• 2
  • 3
2011-02-08, 01:03
Medlem
Tasken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondve
Frys ner den för att ta död på eventuella parasiter. Låt den tina upp helt. Sedan gör du en boll av ris, lägger firren på samt lite ingefära, wasabi och soja. Du har nu guldfisks-sushi

Parasiter i en guldfisk? HAHA, right!
Citera
2011-02-08, 01:05
Medlem
Amsterdaims avatar
hacka den i tärningar och sedan stek med lite olja och kanske lök? Ha typ creme fraische till eller något!
Citera
2011-02-08, 01:09
Medlem
maskizs avatar
Fritera Mona. Servera med ris och eventuellt en klick sötsur sås.
Citera
2011-02-08, 01:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stormakt
Skänk bort den på blocket eller nåt annars? Inte schysdt att döda djur för skojs skull, du lär ju knappast bli mätt liksom
Herregud, det är en guldfisk. Den kommer ju ha glömt bort att han åt upp den efter 3 sekunder.
Citera
2011-02-08, 01:32
Medlem
En så liten fisk är ju iaf inte lönt att rensa.
Inte ofta man äter så små fiskar. Det enda jag kan komma på är ju sardiner och där är väl benen kvar när dom ligger i oljan, om jag inte minns fel.
Senast redigerad av Skanee 2011-02-08 kl. 01:37.
Citera
2011-02-08, 01:43
Medlem
rensa o stek den bara=D vill se bild sen, sparas i favoriter, så göör de snart innan ja glömmer bort och kollar eller tröttnar!
Citera
2011-02-08, 07:36
Medlem
Stormakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davey
Herregud, det är en guldfisk. Den kommer ju ha glömt bort att han åt upp den efter 3 sekunder.

Vad är nyttan med att äta den då? Han blir ju knappast mätt, då kan han väl ge den till nån som faktiskt uppskattar den.. Känns bara så otroligt onödigt, då hade han ju kunnat köpa en torsk eller en större fisk och göda upp
Citera
2011-02-08, 08:43
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrenator
Hej!
Jag är en kille på 18 år som fick en guldfisk för ca 3 månader sen. I början tyckte jag att den var ganska rolig, men jag börjar tröttna rejält på den, speciellt när jag måste byta vatten. Det tar tid och vattnet luktar prutt.
Så nu till frågan: Hur ska jag på bästa sätt tillaga min guldfisk? Måste benen tas bort eller går det lätt att bara tugga igenom? Har funderat på någon slags ångkokta grönsaker, eventuellt stuvade, några tips?
Vitt vin ska ju tydligen fungera bra till fisk.
Jag är inget så kallat "troll" och min guldfisk heter Mona Stahlin.
Väldigt tacksam för svar innan fredag!

Ge fisken till katten istället om du har en. Annars kan du vänta till april och köpa nån raket och tejpa fast fisken på den och sen skjuta iväg fiskhelvetet! Tror inte att du ska äta den i allafall.
Citera
2011-02-08, 13:29
Medlem
Ondves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tasken1
Parasiter i en guldfisk? HAHA, right!

Jasså det tror du... Vad sägs om vita prick? Ganska vanlig parasitsjukdom i akvarier. Eller om inte det övertygar så finns det ju även ankarmask, vilken är vanlig hos just guldfiskar.
Finns säker massvis med andra parasiter också.

Kanske inte så mysigt att veta att man just kan ha svalt en levande parasiterande mask som kan bli 2 cm... Även om den kanske inte skulle vara farlig för människor.

Genom att frysa fisken slipper man bekymra sig om detta.

på dig...
Citera
2011-02-08, 14:25
Medlem
Tycker du först ska göda upp den med kreatin osv. Sen om 2 veckor kan du äta den.
Citera
2011-02-08, 15:06
Medlem
Tasken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondve
Jasså det tror du... Vad sägs om vita prick? Ganska vanlig parasitsjukdom i akvarier. Eller om inte det övertygar så finns det ju även ankarmask, vilken är vanlig hos just guldfiskar.
Finns säker massvis med andra parasiter också.

Kanske inte så mysigt att veta att man just kan ha svalt en levande parasiterande mask som kan bli 2 cm... Även om den kanske inte skulle vara farlig för människor.

Genom att frysa fisken slipper man bekymra sig om detta.

på dig...

Ska tänka på detta nästa gång jag käkar rå guldfisk. haha suck.
Citera
2011-02-08, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stormakt
Vad är nyttan med att äta den då? Han blir ju knappast mätt, då kan han väl ge den till nån som faktiskt uppskattar den.. Känns bara så otroligt onödigt, då hade han ju kunnat köpa en torsk eller en större fisk och göda upp

Nu var det ju så att jag inte valde att köpa Mona utan fick henne i present... Jag hade jätte gärna fått en torsk istället, men dem går ju tyvärr inte att ha i en liten glasskål. Jag beräknar att tillaga Mona nu i veckan, så håll ut för snart kommer det bilder om det skulle uppskattas?
EDIT: Recept kommer självklart läggas upp också! Samt en utförlig recension.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in