Citera
2024-02-06, 02:09
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Den här låten med dem var bra ändå och stämmer än idag skulle jag vilja säga https://www.youtube.com/watch?v=mRG45gDyQbA&ab_channel=BrandstaCitySl%C3%A 4ckers-Topic
Klarar tyvärr inte av det generiska soundet, vad kallas genren? Dansbands-schlagerrock? Sättet han sjunger på, monotonin i verserna..Känns som landsbygd och epa på det sämsta sättet, Eddie Meduza är det bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in