Citat:
Ursprungligen postat av Slurig
Brottsoffermyndigheten ger ofta ersättning för kränkning när sådan tilldömts av domstol. Kränkningen kan exempelvis bestå i att man har blivit hotad till livet, rånad m.m.
I mitt inlägg som du citerade så utgick jag från att det handlade om ett brott där ingen lagförts eftersom TS inte angivit att någon dömts. Det är möjligt att BOM gör andra bedömningar när väl någon dömts.
Citat:
Ursprungligen postat av AMFSOLD
Kränkningar på grund av etnicitet, (om jag kan vara det när jag är svensk), politisk läggning, hot om vad som kommer att kunna ske och jag inte flyttar ifrån området osv.
Sorry men brott mot svenskar pga deras etnicitet har aldrig såvitt jag vet bedömts som hatbrott (och därmed obligatorisk straffskärpning och högre skadestånd). Svenskar anses inte av rättssamhället vara en skyddsvärd grupp. Om kränkningarna bara består av hårda ord och skadegörelse så kommer du aldrig få ersättning av BOM.
Även om någon döms för olaga hot och skadegörelse som brott mot dig så lär du inte få skadestånd av BOM, tvärtemot vad Slurig verkar tro.