• 6
  • 7
2011-07-03, 20:35
Medlem
CHeitzmans avatar
Fått min uppgörelse och är inte nöjd. Begärde att få fullt minstefradrag då allt inkomst jag hade det året kom från norge. Trots detta har de bara gett mig 1/12. Vad kan man göra för att överklaga framgångsrikt?
Citera
2011-07-04, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHeitzman
Fått min uppgörelse och är inte nöjd. Begärde att få fullt minstefradrag då allt inkomst jag hade det året kom från norge. Trots detta har de bara gett mig 1/12. Vad kan man göra för att överklaga framgångsrikt?

Hej CHeitzman

Vi har fått tillsänt information från skatteetaten som säger att om du vill klaga på ditt norska skatteoppgjør gör du på följande sätt:

"Kan jag protestera mot skatteoppgjøret?
Ja, det kan du. Om du anser att något är fel i skatteoppgjøret.
Detta gör du enklast genom att skicka en elektronisk klaga. Klagofristen är 6 veckor efter det att du har fått skatteoppgjøret.
Om du är oenig i fastsettelse av intäckt, för exempel enkelposter i selvangivelsen, kan man be skattekontoret ompröva beslutet. Vid omprövning måste du komplettera med nya uppgifter som skattekontoret inte hade tillgång till vid tidigare beslut.
Om inte allt skatteavdraget eller förskottskatten har kommit med, måste klagan rättas till skatteoppkreveren där du bor."

Du hänvisade till minstefradraget och du kan läsa vilka regler som gäller kring det på: http://www.cribsnorge.se/minstefradrag

Lycka till!

Cribs Norge
Citera
2011-07-11, 15:42
Medlem
Hej.

Känns som att min deklaration har fallit offer för det norska lotteriet.

Enligt deras beräkningssida på skattetaten.no ska jag få tillbaka en liten summa pengar men ej få betala någon restskatt. Nu när jag fick "oppgjiret" Så ska jag betala restskatt på 5500kr. Har gjort avdrag för resor till/från Sverige och resor till/från Arbete + Dubbel hyra. Har de skitit i att ta med mina avdrag?

Kan jag deklarera om då jag såg på cribsnorge att jag kan dra av kostnader för mat á 189kr/dag?

Hur ska jag göra när jag skickar in klagan? Skicka med dokument på så mycket som jag kan?

Ska jag verkligen betala statlig skatt? I Sverige betalar man väl statlig skatt om man tjänar uppåt 40k/månad?

(bodde i Norge September-> hade 136k brutto)

Tacksam för svar!!
Citera
2011-07-18, 21:37
Medlem
Hejsan!

Har ej fått några pengar insatt, ej heller fått något papper på att jag ska betala eventuell summa. Var vänder man sig för att ta reda på hur man ligger till? Någon som vet? tacksam för svar!

MVH
Citera
2011-07-23, 17:03
Medlem
utan.att.stannas avatar
Kan dom kontrollera på något sätt hur länge man är i landet, annars är det ju bara ösa på för mer minsteafdrag och tex kost-avdrag !
Citera
2011-07-25, 11:35
Medlem
Var blir mina pengar av? har inte hört något sedan jag skickade in deklarationen?
Citera
2011-08-17, 19:01
Medlem
Har fått min skatteoppgjer från 2010. Jag fattar inte om jag ska få pengar eller betala pengar. Summan är 633kr. Och det står "underskot til framföring seinare år"

Det är ju inga feta pengar åt något håll men vad förväntas jag göra?

Någon?
Citera
2012-05-03, 22:46
Medlem
Jag har glömt att deklarera. Ser nu att sista datumet var den sista april. Kan jag lämna in den nu i efterhand? Jag har sökt som en galning efter information men hittar ingenting.

Tacksam för svar.
Citera
2012-09-08, 23:09
Medlem
utan.att.stannas avatar
När faaaan kommer beskedet herre gud vad tid det tar!!!!
Citera
2012-09-09, 09:17
Medlem
Hagfjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
När faaaan kommer beskedet herre gud vad tid det tar!!!!
Jag fick brev för någon vecka sedan där jag var tvungen att skicka in papper på allt jag hade skrivit in.
Citera
2012-09-10, 20:05
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagfjäll
Jag fick brev för någon vecka sedan där jag var tvungen att skicka in papper på allt jag hade skrivit in.
Oj, vad hade du skrivit in då?
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in