2010-03-05, 01:34
Medlem
M.Skillts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fu-King
I lumpen förekommer ju slang och olika benämningar för olika grejer, som "glitter", "basse", "lök" o.s.v.

Vad finns för liknande på kåken, förutom "golbögar" och sånt välkänt?
Cykeltjuv kallades jag som bara satt på en månad.

/Micke
Citera
2010-03-05, 05:38
Medlem
Ja man kallar ju korta straff för "kaffevolta"
Citera
2010-03-08, 10:50
Medlem
Fu-Kings avatar
Ok, men vad är "knall" och "snabbisar"?
Citera
2010-03-08, 11:58
Medlem
norra-sidans avatar
snabbisar är våldtäcksmän och att få knall betyder att man blir förflyttad
Citera
2010-05-19, 21:33
Medlem
deckardrottningens avatar
Bildspel - Kumlaanstaltens fyra nya avdelningar :

http://na.se/nyheter/kumla/1.833746-...ya-avdelningar

Citat:
Lokalerna i den nya byggnaden är ganska ljusa och luftiga. Cellerna är större – tio kvadrat jämfört med sex i de gamla byggnaderna – och fångarna har en egen toalett. Här finns fem rastgårdar med bland annat en basketplan och en samlingslokal. Det är till och med så att det från vissa celler går att se ut över murarna, vilket inte är helt vanligt på fängelser.
– Vi tror att det har en positiv effekt på de intagna, säger Anna Andersson, en av T-husets två chefer.

Tror gör man inte bara i kyrkan. Det går bra i fängelset också.
Citera
2010-05-20, 00:46
Medlem
Anxies avatar
Jag har en person i min närhet som ska inställa sig på anstalt inom kort.
Det rör sig om ett fängelsestraff på en månad, om nu det gör någon skillnad.

Vad skulle hända om personen inte inställer sig? Alltså, hur lång tid tar det innan polisen börjar leta efter personen i fråga?
Hur fungerar det med urinprover? Får man lämna prov direkt och vad händer om resultatet visar att man tagit droger? Och slutligen - vad händer om man inte kan legitimera sig?
Citera
2010-05-20, 14:31
Medlem
Var kan man vänta sig att hamna om man fått 7 år o 3 mån för grovt rån o vållande till annans död? När får man första permisen?
Citera
2010-05-20, 14:39
Medlem
får man ringa till mobilnummer (registrerat, ej kontantkort) el måste de va ett fast abbonemang? Beror kanske på var man sitter?
Citera
2010-05-21, 00:36
Medlem
kramdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maggio
Var kan man vänta sig att hamna om man fått 7 år o 3 mån för grovt rån o vållande till annans död? När får man första permisen?
Det blir väl alltid riksintaget på Kumla först sedan så blir det nog Kumla, Hall eller Tidaholm.
Citera
2010-05-21, 00:37
Medlem
kramdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maggio
får man ringa till mobilnummer (registrerat, ej kontantkort) el måste de va ett fast abbonemang? Beror kanske på var man sitter?
Nej inga mobilnummer eller IP-telefoni alls, men på de anstalter som har lägst säkerhetsklass så går det att ringa utan kontroll.
Citera
2010-05-22, 12:41
Medlem
Scudds avatar
Jag har inte hittat så mycket information om fängelset i Kalmar på internet. Kunde hitta att det var Säkerhetsklass C (?) och ett av Sveriges äldsta fängelser som fortfarande är i bruk. Är det någon som sitter på mer information.

Vad för typ av fångar sitter där?

Finns det några "kändisar"(i brottssvängen) som har suttit där?

Ge mig allt ni kan och har

Tack på förhand!
Citera
2010-05-22, 13:10
Medlem
Hur funkar det när man sitter isolerad? Får man ringa, ta emot besök, skriva brev? Hur länge är man på riksmottagningen ungefär innan man blir placerad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in