2011-02-07, 21:40
Medlem
Tjena alla hundälskare.
Nu är det så att jag och min fastmö har skaffat oss en dvärgpinscher som är ca 3månader gammal. Vi har haft han i en vecka nu men vi har ett problem. Valpen lyssnar endast på matte.
Jag har försökt att göra precis det som matte har gjort men det verkar inte fungera. Vi håller på att försöka få valpen att bli rumsren men han kissar/bajsar endast ute när matte rastar honom. När jag själv rastar honom så springer han mot dörren till huset där vi bor. När vi är hemma själva lyssnar han dock bättre, vi kan leka en stund innan han springer tillbaka till ytterdörren och stannar där ett tag, längtar efter matte. Han brukar ha som vana att titta/slicka på mina händer eftersom jag oftast gett han godis när han kommit då jag kallat, och när han ser att det inte finns något så försvinner intresset.
Nu är det så att matte ska iväg i 3 dagar och jag undrar hur jag ska gå tillväga? Det verkar hjälpa att ge honom godis när man kallar på honom inne men när vi är ute visar han 0 respekt till mig.

Behöver nu hjälp som fungerar. Förstår att det är individuellt bland hundar men det måste finnas något jag kan göra. Kanske låta honom vara själv nån timme i en del av lägenheten och sedan leka med honom etc?

Please help me :>
Citera
2011-02-07, 21:56
Medlem
Eh ok du har haft hunden en vecka och tror den ska lyda...?
Låt henne åka iväg ha hunden i koppel när ni är ute, jag tillbringade många timmar ute med en icke pinkande hund och kyla i början.

Ska den pinka så lek inte med den, gör de före eller efter kiss.
Alltså ta ut hunden gå en sväng, stanna på ett bra ställe där du vet den pinkar och gå lite sakta fram och tillbaka tills något händer. Se till ha tålamod, telefon, cigg vatten med dig de kan ta tid. När den pinkar bajjar så bli fjantigt glad ge en godis.

Min hund vägrade göra nåt ute i början då är hon endå 1,5 år men va ifs inte van med kyla.
Jag promenerade med henne en sväng sen stod vi på gården tills hon gjort sitt helt enkelt.
De har tagit sina modiga veckor då hon haft hundlucka förut och inte va van gå ut.
Citera
2011-02-07, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sana
Eh ok du har haft hunden en vecka och tror den ska lyda...?
Låt henne åka iväg ha hunden i koppel när ni är ute, jag tillbringade många timmar ute med en icke pinkande hund och kyla i början.

Ska den pinka så lek inte med den, gör de före eller efter kiss.
Alltså ta ut hunden gå en sväng, stanna på ett bra ställe där du vet den pinkar och gå lite sakta fram och tillbaka tills något händer. Se till ha tålamod, telefon, cigg vatten med dig de kan ta tid. När den pinkar bajjar så bli fjantigt glad ge en godis.

Min hund vägrade göra nåt ute i början då är hon endå 1,5 år men va ifs inte van med kyla.
Jag promenerade med henne en sväng sen stod vi på gården tills hon gjort sitt helt enkelt.
De har tagit sina modiga veckor då hon haft hundlucka förut och inte va van gå ut.

Tack för svaret. Något som jag inte nämnde var att det är även massa saker som stör honom när vi är ute och ska kissa/bajsa. Vi bor väldigt centralt så det går väldigt mycket människor, hundar och annat ljud verkar störa. Ska vi kanske gå lite längre bort där det är lugnare? Vi har valt denna plats då han har kissat/bajsat där innan några gånger men är det bäst i längden? Det är väldigt nära vårat hus och därför tänkte vi att det vore klokt.
Citera
2011-02-07, 22:13
Medlem
MisterToms avatar
Hej! Jag förstår inte vad du menar med att valpen lyssnar på matte? Vad är det den ska lyssna på? Det låter bara som att valpen får fler fördelar av att vara med matte, och därför mer naturligt håller sig till matte. Hon gör troligtvis ofta saker som är roliga. Det handlar inte om att lyssna, respekt eller ledaregenskaper, utan vad valpen tycker är bra, roligt och belönande.

Jag har också stått ute många kalla kvällar med en lättdistraherad valp som inte kissar. Tålamod, tålamod, tålamod. Ibland får man gå in och gå ut igen, i princip vända i dörren.
Citera
2011-02-07, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterTom
Hej! Jag förstår inte vad du menar med att valpen lyssnar på matte? Vad är det den ska lyssna på? Det låter bara som att valpen får fler fördelar av att vara med matte, och därför mer naturligt håller sig till matte. Hon gör troligtvis ofta saker som är roliga. Det handlar inte om att lyssna, respekt eller ledaregenskaper, utan vad valpen tycker är bra, roligt och belönande.

Jag har också stått ute många kalla kvällar med en lättdistraherad valp som inte kissar. Tålamod, tålamod, tålamod. Ibland får man gå in och gå ut igen, i princip vända i dörren.

Med det menar jag att om vi tex är ute själva, jag och valpen så lyssnar han nästan aldrig när jag ropar på honom, tvärtom för matte. Han kommer varje gång. Det är det som e grejen, när vi leker hemma så ger jag ofta honom godis, men matte gör väldigt sällan det, och ändå så föredrar han matte. Det jag inte har nämnt är också att valpen har spenderat mycket mer tid med matte då jag jobbar väldigt mycket.
En annan sak är också att han verkar inte trivas ute, om vi är ute i ca en timme och sedan kommer hem så kissar/bajsar han så fort vi kommer in. Vad ska jag göra åt det? Tacksam för alla svar.
Citera
2011-02-07, 22:32
Bannlyst
en del hundar favioriserar en person helt enkel, medans en del hundar älskar allt och allt.
Citera
2011-02-07, 22:33
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negls
Med det menar jag att om vi tex är ute själva, jag och valpen så lyssnar han nästan aldrig när jag ropar på honom, tvärtom för matte. Han kommer varje gång. Det är det som e grejen, när vi leker hemma så ger jag ofta honom godis, men matte gör väldigt sällan det, och ändå så föredrar han matte. Det jag inte har nämnt är också att valpen har spenderat mycket mer tid med matte då jag jobbar väldigt mycket.
En annan sak är också att han verkar inte trivas ute, om vi är ute i ca en timme och sedan kommer hem så kissar/bajsar han så fort vi kommer in. Vad ska jag göra åt det? Tacksam för alla svar.

Som sagt, så tycker han säkert att hon är roligare bara, av någon anledning. Det är därför han kommer när hon ropar, för att han vet att det blir roligt när han gör det (han får vara nära matte). Vad du kan göra är att bli roligare, lek mer, hitta på riktigt roliga aktiviteter, busa osv...

Har han fått ro att kissa eller bajsa? Valpar är ofta otroligt lättdistraherade och det finns så HIMLA mycket spännande att titta på. Vad händer om ni bara står still på samma fläck LÄNGE?
Citera
2011-02-07, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterTom
Som sagt, så tycker han säkert att hon är roligare bara, av någon anledning. Det är därför han kommer när hon ropar, för att han vet att det blir roligt när han gör det (han får vara nära matte). Vad du kan göra är att bli roligare, lek mer, hitta på riktigt roliga aktiviteter, busa osv...

Har han fått ro att kissa eller bajsa? Valpar är ofta otroligt lättdistraherade och det finns så HIMLA mycket spännande att titta på. Vad händer om ni bara står still på samma fläck LÄNGE?

Det har vi nog inte gjort. Det längsta jag har varit ute med honom är kanske 45min-1 timme och märkt någon framgång, han har bara gått mot huset där vi bor hela tiden och då har jag tyckt att det är meningslöst. Han blir väldigt lätt distraherad då det är så mycket ljud runtomkring vårt ställe. Människor går brevid, hundar kommer och går, bilar låter osv.. Är det bättre att hitta ett nytt ställe en bit bort från huset eller ska vi stanna på samma plats? Han verkar helt klart inte trivas ute då om jag varit ute med honom ca 45min och sen kommer vi hem så kissar/bajsar han direkt.
Citera
2011-02-07, 23:08
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Det har vi nog inte gjort. Det längsta jag har varit ute med honom är kanske 45min-1 timme och märkt någon framgång, han har bara gått mot huset där vi bor hela tiden och då har jag tyckt att det är meningslöst. Han blir väldigt lätt distraherad då det är så mycket ljud runtomkring vårt ställe. Människor går brevid, hundar kommer och går, bilar låter osv.. Är det bättre att hitta ett nytt ställe en bit bort från huset eller ska vi stanna på samma plats? Han verkar helt klart inte trivas ute då om jag varit ute med honom ca 45min och sen kommer vi hem så kissar/bajsar han direkt.

Försök hitta en lugn och ostörd plats och stanna där. Det kommer tillslut.
Citera
2011-02-08, 18:40
Medlem
Citat:
Hitta en lugn plats och stå/gå där i 45 min ist. Minsta lilla får dom att komma av sig så gå till samma ställe varenda gång tills den blir varm i kläderna med omgivningen
Citera
2011-02-08, 19:06
Medlem
Jamen... springer till dörren och väntar på matte.
Hundar är enklare än så. Springer de till dörren vill de ut!
Börja med att läsa signalerna.
Citera
2011-02-09, 01:04
Medlem
Kontaktövningar! Spring till bibloteket och låna denna; http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197357847
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in