2011-02-09, 01:03
Medlem
Jag är lite osäker på om jag skulle lägga tråden i den här sektionen, Ekonomi - Övrigt eller i Medicin & Hälsa. Om tråden ligger fel så vore det snällt om en mod kan flytta den dit där den hör hemma.

Hursomhelst, det är nämligen så att jag har en mild form utav stamning, den är inte såpass grav att den hindrar mig inte i min vardag men trots det så kan den ibland vara ett irritationsmoment. Det kan liknas med er med glasögon, ni har accepterat ert synfel men ibland förbarmar ni er att ni måste ta på och av glasögonen (ni med linser ska vara tysta ). För ett tag sedan när jag var ute och surfade på Youtube/Google så snubblade jag över ett "fenomen" som heter "SpeechEasy" som sägs vara ett "botemedel" mot talfel. Jag tittade på en del videos där de demonstrerar den, läst på deras forum och det vore väldigt intressant att få tag på den sådan.

Saken är bara den att den kostar hela 50.000 kr och med min ekonomi (studerar i Lund) så kommer det ta ett väldigt lång tid tills jag får ihop en såpass stor summa pengar. Nu kan jag inte hitta youtube-videon men en kommentar där kom ifrån en svensk som påpekade att han hade fått en SpeechEasy genom den svenska sjukvården. Men då jag är över 20 år så tror jag inte att jag kan få en helt gratis. Jag har klickat runt på Lunds Universitets hemsida ("Student med funktionshinder") men där står det bara om de som har dyslexi, synnedsättning eller är deprimerade, vilket inte stämmer in på mig.

För ett par dagar sedan fick jag ett brev ifrån mitt försäkringsbolag där det stod summor som betalas ut vid olika händelser (t.ex. att det betalas ut xyz tusen kronor vid invaliditetskapital). Men en sak som fångade min uppmärksamhet var att jag får "ekonomisk första hjälp vid vissa diagnoser/Rehabilitering" och summan är såpass hög att den täcker kostnaden för 50tk. Så jag tänkte att om jag får ett utdrag ifrån logopeden jag gick hos, så kanske man kan vända sig till försäkringsbolaget och de hjälper en med kostnaden?

Eller är det någon annan som har ett tips (förutom att jag ska hitta ett jobb vid sidan av och finansierar det hela själv) vart jag kan vända mig för att förverkliga det?
Citera
2011-02-09, 02:20
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Jag tror inte att ett försäkringsbolag kommer vilja hjälpa dig med en medfödd skada, utan då är det landstinget du får vända dig till.
Citat:
Ursprungligen postat av http://www.skane.se/Public/HAB/FoUrapporter/100fourapport2009nr06.pdf

I juni 2007 togs beslut av politiker i Region Skåne att godkänna att stamnings-
hjälpmedel skulle kunna förskrivas som personligt hjälpmedel. Beslutet innebär
att personer skrivna i Skåne län, har möjlighet att kostnadsfritt få tillgång till
hjälpmedel för talflyt (stamningshjälpmedel).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in