2011-02-09, 07:46
Medlem
teflonpannan69s avatar
Tjenare, skulle behöva lite hjälp med att förstå mig på ram-minne. Alltid när jag startar datorn, så ser jag hur ungefär 25-30% av mitt ram-minne bara äts upp så där. Har processer i gång som drar 60kb, och jag har ett ram-minne på 4gig. Hur fasiken kan det vara 25-30% som dras då? Spelar jag ett spel som kanske drar 700 000kb, så ligger den använda krämen på kanske 70-80%. Kan nån förklara för en oinsatt dummer som mig?

Det här kanske är en felplacering av tråd.... Så flytta gärna.
Och ja, jag använde sökfunktionen, men hittade inte det jag sökte.

Har windows 7 64 bit förövrigt....
Citera
2011-02-09, 07:47
Medlem
jcws avatar
Skumt, kolla om du har virus som kan överbelasta ditt RAM.
Citera
2011-02-09, 07:57
Medlem
Run3s avatar
Windows Vista & 7 är designade, till skillnad från XP, till att käka så mycket RAM som möjligt då M$ anser att outnyttjat minne är onödigt minne. Alltså läser OS:et in program som du brukar använda för att därefter minimera starttiderna för dem. Om du skulle starta något krävande, t.ex. ett spel, är OS:et designat att frigöra minne med förladdade grejer. Om denna funktionen går att stänga av vet jag inte.
Sedan så tror jag att systemprocesser döljs per standard i aktivitetshanteraren. Sitter dock på Ubuntu atm så kan inte kolla själv. Men om det nu är så tror jag att du visar dem genom att högerklicka och välja något i rutan där du ser processerna, i aktivitetshanteraren (Ctrl + Alt + Delete).

Citat:
Ursprungligen postat av jcw
Skumt, kolla om du har virus som kan överbelasta ditt RAM.
Bra & hjälpsamt svar.
Citera
2011-02-09, 08:03
Medlem
pernila12s avatar
Jag kör med 8gig och windows 7 64bit den tar upp 2.8gig när den inte används alls!
Men det blir mycket snabbare!

Så du kan prova att inaktivera flertal funktioner om du vill ha ner RAM användingen!
Sen är windows 7 uppbyggt på annats sätt än dom andra va!
Citera
2011-02-09, 08:53
Medlem
Jag tror inte ni andra vet riktigt vad ni pratar om, Windows drar ABSOLUT INTE 2 gig..värsta jag hört på länge

Jag kör med Utlimate x64 utan tweaks.
Kör med Firefox, Live mail, WinAmp, uTorrent, Serv-U, Avast Pro, CCC, Winpatrol och alla ljud, mus och tangentbord program i bakgrunden och använder endast 1.59gig....

Till TS:
Hur många program har du körandes i bakgrunden ??
Är det en HP, Dell eller annat färdigbyggt skitmärke har du enormt med skitprogram som startas med Windows.

Installera Winpatrol, då kan du se exakt vad som startas och du kan även ta bort eller bara stänga av dem som du inte verkligen behöver (dvs ALLA program som heter något med HP/DELL osv)
Citera
2011-02-09, 09:18
Medlem
Recycles avatar
Prova med nått rambooster program kanske, vet inte om dom fúnkar överhuvudtaget.
Citera
2011-02-09, 18:50
Medlem
teflonpannan69s avatar
Lär väl vara hur Windows 7 är designat, tack för alla svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in