2011-02-07, 22:41
Medlem
Jag bor och lever i Polen och stortrivs....undrar om Polen borde vara ett föredöme för Sverige?
Citera
2011-02-07, 22:47
Medlem
Phantom042s avatar
Fast Polen går ju in under de länder vars invånare flyttar till Sverige, ingen vill väl flytta dit.
Det är ju samma liga som Somalia och Irak.
Citera
2011-02-07, 22:47
Medlem
skogsbärets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herculexx
Jag bor och lever i Polen och stortrivs....undrar om Polen borde vara ett föredöme för Sverige?
Varför skulle Polen vara det?
Citera
2011-02-07, 22:52
Medlem
Moroten89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Fast Polen går ju in under de länder vars invånare flyttar till Sverige, ingen vill väl flytta dit.
Det är ju samma liga som Somalia och Irak.

många ukrainare arbetsinvandrar till Polen.
Citera
2011-02-07, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moroten89
många ukrainare arbetsinvandrar till Polen.

Klart att det finns invandring i Polen, men väl integrerad finns inte någon chans att klara sig annars. Klart att de rör på sig då det är tanken med EU. Dock arbetsinvandring, och skulle Svenskar anpassa sig till en globaliserad marknadsekonomi så hade det inte varit så stor arbetslöshet. Jag har valt Polen med mycket sämre lön, men tryggare och det finns fortfarande utvecklingsmöjligheter här. Att Polackerna rör på sig är för att Sverige är ett av få länder där du kan tjäna mer för praktiskt arbete: skifts arbete, lager etc. än resten av Europa. Jag vet tyskar som varit i Sverige och jobbat då skiftsarbete är lönsamt i Sverige.....I polen är det minimum lön för dessa typ av yrken. Skall inte säga att detta är något Sverige skall sträva efter, men repeterande uppgifter som inte kräver någon direkt utbildning eller eget tänkande kanske inte skall belönas utan då kan det lika gärna outsourcas. En Polack kan göra paketeringen för 2500 Svensken skulle klaga för 20 000 innan skatt.....Kom igen....
EU bra idé ger en chans att behålla jobben i Europa.......Funkar ju dock inte att importera arbetskraft från Irak, Afganistan där det först och främst behövs omprogrammering gällande religon och sekulärt tänkande, sedan etiskt och moraliskt tänkande och sist men inte minst om de förestående har fungerat, språk och arbetsträning. Detta kommer att kosta oerhört plus att redan på punkt ett så finnns det tyvärr motvillighet
Citera
2011-02-07, 23:20
Medlem
kattkungs avatar
För mig helt generellt så känns Polen som ett skitland, berätta gärna vad som är bra och dåligt i jämförelse till Sverige
Citera
2011-02-07, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattkung
För mig helt generellt så känns Polen som ett skitland, berätta gärna vad som är bra och dåligt i jämförelse till Sverige

Integration, utvecklings möjligheter, framtids visioner för landet.....Mentaliteten och arbetsmoralen är hög...
Klart att det finns negativa aspekter, men detta land har en positiv utvecklingskurva....Titta på Sveriges.......Det är klart om man inte har framtidsplaner, familj etc. kan Sverige vara ett bra land...
Saker som inte finns i Polen: LAS, unga förespråkas i företagen då de är mer "up to date"...
Tyvärr inget socialt skyddsnät som i Sverige utan familjemedlemar tar ofta hand om äldre och barn och hjälper varandra och lägger det inte på resterande samhälle.
Det som gäller i Polen är Survival of the fittest......Jag gillar detta, men kanske inte alla gör....
Du skriver att Polen är ett skitland.....Har du varit här? Klart att det finns mindre attraktiva ställen, men skillnaden är att i Polen rustar man inte upp dessa ställen med konstgjord andning så som Norrland, utan fokus är på de ställen det finns utvecklingsmöjligheter och attraktionskraft för FDI.
Flat tax 19%....inte helt fel heller. Inte många stora företag utan 85% av företagandet i Polen är små företag.....
Citera
2011-02-08, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattkung

Ett skitland är väl att ta i, det är ju ett av de forna östländer som har kommit längst och som det gått bäst för i sin västanpassning. Men något paradis är det väl inte, men å andra sidan, vilket land är det? Det mångkulturella Sverige?
Citera
2011-02-08, 01:15
Medlem
Phantom042s avatar
Fan har de platt skatt?
Tror Polen kommer växa till sig och bli ett stort land. Alltså ekonomiskt och med makt. Sen finns det många expolacker utomlands vilket kan vara bra för dess utveckling, se bara på Israel.
Hörde av en polack igår att näst största staden i världen med polacker i är Chicago.

Jaja, hur är tjejerna?
Citera
2011-02-08, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Fan har de platt skatt?
Tror Polen kommer växa till sig och bli ett stort land. Alltså ekonomiskt och med makt. Sen finns det många expolacker utomlands vilket kan vara bra för dess utveckling, se bara på Israel.
Hörde av en polack igår att näst största staden i världen med polacker i är Chicago.

Jaja, hur är tjejerna?

Jag har en trevlig och driven tjej också orsaken till att jag flyttade hit....
Ja Chicago har många polacker, men många flyttat dit tidigare, och som sagt mycket av utveckling sker pga. att många är i andra länder och tar med sig idéer och liknande hit. Det finns en del fattigdom som drar ned levnadsställningen totalt i Polen, men detta är dock mest på landsbygden, och många i Polen har det mycket bättre än i Sverige. Hörde ngnstans att 15 miljoner av Polens invånare har högre "levnadsstandard" än i Sverige. Självklart är det förhållande, men det skall ju sägas att i Sverige tjänar vi bra men skattar bort mkt. Visst det bor 38 Miljoner i Polen och det betyder att många har det kom si kom sa. 15 Miljoner är mer än Sveriges befolkning. Titta på fördelningen i Sverige, och jämnför hur många som verkligen kan förändra sin "sociala status".....
Samma människor som har det bra som alltid haft det bra.....I Polen så kan det förändras, men det kan innebära att man måste flytta på sig för jobb, lämna familjen för ett tag. Många som åker till andra länder gör det för stunden och kommer tillbaka till fina hus och en företags idé. Klart många stannar kvar då livet ter sig bättre i andra länder, men ge Polen 10 år. Protektionism funkar det säger jag bara. Här är det viktigt att landet och dess befolkning får det bättre. Kan kolla fördelning från EU.....Hur mycket polska invånarna betalade mot att man fick=) I Sverige går levnadsstandarden ner. I Danmark håller den sig standig och i Norge med. Så vad gör Sverige fel?
Citera
2011-02-08, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herculexx

Det krävs minst 10 år innan vi kommer kunna jämföra länderna på ett seriöst sätt. Polen må ha en jättestark tillväxt men det räcker inte i sammanhanget.
Polackerna är för övrigt inte speciellt toleranta när det kommer till utlänningar.
Citera
2011-02-08, 14:20
Medlem
kattkungs avatar
Skitland var att ta i men eftersom jag aldrig varit där och inte har Polen som resmål och vet inte alls hur samhället fungerar därav så uttryckte jag mig som jag gjorde.

Tack för infon om landet,

/katt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här