2011-02-09, 02:37
Medlem
Hejsan, min dator har nu börjar bli rätt så dålig med spel och så jag funderar på att uppgradera/köpa ny dator.
Just nu så spelar jag i stort sett bara CoD4: MW1 (lägsta inställningar), men börjar nu bli sugen på nya spel. Spel jag är nyfiken på är RIFT, Diablo 3 och Civilization 5 . Kan spela RIFT och Civ 5 men det är endast med de lägsta inställningarna och det är även med lagg.

Det jag undrar är om jag borde köpa en helt nya dator eller om det skulle räcka med att tex bara uppgradera grafikkortet. Jag är inte ute efter att kunna spela spelen med allt på max med 60+fps eller liknande. Vill mest bara kunna köra med medium/high settings med okej framerate.

Budget: Om det bara är tex ett nytt grafikkort jag behöver så kan jag nog lägga ut mellan 2-3 tusen kronor. Behöver jag en helt ny dator så får det bli någon annan gång.
Vill helst inte uppgradera någon del såpass mycket att de andra delarna inte hänger med.

Dator:

Grafikkort: Radeon X1600 Series

RAM: 2 Stycken: 1GB 240-PIN DIMM 128Mx64 DDR2 PC2-5300 UNBUFF

processor: Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q6600 @ 2.40GHz 2.40GHz

Operativsystem: Windows Vista 32-bit

Moderkort: MSI P6N SLI Platinum (Osäker på denna)

Tack för hjälpen!

/Elof
Senast redigerad av MyNumb 2011-02-09 kl. 03:12.
Citera
2011-02-09, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyNumb
Hejsan, min dator har nu börjar bli rätt så dålig med spel och så jag funderar på att uppgradera/köpa ny dator.
Just nu så spelar jag i stort sett bara CoD4: MW1 (lägsta inställningar), men börjar nu bli sugen på nya spel. Spel jag är nyfiken på är RIFT, Diablo 3 och Civilization 5 . Kan spela RIFT och Civ 5 men det är endast med de lägsta inställningarna och det är även med lagg.

Det jag undrar är om jag borde köpa en helt nya dator eller om det skulle räcka med att tex bara uppgradera grafikkortet. Jag är inte ute efter att kunna spela spelen med allt på max med 60+fps eller liknande. Vill mest bara kunna köra med medium/high settings med okej framerate.

Budget: Om det bara är tex ett nytt grafikkort jag behöver så kan jag nog lägga ut mellan 2-3 tusen kronor. Behöver jag en helt ny dator så får det bli någon annan gång.
Vill helst inte uppgradera någon del såpass mycket att de andra delarna inte hänger med.

Dator:

Grafikkort: Radeon X1600 Series

RAM: 2x 1GB 240-PIN DIMM 128Mx64 DDR2 PC2-5300 UNBUFF

processor: Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q6600 @ 2.40GHz 2.40GHz

Operativsystem: Windows Vista 32-bit

Moderkort: MSI P6N SLI Platinum (Osäker på denna)

Tack för hjälpen!

/Elof

Jag skulle nog säga att du bör satsa på ett nytt grafikkort, du behöver inte heller lägga ut 2-3k för att klara dessa spel med någorlunda bra grafikinställning.. Köp ett relativt bra grafikkort och lägg några hundra på 1gb till i minne så klarar du dig utmärkt.
Citera
2011-02-09, 03:11
Medlem
Tack för svaret! Väldigt skönt att det räcker med ett någorlunda billigt kort.

Angående minnet. Eftersom jag har Vista 32-bit så kan jag bara ha 2Gb. Så jag antar att du missade min lilla '2x' framför minnet. Ska förstora den.

/Elof
Citera
2011-02-09, 04:17
Medlem
martiness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyNumb
Tack för svaret! Väldigt skönt att det räcker med ett någorlunda billigt kort.

Angående minnet. Eftersom jag har Vista 32-bit så kan jag bara ha 2Gb. Så jag antar att du missade min lilla '2x' framför minnet. Ska förstora den.

/Elof

32 bit kan väl ha typ 3.8 gb??

och varför kan du inte byta till 64? =) Kan lova att en ominstallation tillsammans med nytt grafikkort och ram kommer snabba upp den rejält!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in