2011-02-08, 23:56
Medlem
AMFSOLDs avatar
Om man får avslag på sin ansökan om brottskadeersättning, på vad jag anser väldigt felaktiga grunder, hur går jag vidare? Går det att överklaga och i såfall hur?

Tack
Citera
2011-02-09, 17:55
Medlem
rosa_humlas avatar
http://ec.europa.eu/justice_home/judicialatlascivil/html/pdf/cv80_swe_sv.pdf

7. Kan man överklaga Brottsoffermyndighetens beslut?
Nej, Brottsoffermyndigheten är första och sista instans i frågor om brottsskadeersättning.
Myndigheten kan dock ompröva sina egna beslut, om man begär det.
Citera
2011-02-09, 19:14
Medlem
Anonymflashbackares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AMFSOLD
Om man får avslag på sin ansökan om brottskadeersättning, på vad jag anser väldigt felaktiga grunder, hur går jag vidare? Går det att överklaga och i såfall hur?

Tack
Som sagt, det går inte att överklaga.

Rent allmänt kan det vara bra att känna till att BOM sällan ger ersättning för annat än rena kroppsliga skador. Det är möjligt att få för psykiska skador om dessa är förenade med psykiska skador. Sexualbrott torde väl vara undantaget där det inte krävs psykiska skador.

Så egendomsbrott och annat får man inte ersättning för.
Citera
2011-02-09, 20:56
Medlem
AMFSOLDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosa_humla
http://ec.europa.eu/justice_home/judicialatlascivil/html/pdf/cv80_swe_sv.pdf

7. Kan man överklaga Brottsoffermyndighetens beslut?
Nej, Brottsoffermyndigheten är första och sista instans i frågor om brottsskadeersättning.
Myndigheten kan dock ompröva sina egna beslut, om man begär det.

Omprövning är det då som skall ske! Tack

Citat:
Ursprungligen postat av Anonymflashbackare

Rent allmänt kan det vara bra att känna till att BOM sällan ger ersättning för annat än rena kroppsliga skador. Det är möjligt att få för psykiska skador om dessa är förenade med psykiska skador. Sexualbrott torde väl vara undantaget där det inte krävs psykiska skador.

Nej men, om t.ex. upprepade kränkningar då?

Tack för hjälpen
Citera
2011-02-09, 20:59
Medlem
Citat:
Omprövning är det då som skall ske! Tack

Nej men, om t.ex. upprepade kränkningar då?

Tack för hjälpen
Vad menar du med kränkningar? "Kränkningar" kan ju vara vd som helst.
Citera
2011-02-09, 23:46
Medlem
AMFSOLDs avatar
Citat:
Vad menar du med kränkningar? "Kränkningar" kan ju vara vd som helst.

Kränkningar på grund av etnicitet, (om jag kan vara det när jag är svensk), politisk läggning, hot om vad som kommer att kunna ske och jag inte flyttar ifrån området osv.
Citera
2011-02-09, 23:58
Medlem
Citat:

Brottsoffermyndigheten ger ofta ersättning för kränkning när sådan tilldömts av domstol. Kränkningen kan exempelvis bestå i att man har blivit hotad till livet, rånad m.m.
Citera
2011-02-10, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slurig
Brottsoffermyndigheten ger ofta ersättning för kränkning när sådan tilldömts av domstol. Kränkningen kan exempelvis bestå i att man har blivit hotad till livet, rånad m.m.
I mitt inlägg som du citerade så utgick jag från att det handlade om ett brott där ingen lagförts eftersom TS inte angivit att någon dömts. Det är möjligt att BOM gör andra bedömningar när väl någon dömts.
Citat:
Kränkningar på grund av etnicitet, (om jag kan vara det när jag är svensk), politisk läggning, hot om vad som kommer att kunna ske och jag inte flyttar ifrån området osv.
Sorry men brott mot svenskar pga deras etnicitet har aldrig såvitt jag vet bedömts som hatbrott (och därmed obligatorisk straffskärpning och högre skadestånd). Svenskar anses inte av rättssamhället vara en skyddsvärd grupp. Om kränkningarna bara består av hårda ord och skadegörelse så kommer du aldrig få ersättning av BOM.

Även om någon döms för olaga hot och skadegörelse som brott mot dig så lär du inte få skadestånd av BOM, tvärtemot vad Slurig verkar tro.
Senast redigerad av Anonymflashbackare 2011-02-10 kl. 00:21.
Citera
2011-02-10, 09:04
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Även om någon döms för olaga hot och skadegörelse som brott mot dig så lär du inte få skadestånd av BOM, tvärtemot vad Slurig verkar tro.

Om någon blivit utsatt för olaga hot så har du rätt i att BOM inte utger skadestånd, men de utger regelmässigt brottskadeersättning för kränkning (5 för verbara hot och 10 för hot som understryks med vapen).
Citera
2011-02-10, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Om någon blivit utsatt för olaga hot så har du rätt i att BOM inte utger skadestånd, men de utger regelmässigt brottskadeersättning för kränkning (5 för verbara hot och 10 för hot som understryks med vapen).
Även fast ingen lagförts?

Isåfall låter det som ett system som lätt kan missbrukas...
Citera
2011-02-11, 00:06
Medlem
AMFSOLDs avatar
Citat:
I mitt inlägg som du citerade så utgick jag från att det handlade om ett brott där ingen lagförts eftersom TS inte angivit att någon dömts. Det är möjligt att BOM gör andra bedömningar när väl någon dömts.

Korrekt då gärningsmannen inte gick att finna.

Sorry men brott mot svenskar pga deras etnicitet har aldrig såvitt jag vet bedömts som hatbrott (och därmed obligatorisk straffskärpning och högre skadestånd). Svenskar anses inte av rättssamhället vara en skyddsvärd grupp. Om kränkningarna bara består av hårda ord och skadegörelse så kommer du aldrig få ersättning av BOM.
Vad krävs som kränkning? DO slänger ju förfan tusenlapparna omkring sig!

Citat:

Vad krävs för att detta skall gå igenom?

Citat:

Kan vara just därför jag fått avslag..(?)
Citera
2011-02-11, 18:21
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:

Citat:

Citat:

Som du ser så tog mitt svar sikte på att någon dömts, som var förutsättningen i ditt svar.

Dock kan man få brottsskadeersättning även om ingen dömts för brottet (det är relativt vanligt).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in