Resultat: Köpa eller racka?
Rackar alltid cans och pennor
13,30%
48 röster
Köper alltid cans och pennor
50,42%
182 röster
Rackar alltid cans men köper pennor
3,60%
13 röster
Köper alltid cans men rackar pennor
32,69%
118 röster
2011-02-08, 19:09
Medlem
Hejsan alla flashbackande målare!

Som topic lyder så skulle det vara intressant att se hur den svenska målaren gör för att få tag i sina pennor och kannor. Dock för att bringa lite mer djup och diskussionsunderlag till tråden skulle det vara kul att höra lite mer ingående om rackande eftersom merparten förmodligen gör det istället för att köpa.

Skriv gärna lite om hur du tycker det påverkar graffitin eller varför inte en historia om hur ni torskat? Dela med er av erfarenheter eller tekniker som ni plockat upp med åren. Tycker du som rackar att det blir intressantare när detta steg tillkommer i graffitin? Är det roligt eller utmanande att racka? Tycker du att det tillhör graffitin? Vart rackar du/ hur går du till väga/ får du en kick av det?

Hoppas vi får se några intressanta och uttömmande svar här, det blir roligare så.
Citera
2011-02-08, 19:13
Medlem
zezuss avatar
HEJ! När man har pengar köper man burkar såklart. Sen får man nöja sig med att racka när man inte har pengar. Hårda tider när man inte har pengar kan jag ju säga.
Citera
2011-02-08, 19:18
Medlem
Rainmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UsernameRoffe
Hejsan alla flashbackande målare!

Som topic lyder så skulle det vara intressant att se hur den svenska målaren gör för att få tag i sina pennor och kannor. Dock för att bringa lite mer djup och diskussionsunderlag till tråden skulle det vara kul att höra lite mer ingående om rackande eftersom merparten förmodligen gör det istället för att köpa.

Skriv gärna lite om hur du tycker det påverkar graffitin eller varför inte en historia om hur ni torskat? Dela med er av erfarenheter eller tekniker som ni plockat upp med åren. Tycker du som rackar att det blir intressantare när detta steg tillkommer i graffitin? Är det roligt eller utmanande att racka? Tycker du att det tillhör graffitin? Vart rackar du/ hur går du till väga/ får du en kick av det?

Hoppas vi får se några intressanta och uttömmande svar här, det blir roligare så.

Nar jag var aktiv sa kopte jag krom, rackade svart, vit samt roststopp pa bensinmackarna... markers och ink fanns lattillganligt pa diverse kontorsaffarer ...
Citera
2011-02-08, 19:18
Medlem
HighHitlers avatar
Är rackande snatteri?
Citera
2011-02-08, 19:32
Medlem
Rackar och rackar. I grundskolan snodde jag alltid med mig saker från diverse lektionssalar, lärarrum etc. Allt ifrån små whiteboardmarkers, bläck och tippexpennor. Under senare år har adrenalinet slagit in, främst under fyllan vilket resulterat i en och annan roststopp.

Föredrar dock hellre att köpa än att racka. Även om graffiti i säg är en olaglig handling..
Citera
2011-02-08, 19:43
Medlem
Delegatezeros avatar
Cans köper jag från HL, brukar köpa några färger men mest svarta och vita cans, sen köper jag färgerna jag vill ha från den lokala skatebutiken så jag får dem direkt. Finns egentligen inga alternativ, skulle ju vara att racka från Biltema men massvis med kameror där. Någon som har tips?

Skisspennor rackar jag dock mestadels.

Citat:
Ursprungligen postat av HighHitler
Är rackande snatteri?
Ja, på graffitislang.
Citera
2011-02-08, 19:43
Medlem
Burkar över lag är rätt ovärt att sno om man inte har guldläge/är duktig på att racka.

1. Det är oftast bra bevakat
2. Butikspersonal har extra koll på burkar
3. Dom är inlåsta rätt ofta och låter när man väl har dom på sig
4. Det är mer eller mindre skräpfärg
5. Torskrisk finns alltid

> 6. Racka annat som du sen kan beckna runt till polare, mycket mer värt. För pengarna köper du BRA burkar.

Finns knappt målare som rackar idag, även om det såklart förekommer hos dom som målar mycket. Kör man en roadtrip och målar en sommar så stannar man ju på varje ställe som verkar bra..

Sen tycker jag inte att det kostar speciellt mycket att måla. Piecear man 3 ggr i veckan klarar man det lätt på existensminimum eller som student, och då klarar man nog fan allt här i världen!

Edit: Sa emot mig själv lite där, men ni hajjar. Det finns dom som rackar såklart, men jag förstår inte varför man rackar burkar om det inte är just guldlägen? 10 burkar är dessutom stöld, tänk på det!
Senast redigerad av LRstuff 2011-02-08 kl. 19:46.
Citera
2011-02-08, 19:44
Medlem
Sglasss avatar
Rackar alltid på sommaren då man målar mycket =) Men nu på vintern så köper jag ifrån HL eller min lokala affär
Citera
2011-02-08, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LRstuff
> 6. Racka annat som du sen kan beckna runt till polare, mycket mer värt. För pengarna köper du BRA burkar.!
Låter som att du för det att gå runt.
Citera
2011-02-08, 20:30
Medlem
Mx_1337s avatar
Köper när pengar finns.
Rackar när pengar inte finns eller när tillfälle ges.
Citera
2011-02-08, 20:32
Medlem
varför tror du att majoriteten skulle snatta sina graff-tillbehör? Alla här inne är över 18år, då brukar man ha skaffat sig en inkomst och kan betala för grejerna man vill ha.
Citera
2011-02-08, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtAbuse
varför tror du att majoriteten skulle snatta sina graff-tillbehör? Alla här inne är över 18år, då brukar man ha skaffat sig en inkomst och kan betala för grejerna man vill ha.
Utrustning som kannor kan lätt bli dyrt om man målar mycket. Dock rör det sig inte bara om kannor utan även om pennor vilket jag tror många stjäler eftersom det är relativt lätt. Men som jag nu noterat efter de flesta inlägg så rackar de flesta endast när inte pengarna räcker till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in