2011-10-04, 13:29
Citat:
Vi vet ju vad som diskuteras!? Världspolitik, ekonomi etc!
Ursprungligen postat av incondite
Jag förstår dig inte riktigt här. Det är väll ingen som anser att alla människor ska ha insikt i precis allt, men när det handlar om de som leder ett helt land borde väll vi "vanliga" åtminstonde få veta vad som diskuteras. Jag föreslår inte någon form av total övervakning av mötena, men någon form av information borde vi väll få ta del av?
Citat:
Så länge de väljer att använda sina pengar till lagliga ändamål så är det helt deras beslut! Vi kan självklart ha åsikter om att vi tycker de borde hjälpa alla fattiga och fixa total fred på jorden, men nu är det inte vi som bestämmer!
Det finns väldigt mycket att diskutera när det gäller de som är så ofantligt rika och äger så ofantligt mycket. De äger ju redan staten (kan man i stort sätt anta), och det handlar ju knappast om att "ge bort sina pengar", utan om vad de väljer att använda pengarna till. Utveckling av energi eller av vapen? Går pengarna till krig eller fred? Mat eller svält?
Citat:
Vi, som röstar fram förslag i en demokrati, sätter upp reglerna för vad som ska tillåtas och vad som inte ska tillåtas!
Förstår inte heller vad du menar med att det är "vi" som har satt spelreglerna. Hur menar du att du var med och bestämde att de har rätten att bomba länder och döda människor, bara för att de har "spelet vårat spels regler"? Hur bestämde "vi" dessa regler? Syftar du på att vi lever i en demokrati och kan påverka vad som händer runt omkring oss? Utveckla gärna.
Vi tillåter folk att investera sina pengar i vilket företag som helst, det är inte olagligt! Då kan vi inte heller kritisera dem för de val de tar! Onekligen tar de ju rätt beslut eftersom deras förmögenhet bara växer och växer! Sen att de kanske investerar pengar i vapenindustrin, fine, det håller jag med om är en ogynnsam investering sett ur ett fredsperspektiv, men samtidigt röstar vi (människorna i alla fria demokratier) ju fram den ena efter den andra statsministern/presidenten som vill starta krig av en eller flera orsaker!
Om vi människor tog vårt ansvar och röstade fram bättre ledare, som inte föreslog krig, så skulle investerare inte heller pynta ner lika mycket pengar i vapenindustrin! Eller hur?