• 1
  • 2
2011-02-07, 21:50
Medlem
När jag fick mina provsvar på papper så fanns det ett prov som hette B-SR, 30min. Som jag har förstått det så står SR för sänkan men jag trodde att det alltid mättes under 60 minuter. Är detta något annat prov och har det då några andra referensvärden än vanliga sänkan?
Citera
2011-02-07, 22:07
Medlem
kalasetistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KidHeyes
När jag fick mina provsvar på papper så fanns det ett prov som hette B-SR, 30min. Som jag har förstått det så står SR för sänkan men jag trodde att det alltid mättes under 60 minuter. Är detta något annat prov och har det då några andra referensvärden än vanliga sänkan?

Snabbsänka kallas det:

http://sv.wikipedia.org/wiki/C-reaktivt_protein
Citera
2011-02-07, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalasetistan
Snabbsänka kallas det:

http://sv.wikipedia.org/wiki/C-reaktivt_protein

Snabbsänkan är väl den som heter CRP. Den finns också med så det verkar konstigt om de tagit den två gånger med olika beteckningar.
Citera
2011-02-07, 22:32
Medlem
Ciceros avatar
Skillnaden mot vanlig SR är att man använder ett särskilt mätinstrument som klarar av att läsa av provet redan efter 30 minuter och konvertera till en 60-min SR. Referensvärdena skall vara samma. CRP, som förenklat och egentligen helt felaktigt brukar kallas "snabbsänka" har egentligen ingenting med sänkan att göra utan är något helt annat.
Citera
2011-02-08, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cicero
Skillnaden mot vanlig SR är att man använder ett särskilt mätinstrument som klarar av att läsa av provet redan efter 30 minuter och konvertera till en 60-min SR. Referensvärdena skall vara samma. CRP, som förenklat och egentligen helt felaktigt brukar kallas "snabbsänka" har egentligen ingenting med sänkan att göra utan är något helt annat.

Tack för förklaringen. Min sänka var 79 så det betyder alltså att den var förhöjd? Jag fattar inte att läkaren inte gör något utan säger bara åt mig att äta mer järntabletter. Jag har redan ätit järntabletter i flera månader och mår inte alls bättre.
Citera
2011-02-08, 20:38
Medlem
datjas avatar
Citat:
Tack för förklaringen. Min sänka var 79 så det betyder alltså att den var förhöjd? Jag fattar inte att läkaren inte gör något utan säger bara åt mig att äta mer järntabletter. Jag har redan ätit järntabletter i flera månader och mår inte alls bättre.

Jag är läkare.

Var SR eller CRP 79?

Hursomhelst, endera talar för att du har inflammation. Mer än så går inte att säga. Järntabletter har du väl fått mot lågt blodvärde (Hb). MEN: har man sett att du har lågt ferritin, alternativt låg järnmättnad, och alltså bevisat att du har järnbrist?

Du har tidigare skrivit att du har mens, dvs. att du är kvinna.

Lågt serumjärn får man både av inflammation och av järnbrist. Inte diagnostiskt. Lågt ferritin är alltid järnbrist. Ferritin på 300 talar mot järnbrist. Dock kan ferritin höjas av inflammation och sänkas av järnbrist, så att det till slut blir normalt.

Sedan reagerade jag på detta du har skrivit:
Citat:
Jag har inga ätstörningar men har senaste året ofrivilligt gått ner 17kg.
Detta är ett observandum. Du verkar vara sjuk. Du MÅSTE utredas för detta.

Jag tror dock inte att du behöver vara rädd för ditt hjärta.

Jag skulle rekommendera dessa prover (kan inte förklara orsaken till dem, det blir oändligt långt och ärligt talat för svårt att förstå). Flera av dessa har du kanske redan tagit. Du kan PM:a mig om du vill:

MCV
Hb
TPK
LPK med differentialräkning
ANA
Reumafaktor
Kreatinin
ALAT
ASAT
Bilirubin
Retikulocyter
LD
Kobalamin
Folater
Elfores
Senast redigerad av datja 2011-02-08 kl. 20:48.
Citera
2011-02-08, 22:46
Medlem
Tack för ditt svar datja.
Många av de prover du nämnde är inte tagna. De som togs i slutet av januari var

P-CRP 17* (<5)
B-SR,30min 79
P-Kreatinin 50 (<90)
B-Leukocyter 3,6 (3,5-8,8)
B-Neurtofila 1,9 (1;7-7,5)
B-Eosinofila 0,10 (0,0-0,6)
B-Basofila 0,00 (0,0-0,2)
B-Lymfocyter 1,1 (1,1-4,8)
B-Monocyter 0,4 (0,1-1,0)
B-EVF 0.39 (0,35-0,46)
B-Erytrocyter 5.0 (3,9-5,2)
B-Trombocyter 456* (165-387)
Erc(B)-MCH 24* (27-33)
Erc(B)-MCHC 309* (317-357)
Erc(B)-MCV 79* (82-98)
B-Hb 120 (117-153)
P-Kalium 3.9 (3,6-5,0)
P-Ferritin 324* (7-120)
P-Järn 3* (9-34)
P-Kobalamin 264 (180-700)
P-Tyreotropin(TSH) 2.1 (0,2-4,0)
P-Glukos 5.0 (4,0-6,0)

Jag har aldrig haft lågt ferritin och aldrig tagit prov på järnmättnad. Som jag har förstått det så är anledningen till järntabletterna att järnet och MCV var lågt. Problemet jag har med järntabletterna är att jag mår sämre när jag äter dem. Jag får mer ont i revben och bröstben, blir tröttare och får mer problem med andningen. Min puls går också upp. När jag inte äter järntabletter så brukar vilopulsen under dagen ligga mellan 80 och 90 medan när jag äter järntabletter så ligger den mellan 100 och 110.

Vikten är egentligen inte ett problem längre. Jag gick ner 19 kg mellan april 2009 och januari 2010. Under 2010 så gick jag sedan upp 9 kg igen. Jag väger nu 53kg och har ett BMI på 19,5.

Den enda undersökningen de gjort på mig var en gastroskopi som gjordes i september. De hittade inget fel där.
Citera
2011-02-09, 00:17
Medlem
datjas avatar
Citat:
Tack för ditt svar datja.
Många av de prover du nämnde är inte tagna. De som togs i slutet av januari var

P-CRP 17* (<5)
B-SR,30min 79
P-Kreatinin 50 (<90)
B-Leukocyter 3,6 (3,5-8,8)
B-Neurtofila 1,9 (1;7-7,5)
B-Eosinofila 0,10 (0,0-0,6)
B-Basofila 0,00 (0,0-0,2)
B-Lymfocyter 1,1 (1,1-4,8)
B-Monocyter 0,4 (0,1-1,0)
B-EVF 0.39 (0,35-0,46)
B-Erytrocyter 5.0 (3,9-5,2)
B-Trombocyter 456* (165-387)
Erc(B)-MCH 24* (27-33)
Erc(B)-MCHC 309* (317-357)
Erc(B)-MCV 79* (82-98)
B-Hb 120 (117-153)
P-Kalium 3.9 (3,6-5,0)
P-Ferritin 324* (7-120)
P-Järn 3* (9-34)
P-Kobalamin 264 (180-700)
P-Tyreotropin(TSH) 2.1 (0,2-4,0)
P-Glukos 5.0 (4,0-6,0)

Jag har aldrig haft lågt ferritin och aldrig tagit prov på järnmättnad. Som jag har förstått det så är anledningen till järntabletterna att järnet och MCV var lågt. Problemet jag har med järntabletterna är att jag mår sämre när jag äter dem. Jag får mer ont i revben och bröstben, blir tröttare och får mer problem med andningen. Min puls går också upp. När jag inte äter järntabletter så brukar vilopulsen under dagen ligga mellan 80 och 90 medan när jag äter järntabletter så ligger den mellan 100 och 110.

Vikten är egentligen inte ett problem längre. Jag gick ner 19 kg mellan april 2009 och januari 2010. Under 2010 så gick jag sedan upp 9 kg igen. Jag väger nu 53kg och har ett BMI på 19,5.

Den enda undersökningen de gjort på mig var en gastroskopi som gjordes i september. De hittade inget fel där.

Järntabletterna är inte farliga: du kan inte bli trött eller få andningsproblem av dem. Ett vanligt problem av järntabletter är svart bajs och en del får också lite ont i magen. Släpp din puls. Pulsupplevelsen och det du känner av järntabletterna gissar jag beror på din oro.

Hur som helst. SR borde vara <10 eller åtminstone <30. Ditt övriga lab talar rätt starkt för järnbrist, med höga trombocyter, låg MCV och lågt järn. Problemet är att det kan vara så att man får en liknande bild vid inflammatoriska tillstånd. Eftersom ferritin är högt (men skall vara lågt vid järnbrist), tycker jag att man borde komplettera med järnmättnad (eller att man mäter järn samtidigt som transferrin). Då kan man ganska väl bevisa järnbrist om järnmättnaden ligger under 15%. Du kan såklart ha samtidig järnbrist och någon inflammation. Kolla om din SR. Om den fortfarande är hög tycker jag att det är skäl att utreda den vidare, t.ex. Leverprover, Elfores, ANA, RF, ev coloskopi.

Är du frisk i övrigt? Äter du som du ska? Vad har du för etniskt ursprung? Röker du? Sprit? Missbruk? Feber? Ledvärk? Rejäla nattsvettningar? Som sagt, andningen och pulsen tror jag hänger ihop med din sociala fobi och inte att de är symptom på något kroppsligen farligt.
Citera
2011-02-09, 00:35
Medlem
Plastbunkers avatar
Det som kommer till min tanke då jag läser detta är att du har en inflammation i kroppen medan dina vita blodkroppar nästan är sänkta. I fall med ökat crp och sr, särskilt om det pågått ett tag vilket det verkar då du ätit järntabletter ett bra tag, så borde detta snarare ligga över referensvärdena. Jag är inte klar med min läkarutbildning än, det medger jag. Men med tanke på att du har förhöjda trombocyter, låga vita blodkroppar i kombination med en pågående inflammation så skulle jag vilja ta mig en titt i benmärgen för att se till hur det står till där egentligen.
Citera
2011-02-09, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av datja
Hur som helst. SR borde vara <10 eller åtminstone <30. Ditt övriga lab talar rätt starkt för järnbrist, med höga trombocyter, låg MCV och lågt järn. Problemet är att det kan vara så att man får en liknande bild vid inflammatoriska tillstånd. Eftersom ferritin är högt (men skall vara lågt vid järnbrist), tycker jag att man borde komplettera med järnmättnad (eller att man mäter järn samtidigt som transferrin). Då kan man ganska väl bevisa järnbrist om järnmättnaden ligger under 15%. Du kan såklart ha samtidig järnbrist och någon inflammation. Kolla om din SR. Om den fortfarande är hög tycker jag att det är skäl att utreda den vidare, t.ex. Leverprover, Elfores, ANA, RF, ev coloskopi.

Är du frisk i övrigt? Äter du som du ska? Vad har du för etniskt ursprung? Röker du? Sprit? Missbruk? Feber? Ledvärk? Rejäla nattsvettningar? Som sagt, andningen och pulsen tror jag hänger ihop med din sociala fobi och inte att de är symptom på något kroppsligen farligt.

Oj det var många frågor.

Är du frisk i övrigt?
Jag har inga andra sjukdomar. Jag blir heller aldrig sjuk. Jag brukar säga att jag har världens bästa immunförsvar. Jag kan vara runt sjuka personer hur mycket jag vill och blir aldrig smittad. Jag har aldrig haft influensa. Jag blir aldrig förkyld. Jag har varit magsjuk en gång när jag var 17 men medan resten av familjen spydde hela dagen så spydde jag bara en gång och sen var det inget mer med det.

När jag gick till läkaren 2010 så var det första gången jag varit hos läkaren sedan de läkarkontroller man gör när man är jätte liten.

Äter du som du ska?
Jag äter som jag alltid gjort. Det brukar bli fyra gånger om dagen med frukost, mellanmål, lunch och middag.

Röker du?
Nej

Sprit?
Aldrig ens provat.

Missbruk?
Nej

Feber?
När detta började i slutet av mars 2009 så hade jag feber runt 6-7 veckor men har inte haft feber sedan dess.

Rejäla nattsvettningar?
Nej

Ledvärk?
Jag har ledvärk men ingen allvarlig sådan. Den brukar bara vara under 1-3 dagar och sedan försvinna eller byta led. Oftast är det i fingrarna men jag har haft det i nästan varje led. Detta har jag haft i många år. Det enda problem jag har med det är att det ibland kan vara svårt att använda fingrarna när det händer men det gör inte särskilt ont. Jag hade exempelvis igår ont i mellersta leden på vänster ringfinger och i höger handled. Idag har jag istället lite ont i mellersta leden på vänster långfinger.

Den senaste tiden har jag också haft problem med mina axlar. De är väldigt stela och gör lite ont. Jag har också haft samma problem med nacken men det tror jag beror på att jag sover halvsittande på ett sätt som troligtvis inte är bra för nacken.

Leverprover togs när jag var hos läkaren första gången i april. Då var de
P-ALAT 0.24
P-ASAT 0.34

De prover som var utanför i april var

B-Hb 116*
B-Trombocyter 520*
Erc(B)-MCH 23*
Erc(B)-MCHC 310*
Erc(B)-MCV 75*
P-Ferritin 304*
P-Järn 7*
P-Kalium 3.4*

Prover togs också i augusti då var de
P-Ferritin 301*
P-Järn 5*
B-Trombocyter 424*
Erc(B)-MCH 25*
Erc(B)-MCHC 312*
Erc(B)-MCV 80*
B-Hb 119
P-Kalium 4.0

De problem jag har nu är:
Svaghet i hela kroppen.
Ont i revben och bröstben när jag hostar eller skrattar.
Ont när man trycker på flera ställen på bröst, revben och mage.
Blir väldigt lätt andfådd.
Ont i axlar och nacke.
Kan inte sova liggande ner då jag får så ont i rygg och axlar.
Har alltid ont i vaderna när jag går upp på morgonen men det brukar försvinna på någon minut.
Ibland ont bakom knäna.

Jag har sökt en massa på internet men det verkar som varenda sjukdom har trötthet som symptom och jag har inte varit speciellt trött.

Jag ska i alla fall tillbaka till läkaren imorgon för att få reda på om man hittat något blod i de avföringsprov jag lämnat så jag får se om läkaren vill göra något mer då.
Citera
2011-02-09, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbunker
Det som kommer till min tanke då jag läser detta är att du har en inflammation i kroppen medan dina vita blodkroppar nästan är sänkta. I fall med ökat crp och sr, särskilt om det pågått ett tag vilket det verkar då du ätit järntabletter ett bra tag, så borde detta snarare ligga över referensvärdena. Jag är inte klar med min läkarutbildning än, det medger jag. Men med tanke på att du har förhöjda trombocyter, låga vita blodkroppar i kombination med en pågående inflammation så skulle jag vilja ta mig en titt i benmärgen för att se till hur det står till där egentligen.

Detta var första gången som de tog CRP och sänka så jag kan inte säga om de var höga innan men jag har mått dåligt i nästan två år. Om det spelar roll så var leukocyter högre de två andra gångerna jag tagit prover. De var 4,5 i april och 4,4 i augusti.
Citera
2011-02-09, 21:12
Medlem
datjas avatar
Citat:
Detta var första gången som de tog CRP och sänka så jag kan inte säga om de var höga innan men jag har mått dåligt i nästan två år. Om det spelar roll så var leukocyter högre de två andra gångerna jag tagit prover. De var 4,5 i april och 4,4 i augusti.

Du sammanfattar din historia bra.

F-Hb brukar man inte behöva ta på kvinnor som har mens, eftersom mens är en naturlig väg för järnförluster. Om man inte har menstruationer måste man däremot utreda för blödning i mag-tarm-kanalen. Jag tycker man skall börja med att säkerställa att du verkligen har järnbrist (med prov för järnmättnad). Du kan lika gärna ha en mikrocytär anemi sekundär till en kronisk inflammatorisk sjukdom (av vilket ursprung som helst).

Hur som helst har du en inflammatorisk process som det vore klokt att utreda vidare, åtminstone om hög sänka kvarstår i upprepad provtagning. Vore också vettigt att kolla LD och beta-2-mikroglobulin.

Hur det än är med din järnbrist bör du se till att ditt inflammatoriska tillstånd riktigt utreds. Du kan be att få bli remitterad till reumatolog, i andra hand hematolog, om du tycker att inget händer.

Lycka till nu!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in