2011-02-08, 22:04
Medlem
Ja jag satt och tänkte på det idag, och kom fram till att plikter är något man praktiskt utför medan värden är något man har i huvet? eller något sådant? har jag uppfattat det hela rätt?
Citera
2011-02-08, 22:20
Medlem
Gridiots avatar
såhär ser jag det på ett ungefär.

Värde är något som människor sätter på saker och ting, det är inget universellt fastslaget. Olika personer värderar olika saker, händelser, vad som helst, olika. Det finns ingen absolut värdefördelningsformel som flyter runt i någon hyperrymd. Allt är på sett och vis objektivt, men alla har någon värdering eller något de anser är värt mer än något annat.

Plikter skulle då vara den logiskt följden av att man har vissa värderingar. Man kanske är emot stöld, om man då bevittnar en stöld är det ens plikt att rapportera den. En annan person kanske också är emot det men brys sig inte så mycket och skiter helt enkelt att göra något åt saken. Eller så bryr han sig bara så länge det rör honom själv, vilket också är en värdering.
Citera
2011-02-09, 22:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fraum
Ja jag satt och tänkte på det idag, och kom fram till att plikter är något man praktiskt utför medan värden är något man har i huvet? eller något sådant? har jag uppfattat det hela rätt?

Värden är knappast entydigt. Det beror på vem som sätter dem. Jag ser ingen motsättning i att en plikt har ett värde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in