Flashback bygger pepparkakshus!
2011-02-08, 09:41
Medlem
Hej,

Har för tillfället en pc men har beställt en mbp som jag kommer få om nån dag. Har även en Iphone som jag "reggat" till mitt itunes i pc:n.

Hur gör jag på enklast sätt om jag vill få över allt till min mac när den anländer? Går det att slippa lägga in all musik/bilder m.m från början?

/Tack på förhand
Citera
2011-02-08, 09:52
Medlem
En iPod är skrivskyddad, vet ej hur det är med iPhone men vänta tills det att du fått hem datorn. Mycket sker automatiskt när du installerar din macbook pro och speciellt med iTunes brukar de fråga hur du vill ha det, du får flera alternativ att välja mellan, etc.

Grattis till inköpet!
Citera
2011-02-08, 09:57
Medlem
clas_ohlssons avatar
Nu är jag inte helt hundra på hur iTunes är uppbyggt för PC men annars borde du ha en iTunes mapp någonstans på hårddisken där all musik och program ligger. Först inte allt över automatiskt när du synkar iPhonen första gången så dra elt enkelt den mappen till din musikmapp på den nya datorn, i din hemkatalog. Sedan väljer du i iTunes att det är den mappen som är den "riktiga" innan den skapar en ny åt dig. Då följer alla inställningar med du hade dessutom i själva programmet.

Men som sagt, detta gör man på Mac till Mac, men tvekar på att det skulle vara annorlunda för att du har PC då det trots allt är samma program.
Citera
2011-02-08, 09:59
Medlem
Tack!

Var tvungen att formatera om pc:n för ett tag sen och då formaterade jag om hårddisken och ominstallerade allt. När jag kopplade in Iphonen till datorn då, så var enda alternativet att blåsa rent den och föra över allt på nytt.

Det är lite det jag försöker undvika. Man borde ju kunna "ta med" de itunes inställningarna jag har i pc:n till macen.
Citera
2011-02-08, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clas_ohlsson
Nu är jag inte helt hundra på hur iTunes är uppbyggt för PC men annars borde du ha en iTunes mapp någonstans på hårddisken där all musik och program ligger. Först inte allt över automatiskt när du synkar iPhonen första gången så dra elt enkelt den mappen till din musikmapp på den nya datorn, i din hemkatalog. Sedan väljer du i iTunes att det är den mappen som är den "riktiga" innan den skapar en ny åt dig. Då följer alla inställningar med du hade dessutom i själva programmet.

Men som sagt, detta gör man på Mac till Mac, men tvekar på att det skulle vara annorlunda för att du har PC då det trots allt är samma program.

Ok, jo jag har en musik-mapp med allt i itunes-mappen. Sist jag gjorde om allt så fick jag meddelandet att telefonen är synkad till ett annat itunes och att det inte gick att föra över från
telefon till itunes utan att man var tvungen att återställa telefonen och därefter synka den med det nya itunes.

Finns det nåt itunes id som man kan föra över då kanske?
Citera
2011-02-08, 10:15
Medlem
clas_ohlssons avatar
Jag skulle du gjort såhär.

Gör en säkerhetskopia på din iPhone och återställ den.

Sedan skulle jag ta hela mappen iTunes och lägga den i musikmappen på din nya Mac.

Sedan skulle jag starta iTunes med alt-tangenten intryckt, då får du välja vilket bibliotek som skall vara källan till programmet. Då väljer du helt sonika din fd. iTunes mapp som du lagt i musikmappen i din hemkatalog.

FÖRHOPPNINGVIS kommer detta att fungera men som sagt, eftersom det är från en PC så är jag inte helt 100 på det. Men det fungerar från Mac till Mac. Sedan synkar du din iPhone helt enkelt och får tillbaka all musik du hade sedan innan.

Ett tips är bara att glöm inte att avauktorisera ditt Apple-ID på din gamla burk bara. Tror bara att du får max ha den registrerad på 5 maskiner samtidigt. Sedan blir det låst och då är det bara att ringa till Apple och grina att de skall låsa upp spärren igen.
Citera
2011-02-08, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clas_ohlsson
Jag skulle du gjort såhär.

Gör en säkerhetskopia på din iPhone och återställ den.

Sedan skulle jag ta hela mappen iTunes och lägga den i musikmappen på din nya Mac.

Sedan skulle jag starta iTunes med alt-tangenten intryckt, då får du välja vilket bibliotek som skall vara källan till programmet. Då väljer du helt sonika din fd. iTunes mapp som du lagt i musikmappen i din hemkatalog.

FÖRHOPPNINGVIS kommer detta att fungera men som sagt, eftersom det är från en PC så är jag inte helt 100 på det. Men det fungerar från Mac till Mac. Sedan synkar du din iPhone helt enkelt och får tillbaka all musik du hade sedan innan.

Ett tips är bara att glöm inte att avauktorisera ditt Apple-ID på din gamla burk bara. Tror bara att du får max ha den registrerad på 5 maskiner samtidigt. Sedan blir det låst och då är det bara att ringa till Apple och grina att de skall låsa upp spärren igen.

Tack!

Ska prova det så fort min dator anländer.
Citera
2011-02-08, 10:51
Medlem
Här kanske du hittar lite matnyttigt.

http://docs.info.apple.com/article.html?path=iTunesMac/9.2/sv/15475.html

Kolla upp om du behöver avauktorisera din gamla dator i iTunes, eller för din iPhone.

Det var så länge sen jag gjorde detta själv så jag minns fan inte exakt hur man gör, men det är inte svårt bara man läser lite i iTunes manual och planlägger det lite.

Dr Tinnitus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in