Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-02-09, 02:14
  #1
Medlem
birgerburgers avatar
Att fler och fler företag flyttar ut är egentligen inget nytt. Men tror ni inte även att kina kommer att ta över mer och mer även av näthandeln? Redan idag går det hitta istort sett allt som finns i Sverige plus 100ggr till på ebay och andra handelsplatser. Och mycket som idag säljs på Clas Olsson, teknikmagasinet och hobbex etc. är ju bara billigt kinaskräp som säljer till löjliga överpriser.

Så vad tror ni, när kommer det dyka upp svenskspråkiga "clas olsson" med bas i kina och till långt längre priser? De slipper ju båda svensk moms, svenska höga skatter och svenska höga löner. Fraktkostnaderna är i sammanhanget obetydliga.
Citera
2011-02-09, 02:36
  #2
Medlem
Arachibutyros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerburger
Att fler och fler företag flyttar ut är egentligen inget nytt. Men tror ni inte även att kina kommer att ta över mer och mer även av näthandeln? Redan idag går det hitta istort sett allt som finns i Sverige plus 100ggr till på ebay och andra handelsplatser. Och mycket som idag säljs på Clas Olsson, teknikmagasinet och hobbex etc. är ju bara billigt kinaskräp som säljer till löjliga överpriser.

Så vad tror ni, när kommer det dyka upp svenskspråkiga "clas olsson" med bas i kina och till långt längre priser? De slipper ju båda svensk moms, svenska höga skatter och svenska höga löner. Fraktkostnaderna är i sammanhanget obetydliga.

Är det inte importskatt utanför eu? har dock handlat från exempelvis Dealextream (fraktfritt och baserat i kina) utan att betala skatt. Men har vänner som köpt saker från asien och fått skatta.
Finns som sagt redan flera nätshoppar. Dock är dessa inte så uppmärksammade. Kanske är det skatten som spökar? vet inte så mycket om det dock.
Citera
2011-02-09, 02:39
  #3
Medlem
Poke53281s avatar
helt rätt!

Jag har själv varit skuldig i att köpa billigt kinaskräp (via eBay och t.eks dealextreme), men hvis man nu inte har mycket penger och som du själv skriver - redan säljs av Svenska företag till överpris.

T.eks skulle jag bruka en RS232 till USB konvertare, dom kostade 149,- i Danmark, men jag köpte samma sak med kabler och CD för 2 dollars i Kina

Det samma med en hulans massor av gadgets som, CF-reader to IDE interface (egen SSD til gamla laptops, 2 dollar etc.). USB-Linux comp. soundcard - 1 dollar, 2.5" till 3.5" IDE adapter etc. etc. etc. Jättekul med så låga priser, vi skall bara följa med här i Sverige istället för att vära så giriga.

T.eks, är ju allt löjligt dyrt hos småorterna, småföretag som (Lokala Audio Video) som t.eks säljer samma Plasma-skärm som El.Giganten, samma nummer, samma modell....til 2000 dyrare!! 10 minuter från butikerna...girighet!
Citera
2011-02-09, 11:19
  #4
Avstängd
spoozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerburger
Så vad tror ni, när kommer det dyka upp svenskspråkiga "clas olsson" med bas i kina och till långt längre priser?
Det går inte eftersom att EU omges av tullar. Slutkonsumenten skulle få rejäla påslag.
Däremot kommer vi säkerligen få se allt fler Kinesiska företag som öppnar filialer inom EU för att sedan sälja ut i Europa.
Citera
2011-02-09, 23:50
  #5
Medlem
birgerburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spooz
Det går inte eftersom att EU omges av tullar. Slutkonsumenten skulle få rejäla påslag.
Däremot kommer vi säkerligen få se allt fler Kinesiska företag som öppnar filialer inom EU för att sedan sälja ut i Europa.

Eftersom jag själv har köpt varor från utanför EU ett hundratal gånger så vet jag att det är mycket sällan man åker på att betala tull och moms. Kontrollen är urusel. Det som främst kontrolleras är större försändelser. Köper du typ usb-minne, och andra mindre produkter är risken obefintlig. Och även om du behöver betala brukar kineserna vara generösa nog att skriva ner värdet rätt så ordentligt att du inte behöver betala speciellt mycket.

Det finns säljare på Tradera som skickar allt från Hong Kong eller Kina - frågan är när även etablerade webbshopar börjar använda detta koncept. Jag menar USB-kablar för 100kr vars egentliga värde ligger på ett fåtal kronor. Vilken svensk butik kan konkurrera med det?

Jag tror att detta kommer bli ett mycket vanlig koncept i framtiden, det blir någon sorts parallell ekonomi helt frikopplad från svenska vita marknaden och svensk lagstiftning. Tänk bara när det öppnar upp en print-on-demand-bokhandel med bas i Kina med piratkopierade svenskspråkiga böcker till löjligt låga priser.
Citera
2011-02-10, 11:50
  #6
Avstängd
spoozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgerburger
Eftersom jag själv har köpt varor från utanför EU ett hundratal gånger så vet jag att det är mycket sällan man åker på att betala tull och moms. Kontrollen är urusel.
Är det så? Tycker de gånger jag har köpt från Asien så verkar det oftast fastna i tullen.
Men jag har inte handlat lika ofta som du så det kanske stämmer.

Borde ju vara sånt de ska benhård koll på, tycker man.
Nu blir man ju lite sugen på att dra igång något...
Citera
2011-02-10, 12:04
  #7
Medlem
Jrgens avatar
Det finns "svenska" säljare som säljer jättebilliga varor på tradera, och sedan när man har vunnit auktionen får man veta att det kommer att skickas från Kina. Till mig skickade de också för mycket (en extragrej som kompensation för en mindre försening, plus en till av själva varan av misstag), så jag gnäller inte.
Citera
2017-07-30, 23:36
  #8
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spooz
Det går inte eftersom att EU omges av tullar. Slutkonsumenten skulle få rejäla påslag.
Däremot kommer vi säkerligen få se allt fler Kinesiska företag som öppnar filialer inom EU för att sedan sälja ut i Europa.

De är på väg.
USA är i etr stenhårt grepp hos Amazon. Eu är en eftersatt marknad för näthandel.

Og vad följderna blir i tex Sverige när näthandeln slår ut butiker och köpcentras har ingen räknat på.
Hur många butiksjobb är inte på väg bort?

Och är dessutom butikerna och lagren lokaliserade i låglöneländer lär det handeln förvandlas till ett natuonalekonomiskt svart hål.
__________________
Senast redigerad av Sam.Boyd 2017-07-30 kl. 23:38.
Citera
2017-08-01, 07:57
  #9
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
De är på väg.
USA är i etr stenhårt grepp hos Amazon. Eu är en eftersatt marknad för näthandel.

Og vad följderna blir i tex Sverige när näthandeln slår ut butiker och köpcentras har ingen räknat på.
Hur många butiksjobb är inte på väg bort?

Och är dessutom butikerna och lagren lokaliserade i låglöneländer lär det handeln förvandlas till ett natuonalekonomiskt svart hål.

Det är positivt för Sverige. Förlorade jobb väger lätt mot den besparing svenskar gör när de får mer valuta för pengarna. Det betyder ökad köpkraft som skapar nya jobb nån annanstans i Sverige. Kanske kan det frigöra lite personal till de butiker som blir kvar och de kan hålla rent eller ge service i svenska kundverksamheter. Kontrasten mot skitiga svenska affärer och restauranger är slående när jag reser i världen där det på många ställen är betydligt mer rent och snyggt och bra service i butiker och restauranger. Själv skriver jag detta på en ny billig kina mobil med svårslagen pris/prestanda.
Citera
2017-08-01, 11:53
  #10
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Det är positivt för Sverige. Förlorade jobb väger lätt mot den besparing svenskar gör när de får mer valuta för pengarna. Det betyder ökad köpkraft som skapar nya jobb nån annanstans i Sverige. Kanske kan det frigöra lite personal till de butiker som blir kvar och de kan hålla rent eller ge service i svenska kundverksamheter. Kontrasten mot skitiga svenska affärer och restauranger är slående när jag reser i världen där det på många ställen är betydligt mer rent och snyggt och bra service i butiker och restauranger. Själv skriver jag detta på en ny billig kina mobil med svårslagen pris/prestanda.

Är du ett troll?
Citera
2017-08-01, 12:10
  #11
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Är du ett troll?

Vilken jävla idiotkommentar. Har du nåt att skriva så skriv det. Anar att du är analfabet i ekonomiska frågor för det är mest de som oroar sig över kostnadssänkningar som "förstör jobb".
Citera
2017-08-01, 17:21
  #12
Medlem
Kinafrakten har varit kraftigt subventionerad tidigare men det verkar som att det gradvis ska justeras/plockas bort. Det kanske sätter någon käpp i hjulet men är det ändå tillräckligt billigt så... Vilket det nog är.

Inte hittat så mycket information om detta förutom den här: aftonbladet
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback