Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-18, 12:08
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Om Kina lyckas försätta Europa+USA i misär så lär de inte få sälja så mycket till oss. Och då försvinner stora delar av deras inkomster.

Det är exakt det som är geopolitik och modern krigföring.
Citera
2017-08-18, 18:04
  #50
Medlem
bl-gr-ns avatar
På 70- och 80-talet var det, det Japanska ekonomiska undret som skulle knäcka västvärldens ekonomi.
Idag är Japanska varor lika dyra som alla andra.

Idag är det Kina men inte i morgondagens värld.

Köpte mig en Japansk bil senast men det var ett politiskt beslut om att inte stödja EUs bilindustri.
Citera
2017-08-18, 19:26
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Det är exakt det som är geopolitik och modern krigföring.
Och genomför man det så sänker man sin egen levnadsstandard. Och var och en får väl fundera på om det var så smart.

Det är alltså bra för den egna levnadsstandarden desto större omvärlden är, och desto bättre levnadsstandard dom har. Ty då betalar omvärlden ännu mer av den fasta kostnaden för de produkter man själv köper.

(Det här har har protektionister/isolationister/nationalister väldigt svårt att ta till sig. Men det är bara att räkna efter själva. Dock är väl min erfarenhet att den kategorin människor inte räknar).
Citera
2017-09-01, 08:59
  #52
Medlem
rrpipers avatar
Nu har Svenne vaknat. +60% på ett år. Får se om det leder till nån butiksdöd på hemmaplan.

http://www.aftonbladet.se/minekonomi...s-av-kinapaket
Citera
2017-11-11, 21:44
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Nu har Svenne vaknat. +60% på ett år. Får se om det leder till nån butiksdöd på hemmaplan.

http://www.aftonbladet.se/minekonomi...s-av-kinapaket

Utan tvekan pressar det butikskedjor på hemmaplan. Men handeln ökar väl kraftigt generellt och därför överlever de.

Bland youtube-vloggare verkar Wish ha blivit en populär tjänst. Får det här beteendet upp lite momentum så kan det mycket väl bli så att Kina tar över en betydande andel av näthandeln.

Lyckas man pressa ner leveranstiderna ytterligare så blir det nog spiken i kistan.
Citera
2017-11-20, 18:23
  #54
Medlem
Tjaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerburger
Att fler och fler företag flyttar ut är egentligen inget nytt. Men tror ni inte även att kina kommer att ta över mer och mer även av näthandeln? Redan idag går det hitta istort sett allt som finns i Sverige plus 100ggr till på ebay och andra handelsplatser. Och mycket som idag säljs på Clas Olsson, teknikmagasinet och hobbex etc. är ju bara billigt kinaskräp som säljer till löjliga överpriser.

Så vad tror ni, när kommer det dyka upp svenskspråkiga "clas olsson" med bas i kina och till långt längre priser? De slipper ju båda svensk moms, svenska höga skatter och svenska höga löner. Fraktkostnaderna är i sammanhanget obetydliga.


Kommer Kina ta över näthandeln?

Det var ett par år sedan, dom gjorde det. Dom har nu ägt den marknaden ett par år, och kommer göra det framöver också, är svaret på din fråga
Citera
2017-11-20, 19:47
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjaro
Kommer Kina ta över näthandeln?

Det var ett par år sedan, dom gjorde det. Dom har nu ägt den marknaden ett par år, och kommer göra det framöver också, är svaret på din fråga

Har dom verkligen gjort det? Jag menar dom sitter väl fortfarande fast på lågprissegmentet, har dom ens slagit sig in på mellansegmentet? Den dagen det börjar komma märken av bra kvalite som säljer bra i Sverige och som folk öppet skryter med, då kan man säga att de har tagit över.
Den uppgång som som har skett nu handlar väl nästan enbart om det billigaste av det billiga skräpet som folk köper för att det är kul att shoppa skräp billigt? Den trenden tror jag kommer gå över snart.
Citera
2017-11-20, 20:39
  #56
Medlem
Tjaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Har dom verkligen gjort det? Jag menar dom sitter väl fortfarande fast på lågprissegmentet, har dom ens slagit sig in på mellansegmentet? Den dagen det börjar komma märken av bra kvalite som säljer bra i Sverige och som folk öppet skryter med, då kan man säga att de har tagit över.
Den uppgång som som har skett nu handlar väl nästan enbart om det billigaste av det billiga skräpet som folk köper för att det är kul att shoppa skräp billigt? Den trenden tror jag kommer gå över snart.


Svar ja, dom har både bra och sämre kopior. Många fabriker/fabriksmedarbetare jobbar "svart" på natten.
Vilket innebär, små skillnader kanske inga stämplar eller form av "produktnummer", men exakt samma maskiner som gör samma saker.

Jag har en vän som, gör en bra hacka på köpa in bra kläder/skor kopior och kränger i sin tur här.
Ett te x vill du köpa ett par "nike airmax 2017 svarta modell"
Så hittar du priser från 399kr - 599kr per par. Enkel logik dom dyrare är bra mycket bättre kopior, Inprincip identiska, med orginalen. Men återigen utan någon liten detalj men som tidigare nämnt tillverkat i samma fabrik.

Det finns Rolex klockor "kopior" för 10-15000kr styck.


Återigen min vän, dom har ägt denna marknaden ett par år, och kommer med högsta sannolikhet fortsätta göra det ett tag framöver.
Citera
2018-01-12, 22:50
  #57
Medlem
PrivateBusinesss avatar
Kina är det landet som har klart att bromsa de senaste 30-åren med kapitalistisk teori om frihandel som misslyckades totalt 2008/09 med de största nedgången i världsekonomin sedan 1929.
Våre skattekronor brukades till att rädda banker från konkurs. Köper ibland billiga saker från Kina. Är glad att Kinesiska staten bekostar fraktavgiften! En Boom som inte marknadsliberaler begriper!

Frakt Ebay från EU oftast 150 - 300 SEK.
Citera
2018-01-12, 23:33
  #58
Medlem
Chronicals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivateBusiness
Kina är det landet som har klart att bromsa de senaste 30-åren med kapitalistisk teori om frihandel som misslyckades totalt 2008/09 med de största nedgången i världsekonomin sedan 1929.
Våre skattekronor brukades till att rädda banker från konkurs. Köper ibland billiga saker från Kina. Är glad att Kinesiska staten bekostar fraktavgiften! En Boom som inte marknadsliberaler begriper!

Frakt Ebay från EU oftast 150 - 300 SEK.


Våra skattekronor går delvis till att sponsra Kinesiska statens posthantering. Och när tiotusentals svenskar inte hämtar ut sina paket skickas de raskt tillbaka till ursprungslandet, med flygfrakt.

Men jag tror du är något på spåret, eventuellt sponsrar Kinesiska staten denna myrhandel i syfte att långsamt kväva oss i plast och elektronik som håller i några månader. Kanske rent utav gift i paketen, som i sopbergen bildar en kökkenmödding av multnande nervgaser
Citera
2018-01-13, 00:23
  #59
Medlem
PrivateBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chronical
Våra skattekronor går delvis till att sponsra Kinesiska statens posthantering. Och när tiotusentals svenskar inte hämtar ut sina paket skickas de raskt tillbaka till ursprungslandet, med flygfrakt.

Men jag tror du är något på spåret, eventuellt sponsrar Kinesiska staten denna myrhandel i syfte att långsamt kväva oss i plast och elektronik som håller i några månader. Kanske rent utav gift i paketen, som i sopbergen bildar en kökkenmödding av multnande nervgaser

Har du någonsin handlat på Ebay?? Jag har köpt elektronik komponenter (eks: RAM-minne kostnad av en 1/4 del). Leverans perfekt. Kontroll perfekt. Du kan aldrig i EU få något liknande. Du är tillhängare av den döende marknadsliberalismens brist på vetande, dvsa utfallen av diverse bankers tillåtelser från staten. (Minns svindleren Madoff i USA).
Citera
2018-01-13, 00:33
  #60
Medlem
PrivateBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chronical
Våra skattekronor går delvis till att sponsra Kinesiska statens posthantering. Och när tiotusentals svenskar inte hämtar ut sina paket skickas de raskt tillbaka till ursprungslandet, med flygfrakt.

Men jag tror du är något på spåret, eventuellt sponsrar Kinesiska staten denna myrhandel i syfte att långsamt kväva oss i plast och elektronik som håller i några månader. Kanske rent utav gift i paketen, som i sopbergen bildar en kökkenmödding av multnande nervgaser

Du är inte något på spåret. har du aldrig hämtat dina paket på posten? Har du inte en brevlåda?

Nervgaser? Du må kontakta din läkere!!

BTW Donald fix it!

Perfect condition! My deliveries! Love China!!
__________________
Senast redigerad av PrivateBusiness 2018-01-13 kl. 00:39.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback