2011-02-09, 09:18
Medlem
Var kan man köpa chilliglass? Något bra recept? Typ mjuk vaniljglass med lite extra krydda...
Citera
2011-02-09, 11:30
Medlem
köp vaniljglass, hacka chili och blanda?

Chokladglass kanske är bättre, ta lite extra kakao, hackad chili och frys igen.. kanske sockra något, du kan ju smaka på det lite innan..
Citera
2011-02-09, 12:03
Medlem
Diverges avatar
Gjorde chiliglass för ett tag sen.
Glassmaskin, rom, honung och en hel, färsk bhut jolokia. Galet gott. Galet starkt.
Citera
2011-02-09, 14:01
Medlem
Jag gjorde chilivaniljglass i helgen:

6 äggulor
100 g socker
Vispas.

5 dl mjölk
1 vaniljstång
Fröa ur vaniljstången, värm med mjölken och håll strax under kokpunkt en stund och låt det sedan svalna av något.

Häll lite vaniljmjölk i taget i äggblandningen under vispning och puttra sedan ihop tills det tjocknar.

Koka en urkärnad röd stark chilifrukt (en vanligt stark sådan) i en dryg halvminut.
Skrapa bort köttet och purea.
Blandas sedan i glassmixen.

Använd sedan glassmaskin eller frys in och rör en gång i halvtimmen tills önskad konsistens är uppnådd. Jag var tyvärr tvungen att ställa den i frysen över natten innan den hade blivit krämig vilket medförde att slutresultatet blev något isigt.
Smaken däremot blev väldigt intressant. Först en jävligt god kall vaniljglass som efterföljdes av en lagom stark hetta som man antingen kunde låta vara eller svalka av med en ny sked med glass...
Citera
2011-02-11, 15:05
Medlem
tackar för tipsen. men verkar lite väl omständigt(jag är lat). köpa vaniljglass, blanda i chilli låter som något som passar mig om man inte kan köpa det någonstans. förslag på ungefärlig dos av allt?

1L glass + 1 chilli lagom?

hur stor chillifrukt? en sådan här:
http://www.agalinks.com/images/Image...LimeChilli.jpg ?
Citera
2011-02-12, 04:34
Medlem
TinTims avatar
Dom flesta butiker har ju choklad/chiliglass annars. Älskar att ica runt knuten har den för 5:- halvlitern =). Tycker det är en mycket bra smakkombination.
Citera
2011-02-12, 13:17
Medlem
natsukashis avatar
Jag skulle nog rekommendera att torka och mortla anchochili om du mest är ute efter en chilismak som passar glassen. Finns anchopulver också om du är ännu latare. Men om det är styrka du är ute efter så är det orange habanero som gäller. Du borde nog torka den också, fast inte så att den blir skittorr, utan bara så att den drar ihop sig lite.
Citera
2011-02-12, 14:06
Medlem
Tjippmunks avatar
siaglass har choklad/chili i 0,5 l förpackning. inget vidare enligt min smak
Citera
2012-08-25, 10:05
Medlem
Idag går det att äta het chiliglass på Stikkinikki:
http://www.facebook.com/StikkiNikkiIceCream
Citera
2012-08-26, 21:24
Medlem
Lys avatar
Tack för recepten på chiliglass! Ska testas! Jag älskar chili och äter det med det mesta, har även druckit chili-té. Det var ett lite gräddigt svart té smaksatt med lite kakao och flagad chili. Brände till trevligt efter varje klunk! Kan tänka mig det passar alldeles utmärkt med chiliglass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in